کد خبر: ۹۷۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۵۶
تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور متوسط کمتر از پنج یا بیش از ۹ ساعت در شب می‌خوابند، طول عمرشان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۸ موردی که عمر شما را کوتاه می‌کندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ سالیان سال است که پزشکان و متخصصان درباره عوامل اصلی کوتاه کننده عمر نظیر الکل و سیگار و اینکه چرا ورزش نکردن کافی برای سلامتی مضر است، سخن می‌گویند، اما ممکن است متوجه نباشید که چند عامل شگفت انگیز دیگر وجود دارد که ممکن است سال‌ها زندگی شما را از بین ببرد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: فهرستی از عاداتی وجود دارند که به دلیل تاثیر مضری که بر امید به زندگی دارند، بهتر باشد از آن‌ها اجتناب کنید، با آگاهی از این عادت‌ها و تاثیرات آن‌ها می‌توانید طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی کنید.

خواب زیاد یا کم

خواب خوب شبانه ممکن است به معنای تفاوت بین یک روز خوب و یک روز بد باشد. زیاد یا کم خوابیدن عمر شما را کوتاه می‌کند؟ تحقیقات ادعا می‌کند کسانی که به طور متوسط کمتر از پنج یا بیش از ۹ ساعت در شب می‌خوابند، طول عمرشان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. اگر به دنبال خواب کامل شبانه هستید، علم توصیه می‌کند حدود هفت تا هشت ساعت برای به دست آوردن تمام مزایایی که نیاز دارید بخوابید.

زیاد نشستن

دلیل منطقی وجود دارد که پزشکان و متخصصان شما را به تحرک و کم نشستن تشویق می‌کنند. هر یک ساعت حرکت کنید، راه بروید و بدوید. دلیل توصیه‌ها به اجتناب از نشستن این است که نشستن طولانی مدت با طول عمر کوتاه‌تری مرتبط است. یک مطالعه اخیر نشان داد که نشستن طولانی مدت یک عامل خطر برای مرگ و میر ناشی از همه علل، مستقل از فعالیت بدنی است. بنابراین حتی اگر چندین بار در هفته ورزش کنید، نشستن بیش از سه ساعت در روز می‌تواند دو سال کامل از زندگی شما را از بین ببرد.

عدم معاشرت کافی

یکی دیگر از عوامل شگفت انگیز که امید به زندگی را کاهش می‌دهد، عدم تعامل اجتماعی است. یک مطالعه نشان داد که تنهایی ممکن است بزرگترین تهدید برای بقا و طول عمر باشد، احساس تنهایی مستقیما سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و مقاومت ما را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کاهش می‌دهد.

بدبین بودن

همه ما گاهی اوقات ممکن است کمی بدخلق باشیم، اما آیا می‌دانستید که خوش‌بین نبودن و بدبینی زیاد می‌تواند طول عمر شما را کاهش دهد؟ یک مطالعه اخیر نشان داده که وقتی فردی دیدگاه خوش بینانه‌ای به زندگی دارد، به طور متوسط ۱۱ تا ۱۵ درصد بیشتر احتمال دارد که عمر طولانی‌تری داشته باشد و حتی شانس بیشتری برای دستیابی به «طول عمر استثنایی» دارد که به معنای زندگی تا فراتر از سن ۸۵ سالگی است.

نگرانی بیش از حد

این کاملا طبیعی است که هر از گاهی نگران باشید، اما اضطراب مداوم در مورد مسائلی که در کنترل شما نیستند مثلا نگرانی و ترس از مرگ یا فکر کردن به مرگ می‌تواند تاثیر مخربی بر امید به زندگی شما داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که یادآوری مداوم مرگ منجر به کاهش امید به زندگی در میان شرکت کنندگان جوان و پیر می‌شود.

نخ دندان نکشیدن

ادعای اینکه نخ دندان نکشیدن می‌تواند باعث کوتاهی عمر شود ممکن است چیزی شبیه به سخنانی باشد که دندانپزشکان برای ترساندن شما می‌گویند، اما مطالعات نشان داده‌اند که نخ دندان نکشیدن بین دندان‌ها می‌تواند منجر به بیماری لثه شود، که با تعدادی از شرایط بسیار خطرناک تر از جمله بیماری قلبی، دیابت و کلیه مرتبط است. مجله تحقیقات پیری در مطالعات خود به این نتیجه رسید که افرادی که هرگز نخ دندان نمی‌کشند ۳۰ درصد بیشتر در مقایسه با افرادی که هر روز نخ دندان می‌کشند، در معرض خطر مرگ هستند.

کتاب نخواندن

این روزها به راحتی می‌توان افرادی را پیدا کرد که روز خود را روی مبل جلوی تلویزیون در حال خوردن تنقلات یا غذا می‌گذرانند. در حالی که می دانیم این سالم‌ترین فعالیت نیست، اما آیا نشستن و انجام کار دیگری مانند خواندن کتاب تفاوتی ایجاد می‌کند؟ پاسخ این پرسش مثبت است. مطالعه‌ای نشان داد که افرادی که کتاب می‌خوانند در مقایسه با افرادی که کتاب نمی‌خوانند و فقط روزنامه و مجله می‌خوانند، ۲۳ ماه شانس بیشتر زنده ماندن دارند.

رفت و آمدهای طولانی

به احتمال زیاد، افراد زیادی را نخواهید یافت که دو بار در روز از رفت و آمد خود به محل کار لذت می‌برند، اما اکنون شواهد بیشتری وجود دارد که ثابت می‌کند رفت و آمد در مسیر طولانی فقط خسته کننده و استرس زا نیست بلکه می‌تواند طول عمر شما را نیز کاهش دهد. نتایج یک تحقیق در سوئد نشان می دهد که زنانی که رفت و آمدهای طولانی را تجربه می کنند، در مقایسه با زنانی که رفت و آمدهای کوتاه انجام می دهند، به میزان قابل توجهی با نرخ مرگ و میر بیشتری روبرو هستند. با این حال، جالب است که این تصویر برای مردان متفاوت است. در جریان این تحقیق مشخص شد خطر مرگ برای مردانی که در رفت و آمد طولانی بودند، افزایش نیافته بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: