کد خبر: ۹۷۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
تعداد بازدید: ۴۵
به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، پاییز سال جاری کم‌بارش و دما بالاتر از نرمال خواهد بود.

وضعیت بارش‌های پاییز امسال چگونه خواهد بود؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش‌بینی همه مدل‌های عددی بیانگر از این است که پاییز سال جاری کم‌بارش و دما بالاتر از نرمال خواهد بود.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: طی ۱۳ ماه گذشته یعنی از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تا هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین روزهای تاریخ زمین سپری شده و میانگین ماهانه دما در همه ماه‌ها به‌طور متوسط بالاترین دمای ثبت شده از زمان ثبت رکوردها بوده است بنابراین بی‌هنجاری شدید دمایی سپری کردیم که عاملی برای بی‌نظمی می‌شود.

وی ادامه داد: فاز گرم و سرد اقیانوس آرام بر پیش‌بینی وضعیت هوا تاثیرگذار هستتند اما خیلی نمی‌توان بر این شاخص در سال جاری اتکا کرد چراکه در حال تغییر از ال‌نینو (فاز گرم) به لانینا(فاز سرد) است و این روند کند پیش‌می‌رود. غالب مدل‌ها بیانگر این هستند که از ماه نوامبر تا فوریه (آبان تا بهمن‌ماه) لانینای ضعیف حاکم می‌شود. در این شرایط شاخص‌هایی تاثیرگذارتر می‌شوند که برای بلندمدت قابل پیش‌بینی نیستند و در کوتاه مدت تغییر می‌کنند و بر اقلیم ایران اثرگذارند مثل نائو،ام جی او و ... .

بارش کم و هوای گرم طی شهریور

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت دما و بارش شهریورماه گفت: بارندگی طی شهریورماه در دو نقطه کشور رخ می‌دهد؛ یکی در سواحل شمالی و دیگری در سواحل جنوب شرق کشور مثل جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان که غالبا طی بعداز ظهر به شکل رگبار و رعد و برق است البته مقدار بارندگی این فصل زیاد نیست.

وی ادامه داد: دما در غالب نقاط کشور طی ماه جاری بالاتر از نرمال است و هوا طی هفته جاری در نیمه غربی به‌ویژه جنوب غرب گرم‌تر از نرمال و در نیمه شرقی و تا حوزه فلات مرکزی افت دما پیش‌بینی می‌شود.

شکسته شدن رکورد دمایی برخی استان‌ها در مردادماه

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وضعیت دما طی مرداد ماه گفت: ماه گذشته خیلی گرم بود به‌ویژه فلات مرکزی ایران یعنی استان‌های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، سمنان، تهران، مرکزی، قم و به‌ویژه استان اصفهان و یزد گرم‌ترین ماه تاریخ خود را سپری کردند. به عنوان نمونه رکورد دمایی شهر اصفهان در برخی روزها شکسته شد. در کل دمای فلات مرکزی ایران طی مردادماه ۴ تا ۵ درجه سلسیوس و میانگین کشوری ۳ درجه سلسیوس فراتر از نرمال بود.

وظیفه در پایان اظهار کرد: ازنظر بارندگی مرداد خیلی ماه پربارشی نیست و غالب مناطق کشور خشک و بدون بارش هستند به جز جنوب کشور مانند جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان و بخش‌هایی از فارس که ناشی از فعالیت مونسون بارندگی دارند و امسال در حد نرمال بارش دریافت کردند. بارش شمال کشور هم طی مرداد نزدیک به نرمال بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: