کد خبر: ۹۷۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
تعداد بازدید: ۵۹
در بازار امروز، اظهارات عبدالناصر همتی و حسین صمصامی در مجلس شورای اسلامی مورد توجه فعالان ارزی قرار گرفت. همچنین، خبر راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی در نیمه اول شهریور و تعیین قیمت در این بازار به‌صورت حراج، توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد. با وجود این شرایط، قیمت دلار در دومین روز هفته چه روندی را تجربه کرد؟

جدال صمصامی و همتی بر سر بازار دلار / سکه افزایشی شد/ طلا بالا رفتبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ بازیگران ارزی تهران در دومین روز هفته در حالی فعالیت کاری خود را آغاز کردند که از روز گذشته بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت پزشکیان در بهارستان آغاز شده و فعالان بازار ارز چشم‌انتظار نتایج کابینه جدید هستند.

 آن طور که شواهد نشان می‌دهد امروز دو مهره کلیدی دولت جدید یعنی عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و سید عباس عراقچی گزینه اصلی وزارت امور خارجه در مجلس شورای اسلامی به تشریح اهداف و برنامه‌های خود پرداختند.

 این موضوع ازآن‌جهت برای معامله‌گران ارزی مهم است که تحلیلگران اقتصادی معتقدند کابینه دولت نقش بسیار مهمی در بازار ارز دارد و تأثیرات آن بر اقتصاد کشور و نوسانات ارزی مشهود است.

 فعالان بازار معتقدند که تا زمانی که انتظارات و دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی در خصوص مسائل داخلی و بین‌المللی به وضعیت مطلوبی نرسد، احتمال کاهش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد. به همین دلیل، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. 

جدال صمصامی و همتی بر سر بازار دلار

 در این میان؛ اظهارات همتی، وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در جلسه مجلس توجه فعالان بازار ارز را به خود جلب کرد. این توجه به دلیل سابقه همتی در بازار و لقب "نوسان گیر بزرگ" است که از سال ۹۷ به او نسبت‌داده‌شده است.

 همتی گفت: «در زمان ریاستش بر بانک مرکزی، با وجود فشارهای شدید آمریکا، موفق به جلوگیری از فروپاشی اقتصاد کشور شده است. او به کاهش درآمد نفت به ۱ میلیارد دلار در نیمه اول سال ۱۳۹۹ و تأثیر شیوع کرونا بر توقف فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد. همتی همچنین افزود که در سه سال تحت‌فشار حداکثری، نه‌تنها ارزی به بازار تزریق نکرده، بلکه ۱ میلیارد دلار به ذخایر ارزی کشور افزوده است و دوره ریاستش را یکی از افتخارآمیزترین دوران زندگی‌اش به شمار آورد»

 از سوی دیگر حسین صمصامی، نماینده مردم تهران، در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، به انتقاد از عملکرد همتی در زمان ریاستش بر بانک مرکزی پرداخت. او اظهار داشت که همتی نمره قبولی نمی‌گیرد و از او به‌عنوان یکی از متهمین در ماجرای چای دبش یاد کرد. صمصامی همچنین به بدبینی مردم و فعالان اقتصادی نسبت به حضور همتی در وزارت اقتصاد اشاره کرد و رشد نقدینگی ۳۶ درصدی در دوران او را مورد انتقاد قرار داد. او همچنین به نامه همتی به رهبری برای افزایش قیمت بنزین به ۵ هزار تومان اشاره کرد و گفت که پس از اجرای این سیاست در سال ۹۸، نرخ ارز نیز افزایش یافت. صمصامی تأکید کرد که همتی خود را مخالف افزایش قیمت بنزین می‌دانست، اما درعین‌حال برای افزایش آن نامه نوشت.

نرخ واقعی دلار ۱۰ هزار تومان است

 حسین صمصامی که در کارنامه‌اش سرپرستی وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد را دارد، چند سال پیش ادعا کرد که نرخ واقعی دلار ۱۰ هزار تومان است و باید به طور صحیح ۹۰ درصد مالیات از خریدوفروش طلا و سکه دریافت شود.

 او همچنین اظهار داشت که بازار ارز در فردوسی و سبزه‌میدان باید به طور کامل بسته شود و هر فردی که از آنجا عبور کند، باید دستگیر گردد. صمصامی معتقد بود که نوسانات دلار تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد.

موافقت وزیر احمدی نژاد با همتی

 در این میان، تقابل صمصامی و همتی در مجلس با حمایت شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد، همراه بود. حسینی در صحن علنی مجلس از همتی دفاع کرد و گفت که او دارای خط فکری سیاسی است، اما در مجموع فردی حرفه‌ای و باتجربه به شمار می‌آید.

راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی

 در کنار ماجرای بهارستان؛ امروز در بازار، خبر راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی در نیمه اول شهریور و تعیین قیمت در این بازار به‌صورت حراج منتشر شد.

 محمدرضا فرزین تأکید کرده: با راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی، امکان معاملات بین واردکنندگان و صادرکنندگان مشمول ارز اشخاص در یک "بسته معاملاتی یکپارچه" جهت معامله ارز و پروانه صادراتی به‌صورت توأم با ضمانت بانک‌های عامل ایجاد و در این بازار، " کشف قیمت به‌صورت حراج و نقد " انجام می‌شود.

 رئیس بانک مرکزی ابراز امیدواری کرده، با انتقال تدریجی معاملات ارزی کشور به تالار مبادله ارز توافقی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی بازار ارز هم توسعه پیدا کند و گفته که مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌عنوان بازوی اجرایی، عملیات بازار ارز و اجرای معاملات را تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌دهد. فرزین هدف راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی را رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی مطرح کرده است.

 البته  کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این اتفاق موضوع جدیدی نیست و ارز توافقی به‌عنوان نرخی میان بازار آزاد و نرخ نیما عمل می‌کند که به برخی شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا ارز حاصل از صادرات محدود خود را با نرخی نزدیک به بازار آزاد تبدیل کنند. آنها اشاره کردند که بازارساز به‌نوعی نرخ دلار بازار آزاد را به رسمیت شناخته و با این اقدامات در تلاش است تا فاصله بین دلار رسمی و غیررسمی را کاهش دهد.

 بااین‌حال، باید منتظر ماند و دید که آیا در تالار مبادلات ارز، قیمت‌ها به‌صورت حراج و نقدی تعیین می‌شوند و مشکلات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان حل خواهد شد، یا اینکه قیمت دلار همچنان غیرواقعی و دستوری باقی می‌ماند و این اقدام به‌عنوان یک سیاست نادرست در اقتصاد کشور به ثبت خواهد رسید.

البته خبر افتتاح مرکز ارز توافقی در حالی است که امروز قیمت دلار نیما افزایشی بود و از مرز مهم ۴۵ هزار و ۱۰۰ تومان عبور کرد.

با وجود این شرایط، قیمت دلار در دومین روز هفته چه روندی را طی کرد؟

همان‌طور که در گزارش روز گذشته اشاره شد، بازار ارز هرات امروز یکشنبه تعطیل بود. اما در بازار فردوسی، نرخ دلار صبح امروز با ۵۷ هزار و ۸۵۰ تومان آغاز شد و در ادامه معاملات به سمت پله دوم کانال ۵۸ هزار تومان حرکت کرد.

از سوی دیگر، وضعیت بازار درهم نشان‌دهنده نوسانات محدود و رفت و برگشتی است. بر اساس شواهد موجود، قیمت درهم در معاملات نقدی روز یکشنبه با کاهش ۹۰ تومانی آغاز شد و در عصر به ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان رسید که نسبت به‌روز قبل ۴۰ تومان کاهش داشته است.

پیش بینی قیمت ها ازنگاه تحلیلگران ارزی

در شرایط کنونی تحلیلگران فنی معتقدند که سطح ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار هرات فردایی اهمیت زیادی دارد. اگر قیمت بالای این سطح تثبیت شود، احتمال افزایش تا ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان وجود دارد. همچنین، در صورت تثبیت قیمت بالای ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان، کاهش قیمت دلار دشوار خواهد بود. در عوض، اگر سطح حمایت ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان شکسته شود، کاهش قیمت تا ۵۶ هزار تومان ممکن است.

در خصوص نرخ حواله درهم، برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر این نرخ به بالای ۱۶ هزار تومان برسد، ممکن است خریداران دوباره به بازار ارز بازگردند.

همچنین، این گروه از تحلیلگران در مورد نوسانات بازار ارز فردوسی معتقدند که پس از پایان ماه جاری و اتمام ثبت‌نام لاتاری خودرو، احتمالاً بخشی از نقدینگی دوباره به بازار ارز وارد خواهد شد و این امر می‌تواند به خروج بازار از وضعیت رکود کمک کند.

طلا و سکه گران شدند

با نگاهی به بازار ارز، می‌توان گفت که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روند صعودی داشته‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت اتحادیه طلا و ارز، قیمت طلا ۱۸ عیار امروز نزدیک به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته و به ۳ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان رسیده است.

همچنین، قیمت سکه امامی با افزایش تقریبا ۵۰۰ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. بالاترین قیمت ثبت شده برای این فلز گرانبها ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

فعالان بازار معتقدند که اگر سکه بتواند مرز ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را حفظ کند، احتمالاً در مرحله بعدی به سمت ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد. اما در صورتی که این سناریو محقق نشود و قیمت دلار، درهم و طلای جهانی روند نزولی به خود بگیرد، احتمالاً سکه به سمت ابتدای مرز ۴۱ میلیون تومان عقب‌نشینی خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: