کد خبر: ۹۷۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
تعداد بازدید: ۴۹
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: من به رئیس جمهور عزیز می‌گویم که اگر شما ترکیب کابینه‌تان منسجم نباشد این کابینه دچار مشکل می‌شود.

زنگنه: «همتی» اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی نداردبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا محسن زنگنه در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در اظهاراتی به عنوان مخالف با بیان اینکه «ما به رهبر انقلاب قول دادیم که به آقای پزشکیان کمک کنیم و کمک مجلس این است که در وزرای پیشنهادی بهترین مشاوره را ارائه دهیم و کمک مجلس این نیست که پشت تریبون مجلس مجیزگوی دولت شویم»، عنوان کرد: تورم در سال ۹۶، ۹ درصد در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود و آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۰، تورم را با رقم ۴۶ درصد تحویل نفر بعدی دادند؛ این در حالیست که بر اساس قانون برنامه هفتم مسئولیت تورم بر عهده رئیس کل بانک مرکزی است.

وی افزود: در خصوص نقدینگی من از عزیزان اقتصادی تعجب می‌کنم چرا که مسئله ما بر سر میزان نقدینگی نیست بلکه بر سر نرخ رشد نقدینگی است آقای همتی بانک مرکزی را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدینگی تحویل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدینگی تحویل دادند؛ یکی از دلایل این اتفاق نیز بی‌انضباطی بانک‌ها بوده است.
آقای همتی اصولاً اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارند؛ ایشان در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرند و دو سال بعد همین بانک را با ۱۶ میلیارد و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهند.  

زنگنه گفت: دوستان مطرح می‌کنند که دومین عامل حجم نقدینگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ من از آقای همتی پرسیدم که آیا شما با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستید می‌گویند بله این در حالیست که ایشان در یک هفته در زمانی که شهید رییسی خواست این ارز را حذف کند سه مرتبه در مخالفت با این تصمیم رئیسی مصاحبه رسانه‌ای کردند. آقای همتی اصولاً اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد؛ او در یادداشتی در ۱۸ آذر ۱۴۰۲ نوشته است که با توجه به تورمی که داریم باید قیمت ارز افزایش پیدا کند. ما دو تفکر داریم که یکی تفکر افراطی در تثبیت قیمت ارز است و دیگری تفکری است که معتقد است باید قیمت ارز با نرخ تورم افزایش پیدا کند و آقای همتی به این تفکر معتقد است.

وی با انتقاد از تفکرات اقتصادی همتی تاکید کرد: وزیر اقتصاد فرمانده اقتصادی است و باید در نظرات خود ثبات داشته باشد؛ ایشان مشخص نیست که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق است یا مخالف است. کسی که اقتصاد خوانده باید مبنا داشته باشد و نمی‌تواند بر اساس دولت‌ها نظر خود را تغییر دهد.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید بر اساس شاخص با مردم صحبت کنی، گفت: ما باید تکلیف‌مان را با مردم مشخص کنیم و نمی‌توانیم تفسیر جدیدی را از اقتصاد بنا کنیم و به مردم بگوییم. ای کاش رئیس کمیسیون اقتصادی که قرار است بعداً بر وزیر اقتصاد نظارت کند اینگونه قاطع از وزیر پیشنهادی دفاع نمی‌کردند و می‌گذاشتند دیگران صحبت می‌کردند. من با کلیات دولت موافقم اما مردم انتظار دارند که مجلس نقش نظارتی خود را حفظ کند و ما باید بر دولت نظارت کنیم؛ به لطف خدا امروز ۶۰ نفر به عنوان مخالف ثبت نام کردند که این نشان می‌دهد مجلس باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه من به آقای همتی علاقه دارم اما علاقه بیشتر به مردم و رئیس جمهور عزیز است، تاکید کرد: من به رئیس جمهور عزیز می‌گویم که اگر شما ترکیب کابینه‌تان منسجم نباشد این کابینه دچار مشکل می‌شود؛ از یک طرف آقای میدری و از طرف دیگر آقای عراقچی معرفی شده‌اند و از طرف دیگر نیز عزیزی معرفی شده که همه چیز را به برجام‏، fatf، پالرمو و cft گره می‌زند؛ باید این را معلوم کنیم که آیا قرار است اتفاقی بیفتد و وزیر خارجه از آن بی خبر است؟

این نماینده مجلس اظهار کرد: من از همه نمایندگان مجلس می‌خواهم که بر اساس شاخص‌ها و واقعیات موجود تصمیم‌گیری کنند. من قبول دارم که تجربه مهم است اما تجربه صحیح و درست نه اینکه فردی که تجربه غلطی داشته را دوباره در جایی قرار دهیم. وزیر اقتصاد با رئیس بانک مرکزی فرق می‌کند و وزیر اقتصاد باید با مجلس تعامل داشته باشد و نگاه بالا به پایین به مجلس نداشته باشد و مجلس را به عنوان قوه نظارتی بپذیرد و روش وزیر اقتصاد با بانک مرکزی متفاوت است.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: