کد خبر: ۹۷۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
تعداد بازدید: ۵۷
محمد صادق مشایخ، فعال سیاسی نزدیک به مرحوم هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که دولت پزشکیان فریب تلاش‌ها برای روشن کردن آتش جنگ با اسرائیل را نمی‌خورد و به دیده بان ایران گفت: حملاتی که در یک ماه اخیر علیه دکتر ظریف انجام شد، غیرمنصفانه بود و تاکتیک صحیح این بود که ایشان نگرانی خود را از این حرکت‌های نابه‌جا در پروژه‌ای به نام استفعا نشان بدهند که خوشبختانه این استعفا قبول نشد و ایشان به‌زودی به هیات دولت بازخواهند گشت.

محمد صادق مشایخ: ظریف به زودی به هیات دولت برمی‌گردد/ دولت پزشکیان فریب تلاش‌ها برای روشن شدن آتش جنگ با اسرائیل را نمی‌خوردبه گزارش خبرداغ به نقل از  سایت دیده‌بان ایران، فردا (شنبه) در حالی فرآیند اخذ رای اعتماد برای وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و مسعود پزشکیان برای دفاع از فهرست وزرای مد نظر خود به مجلس خواهد رفت که در حدود یک هفته‌ای که از انتشار رسمی این فهرست می‌گذرد، انتقادهای فراوانی نسبت به برخی افراد معرفی‌شده توسط پزشکیان و رویکرد کلی لیست پیشنهادی او توسط برخی اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان اصلی رئیس‌جمهور منتخب در ایام انتخابات مطرح شده است؛ از جمله این که بعضی اعضای جریان اصلاحات نسبت به انتخاب تعداد زیادی از اصولگرایان به عنوان وزیران پیشنهادی با شعار تشکیل «دولت وفاق ملی» گلایه کرده‌اند و حتی سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز درباره لیست پیشنهادی پزشکیان گفته است که «در برخی موارد می‌شد خیلی بهتر عمل کرد.» 

البته چهره برجسته جناح اصلاحات از جمله خود خاتمی در مجموع از فهرست پیشنهادی پزشکیان حمایت کرده‌اند و گفته‌اند که «رئیس‌جمهور را در انتخاب همکارانش صاحب حق می‌دانیم و از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی را نداریم.» رئیس دولت اصلاحات همچنین خواستار آن شده است که اصطلاح‌طلبان دست از حمایت پزشکیان نکشند و تاکید کرده است که «هر کار تازه‌ای ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این امر نباید موجب ارزیابی‌های شتاب‌زده و نومیدى شود و نباید از موضع حمایت رئیس‌جمهوری که هنوز کار خود را شروع نکرده است، به وادی انتقاد سخت و مخالفت افتاد. باید موقعیت پیچیده و خطیر کنونی را درک کرد و برخورد واقع‌بینانه و مبتنی بر اطلاعات درست و انصاف داشت.» 

در این میان البته محمد جواد ظریف، رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم که توسط پزشکیان به سمت معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شده است نیز ساعاتی پس از اعلام رسمی فهرست وزیران پیشنهادی پزشکیان در روز یکشنبه ۲۱ مردادماه، به شکلی که به نظر می‌رسید از کم‌توجهی رئیس‌جمهور به برخی نامزدهای پیشنهادی شورای راهبری گلایه‌مند است، از سمت معاونت ریاست جمهوری استعفا داد و اعلام کرد که «از ۱۹ وزیر معرفی‌شده به مجلس، سه نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم شورای راهبری بوده‌اند.» اما با وجود این که به گفته وزیر خارجه دولت روحانی، تنها ۱۰ نفر یعنی حدود ۵۰ درصد از وزیران پیشنهادی پزشکیان از میان نامزدهای معرفی‌شده توسط شورای تحت مدیریت او بودند، در روزهای اخیر ضمن این که ظریف به صورت ذسمی تاکید کرده است که همچنان از پزشکیان حمایت می‌کند، در خبرهای غیررسمی نیز موضوع عدم پذیرش استعفای ظریف توسط پزشکیان مطرح شده و اعلام شده است که او به‌زودی به دولت بازخواهد گشت.

بیشتر کسانی که به پزشکیان گله می‌کنند، به او رأی نداده‌اند

در همین راستا، تحلیل شرایط کابینه پیشنهادی پزشکیان و علت گلایه برخی اصلاح‌طلبان از این کابینه را از «محمد صادق مشایخ»، فعال سیاسی نزدیک به مرحوم هاشمی رفسنجانی و رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان جویا شدیم و او نیز در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران، توضیح داد: کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان با توجه به شرایط سیاسی موجود کشور، جزو بهترین کابینه‌هایی است که امکان تشکیل آن وجود دارد. تعداد کسانی که به مدیریت ایشان در چینش اعضای هیات دولت خرده می‌گیرند، بسیار اندک است و بیشتر این افراد، کسانی نیستند که در انتخابات به آقای پزشکیان رأی دادند.

وی افزود: در حال حاضر همه حامیان پزشکیان در ایام انتخابات به هدف اصلی و مشترک خود رسیده‌اند و نباید از رئیس‌جمهور منتخب انتظارات شخصی یا حزبی داشته باشند، بلکه باید از ایشان سپاسگزار باشند که برای تحقق اهداف ملت، دین و مملکت فداکاری کرده‌اند. هدف اصلی، پیروزی آقای پزشکیان بود، به خاطر خطری که ملت از پیروزی آقای جلیلی و افراد هم‌فکر ایشان احساس کردند و توانستیم بر پایه مردم‌سالاری نظام و با تلاش دموکراتیک خودمان، این خطر را کنار بزنیم و راه اصلاح و پیشرفت را در پیش بگیریم.

توقع نداشتیم که تشکیل شورای راهبری، نتیجه صد درصدی بدهد 

مشایخ همچنین تشکیل شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم را ابتکار عالمانه محمد جواد ظریف دانست و گفت: با وجود این که دکتر ظریف با دانش و نبوغ خود چنین شورایی را تشکیل داد، ولی ما توقع نداشتیم که تشکیل این شورا به صورت صد درصدی نتیجه بدهد. در حال حاضر نتیجه نسبی مد نظر از فعالیت‌های شورای راهبری به دست آمده است و مهمتر از این که چند نفر از نامزدهای پیشنهادی شورا به فهرست وزیران پیشنهادی راه پیدا کرده‌اند، این است که این ابتکار می‌تواند الگویی برای دولت‌های آینده در فرآیند انتخاب اعضای کابینه باشد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان این که حدود ۴۵۰ نفر به مدت نزدیک یک ماه در شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه و کمیته‌ها و کارگروه‌های ذیل آن فعالیت کردند، اظهار داشت: انتخاب بیشتر اعضای کابینه دولت چهاردهم بر مبنای نظرخواهی جمعی از متخصصان و تلاش شبانه‌روزی دلسوزان مملکت و در رأس همه دکتر ظریف انجام شد و ایشان بنیان‌گذار چنین سبکی برای تشکیل هیات دولت شدند که می‌تواند در تاریخ کشورمان به ثبت برسد و ماندگار شود. 

استعفای ظریف ناشی از نگرانی او از حرکت‌های نابه‌جا بود

مشایخ در تحلیل علت استعفای ظریف از معاونت ریاست جمهوری نیز عنوان کرد: حملاتی که در طول مدت فعالیت شورای راهبری و بعد از آن علیه دکتر ظریف انجام شد، غیرمنصفانه و دل‌شکنانه بود و تاکتیک صحیح این بود که ایشان نگرانی خود را از این حرکت‌های نابه‌جا در پروژه‌ای به نام استفعا نشان بدهند که خوشبختانه این استعفا قبول نشد و ایشان به‌زودی به هیات دولت بازخواهند گشت.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر این که ظریف حتما در جلسات هیات دولت پزشکیان حضور پیدا خواهد کرد، یادآور شد: دکتر ظریف خودشان را سرباز ملت و کشور می‌دانند و حتما منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند و همان‌طور که ثابت کرده‌اند، همیشه برای تحقق اهداف دین و مملکت می‌جنگند و نیازی به پول و پست و مقام ندارند و هدف اصلی ایشان،‌ سربلندی مردم ایران است.

احزاب و گروه‌ها توقع بی‌جا برای سهم گرفتن از کابینه نداشته باشند

مشایخ در پاسخ به این سوال که آیا بعد از اعلام فهرست وزیران پیشنهادی پزشکیان، شکافی میان احزاب و گروه‌های حامی او به وجود آمده است یا خیر، توضیح داد: در گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم که برخی افراد یا گروه‌ها توقع بی‌جایی برای سهم گرفتن داشته‌اند؛ به طور مثال، در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۹۶، ۸۱۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند، در صورتی که ما می‌توانستیم ۲۱ نفر را به شورای شهر معرفی کنیم و لیست امید هم در نهایت با همان ۲۱ نفر بسته شد، در شرایطی که خیلی‌ها توقع داشتند که نامزد مد نظر آن‌ها حتما در فهرست باشد.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: اگر همه کسانی که از دکتر پزشکیان به عنوان یک رئیس‌جمهور دلسوز، نخبه و مسلمان حمایت کرده‌اند، حالا از ایشان توقع دارند که پست وزارت بگیرند، من برای خودم متاسف هستم، نه برای آن‌ها. مملکت به ۱۹ وزیر احتیاج دارد، نه ۲ هزار نفر؛ بنابراین برخی احزاب که توقع دارند حتما یک وزیر از هم‌فکران آن‌ها انتخاب شود، متاسفانه دچار ضعف تحلیل شده‌اند. اگر هم کسانی به دلیل برآورده نشدن این توقع خود قهر کرده یا دلخور شده‌اند، بهتر است که در همین حالت قهر و دلخوری بمانند.

باید تا پایان پشت پزشکیان بایستیم و به او حمله نکنیم 

مشایخ با تاکید بر غیرمنصفانه بودن انتقادهایی که درباره چینش اعضای کابینه نسبت به پزشکیان مطرح می‌شود، گفت: منطق صحیح این است که وقتی از یک فرد متخصص و کاربلد حمایت کرده‌ایم و به ریاست جمهوری رسیده است، تا پایان پشت او‌ بایستیم و توقع‌های نپخته و ناجوانمردانه از آقای پزشکیان نداشته باشیم و خودمان را جای ایشان بگذاریم. حملاتی که در یک ماه گذشته علیه دکتر پزشکیان می‌شود بی‌سابقه است و دوستان ما باید به این نکته فکر کنند که اگر شخص دیگری رئیس‌جمهور شده بود، آیا جرات و قدرت انتقاد را داشتند؟ آیا کسی از این دوستان جرات انتقاد به احمدی‌نژاد را که این همه خیانت به وطن کرد، داشت؟

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: وقتی می‌خواهیم کابینه انتخاب کنیم، باید نگاه‌های جناحی را کنار بگذاریم، زیرا باید تا حد امکان نظر تمام مردم کشور در انتخاب اعضای هیات دولت تامین شود، نه فقط کسانی به دکتر پزشکیان رأی داده‌اند. در حال حاضر ما به طور نسبی به اهداف خود رسیده‌ایم و امیدواریم دولت چهاردهم که حاصل مردم‌سالاری و خرد جمعی است، بتواند در درجه اول با کمک خود مردم، کشور را اداره کند. همه ملت باید خود را صاحب کشور بدانند و برای موفقیت دولت تلاش کنند.

دولت پزشکیان به سرعت FATF را می‌پذیرد 

مشایخ با بیان این که رویکرد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت پزشکیان قطعا به شکل محسوسی با دولت مرحوم رئیسی متفاوت خواهد بود، مطرح کرد: یکی از مهمترین نیازهای حال حاضر کشورمان، پذیرش FATF است و دولت چهاردهم به‌سرعت این کار را انجام خواهد داد. مورد دوم تلاش برای احیای برجام و مورد سوم هم ایجاد رابطه با آمریکا و اروپا و ژاپن است که حتما براساس مصالح ملی در دولت دکتر پزشکیان پیگیری خواهد شد و در آینده نزدیک نتایج مطلوبی در این بخش‌ها به دست خواهد آمد، زیرا اروپایی و آمریکایی‌ها، چراغ سبز ها را روشن کرده‌اند، زیرا می‌دانند که داشتن رابطه با ایران به نفع خودشان است.

وی در پایان تصریح کرد: کسانی که در حال روشن کردن آتش جنگ با اسرائیل هستند و بنزین روی آتش می‌ریزند، خیالشان راحت باشد که دولت چهاردهم فریب فشارهای موجود در این زمینه را نخواهد خورد و اقدامی انجام نمی‌دهد که دشمنان ملت ایران شاد شوند و از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه به نفع خود بهره ببرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: