کد خبر: ۹۷۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴
تعداد بازدید: ۵۱
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: امیدواریم رسانه‌ها بتوانند در گذار ایران به دموکراسی نقش خود را ایفا کنند.

راغفر: تا زمانی که جهت‌گیری اقتصادی تغییر نکند دموکراسی محقق نخواهد شد/ بیسوادی ریشه در نگاه اقتصادی داردبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ حسین راغفر در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در محل خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: خاطرم هست جان کین که مسئول مرکز مطالعاتی به نام ‌دموکراسی در لندن بود، سفری به ایران داشت، تعریف کرد آنچه تحت عنوان دموکراسی در بریتانیا شکل گرفته؛ در دوره‌ای سیصد ساله رخ داده است.

 

وی در توضیح این مطلب افزود: در این دوره‌ی طولانی نقش رای‌دهی و صندوق رای جا افتاد. در حقیقت روزی که صندوق رای در بریتانیا شکل گرفت ؛ ۲.۵ درصد واجدان شرایط یعنی صاحبان ثروت و دارایی رای دادند.

او ادامه داد:تا بعد از حنگ‌جهانی دوم طول مشید تا مردم باور کنند که دموکراسی و سیستم رای دهی اهمیت دارد واین چنین دموکراسی پا گرفت.

راغفر کفت او از من پرسید مهمترین عاملی که می‌تواند برای دموکراسی در ایران اثربخش باشه چیست؟ هر چه فکر کردم هیچ عاملی اثرگذارتر از رسانه پیدا نکردم.اما باید توجه داشت نقش فقط آگاهی‌بخشی نیست ؛ کنترل اجتماعی هم هست و این نقش خیلی خطیر و مهمی است.

او ضمن تبریک روز خبرنگار تاکید کرد: به همین دلیل رسانه‌ها به کانون قدرت و ثروت وابسته شده‌اند و آنچه درباره‌می رسانه‌ی ملی می‌گویند نیز به همین دلیل است.

او کفت در این مسیر می‌بینیم که بسیاری از رسانه‌ها در این عرصه هدفشان آگاهی بخشی نیست بلکه القای طرز تفکر خاص در حوزه اقتصاد است؛ چون اقتصاد نقش کلیدی در همت بخش‌ها حتی فرهنگ دارد.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: آنچه در جامعه شاهدیم؛ از جمله فقر و فاصله طبقاتی و …به دلیل کارکرد نادرست اقتصادی است و متاسفانه حفظ وضعیت موجود مدافعینی دارد .

او با اعلام اینکه امیدوار است دولت کنونی اسیر باندهای قدرت و ثروت نشودبه اهمیت نقش رسانه اشاره کرد و افزود: ۳۵ سال است که سیاست های اقتصادی در ایران تغییر نکرده و البته باید توجه داشت دولت‌ها نقشی در سیاستگذاری ندارند و پیگیر جهت‌گیری‌هایی هستند که به آنها اعلام می‌شود. 

او گفت: حقیقت این است که معیشت مردم آسیب دیده و تا وقتی این مسیر و ریل‌گذاری اقتصادی تغییر نکند هیچ تغییری در اقتصاد اتفاق نخواهد افتاد و فرصتی برای تحقق دموکراسی نیز وجود نخواهد داشت.

راغفر گفت: استبداد بر دو چیز استوار است؛ جهل و فقر .متاسفانه بعد از جنگ تحمیلی ، آموزش عالی و آموزش پرورش در ایران پولی شد و الان جمعیت بیسواد در کشور که نمی‌توانند حتی اسمشان را بنویسند قابل توجه است و این معضل، ریشه در نگاهی دارد که به اقتصاد شده است .

راغفر در پایان با ابراز امیدواری نسبت به استقلال رسانه‌ها این مسیر را سخت و طاقت‌فرسا دانست و گفت: امیدواریم حاکمیت سهم خود را در این مسیر ایفا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: