کد خبر: ۹۷۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
تعداد بازدید: ۸۸
سرانجام پس از دو ماه اعضای کمیسیونِ کم‌طرفدار مجلس شورای اسلامی معرفی شدند. کمیسیونی که طی ادوار مختلف هیچگاه آنگونه که باید توسط نمایندگان مجلس جدی گرفته نشده است و باید دید در این دوره و با ۱۳ نفر عضو چگونه می‌تواند اثرگذاری مناسبی در قانون‌گذاری‌های فرهنگی و پیگیری مطالبات جامعه فرهنگ و هنر کشور داشته باشد.

از ۱۳ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس چه می‌دانیم؟به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، ظهر دیروز یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اسامی اعضای این کمیسیون را اعلام کرد و بر این اساس مرتضی آقاتهرانی، محمد میرزائی، حسنعلی اخلاقی‌امیری، اسماعیل سیاوشی، امیرحسین بانکی‌پور، سیدعلی یزدی‌خواه، حمید رسایی، احمد راستینه، علی شیرین‌زاد، احد بیوته، علی‌اکبر علیزاده‌برمی، بیژن نوباوه‌وطن و امیرحسین ثابتی به عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم معرفی شدند.

با وجود اینکه دو ماه از شروع مجلس دوازدهم گذشته است، اما تعداد اعضای کمیسیون‌ فرهنگی به حد نصاب نرسیده و به همین دلیل این کمیسیون تشکیل نشده بود. در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های باقی مانده از جمله کمیسیون فرهنگی را تعیین تکلیف کردند. کمیسیونی که تازه هفته آینده اعضای هیئت رئیسه آن انتخاب خواهند شد.

اما این ۱۳ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، که این کمیسیون را از میان تمام کمیسیون‌های مجلس انتخاب کرده‌اند، چه سابقه و رزومه‌ای دارند و با حمایت کدام جریان سیاسی وارد مجلس شده‌اند؟

ایسنا در این گزارش به بررسی سابقه و فعالیت ۱۳ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداخته است.

مرتضی آقاتهرانی نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره‌های هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی بوده است. او در دور یازدهم مجلس، ریاست کمیسیون فرهنگی را بر عهده داشت. آقاتهرانی همچنین رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی است.

در سابقه علمی او قید شده است که علاوه بر تحصیلات حوزوی، فوق لیسانس روانشناسی، فلسفه و مطالعات اسلامی دارد. آقاتهرانی همچنین سابقه تدریس در حوزه‌های علمیه و امام جمعه مسجد امام علی (ع) در نیویورک را در کارنامه دارد.

حجت الاسلام محمد میرزایی که به عنوان عضو دیگر کمیسیون فرهنگی معرفی شده، نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب است که سابقه خدمت در بخش عقیدتی سیاسی ناجا را دارد و اهل شهر کشاورز شهرستان شاهین دژ است.

حسنعلی اخلاقی‌امیری نیز در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به عنوان نماینده مردم حوزه انتخابیه مشهد و کلات و به عنوان نامزد مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به مجلس شورای اسلامی راه یافته است. تحصیلات او دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است. در سابقه کاری او عضویت شورای شهر مشهد نیز دیده می‌شود.

اسماعیل سیاوشی، نماینده مردم فریدن و فریدونشهر، چادگان و بویین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی نیز عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است. سیاوشی پیش از این حدود ۹ سال امام جمعه شهرِ داران بود و ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات این دوره از وی حمایت کرده بود.

امیرحسین بانکی‌پور عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس است. او که به عنوان نماینده مردم اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند وارد مجلس دوازدهم شده است، در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ریاست کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را بر عهده داشت. بانکی‌پور همچنین در دوره یازدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز عضو بوده است.

او علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات - فلسفه و دکترای فلسفه غرب است.

در سابقه کاری او نیز سوابقی همچون عضویت در شورای عالی جوانان، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت کمیته علمی جایزه ملی جوانی جمعیت، عضویت در هیئت علمی دانشگاه اصفهان، تدریس در دانشگاه امیرکبیر، مشاور استاندار اصفهان در امور فرهنگی و... دیده می‌شود.

اظهارات بانکی‌پور پیرامون ازدواج دختران مجرد بالای ۳۰ سال در سال ۱۴۰۱ و پس از آن آمارهایی که از وضعیت تجرد قطعی دختران ارائه داد، واکنش‌های زیادی در پِی داشت و به موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد

سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی است که در دوره قبل نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی بود و این دوره هم به عضویت این کمیسیون درآمده است.

نام یزدی‌خواه همچنین در میان تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

او دکترای مدیریت فناوری دارد و سوابقی همچون مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، مدیرکل فرهنگ عمومی قوه قضائیه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و عضویت در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی را دارد.

حمید رسایی در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس انتخاب شده است. او در مجلس هشتم و نهم نیز نماینده مجلس بوده است.

رسایی تحصیلات حوزوی دارد و سابقه فعالیت تبلیغی در کشورهای آسیای جنوب شرقی و آفریقایی در کارنامه او دیده می‌شود. او مدیرمسئول و صاحب امتیاز هفته‌نامه «۹ دی» است. همچنین عضویت در شورای مرکزی قرارگاه عمار و جبهه پایداری نیز در رزومه رسایی دیده می‌شود.

نام او به واسطه اظهارنظرهای پرحاشیه‌ای که درباره برجام، سیاست خارجی ایران، ماجراهای سال ۱۴۰۱ و... داشته، بارها شنیده شده است؛ اظهاراتی که حتی چند مورد از آن‌ها منجر به توقیف موقت هفته‌نامه ۹ دی شده بود. در فضای فرهنگی نیز اظهارنظرهای او درباره اکران برخی فیلم‌ها در اوایل دهه ۹۰، بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا می‌کرد. رسایی همچنین در فضای ایکس (توییتر سابق) فعالیتی جدی دارد و اظهارنظرهای او یا نظرات کاربران درباره دیدگاه‌های این فعال سیاسی، بارها در فضای خبری کشور ترند شده است. 

در سوابق کاری این نماینده مجلس، سمت‌هایی همچون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، مدیر دفتر جریان‌شناسی تاریخ معاصر و عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به چشم می‌خورد.

رسایی همچنین سابقه عضویت در شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد را دارد.

احمد راستینه در مجلس یازدهم و دوازدهم به عنوان نماینده مردم چهار محال بختیاری انتخاب شده است. او در دور یازدهم سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بود.

او مدرک دکترای علوم سیاسی دارد. در سوابق او معاون بازرسی سپاه پاسداران و مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان چهارمحال بختیاری و عضویت در کمیسیون تلفیق دیده می‌شود.

نام راستینه نیز در میان تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

علی شیرین‌زاد نیز که نام او در میان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به چشم می‌خورد، نماینده مردم در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی است و در کارنامه خود که در توضیحات صفحه اینستاگرامش به آن اشاره کرده، سابقه تدریس در دانشگاه، مشاوره مدیریت فرهنگی و طراحی الگوی مدیریت تنوع فرهنگی کلان شهر کرج به چشم می‌خورد.

احد بیوته عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس است. او به نمایندگی از مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی حضور دارد.

بیوته کارشناسی ارشد امور فرهنگی دارد و خلق شخصیت کمدی با نام هنری «مَشَه سعداله عَمی» و تهیه گزارش، طنز و تصویربرداری در شبکه استانی سبلان اردبیل در میان سوابق او به چشم می‌آید.

طبق خبرهای منتشر شده، او دکترای مدیریت دارد و نویسنده ۱۰ جلد کتاب در حوزه فرهنگی و اجتماعی و از مولفان لغت‌نامه ترکی آذربایجانی بوده است و در شبکه استانی اردبیل نیز یکی از گزارشگران و برنامه‌سازان بوده است. 

 

علی‌اکبر علیزاده‌برمی نیز نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم و دوازدهم شورای اسلامی است که در این دوره به عضویت کمیسیون فرهنگی مجلس درآمده است.

او دکترای علوم دفاعی دارد و اکنون بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، اما در سوابق کاری خود فعالیت‌های نظامی و عضویت در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، فراکسیون تقریب مذاهب، دفاع و اقتدار ملی و... را دارد.

بیژن نوباوه‌وطن عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس است که پیش‌تر نیز نماینده مردم تهران در دوره هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز بوده‌ است.

در سوابق تحصیلی او قید شده است که فوق لیسانس تولید تلویزیون دارد. همچنین مدیریت دفتر سیاسی در نیویورک، انگلیس و سازمان ملل، عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس در ادوار مختلف را در سوابق خود دارد.

نام نوباوه‌وطن نیز در میان تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

نوباوه همچنین با حکم وزیر ارشاد دولت سیزدهم، عضو شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود. این شورا، وظیفه اعطای مجوز نهایی برای اکران آثار سینمایی را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید:

موازی‌کاری فرهنگی داریم!

امیرحسین ثابتی نیز به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس دوازدهم شده است. نام او نیز در میان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چشم می‌آید.

او در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده است. ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، استاد دانشگاه و در دوره‌ای مجری برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق بود.

به گزارش ایسنا، در این میان، پنج نفر از اسامی اعلام شده پیش از این نیز سابقه حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس را داشته‌اند و بر این اساس احتمالا می‌دانند مشکلات حوزه فرهنگ و هنر به‌ویژه در بخش قانون‌گذاری چیست و چگونه می‌توان با همراهی هشت نماینده دیگری که در قوه مقننه تازه‌کار هستند و یا تاکنون سابقه فعالیت در کمیسیون فرهنگی مجلس را نداشته‌اند، راهکاری برای رفع چالش‌ها پیدا کرد؛ هرچند در میان سوابق تحصیلی و کاری برخی از این نمایندگان، اثری از فعالیت مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر وجود ندارد.

حال باید دید آیا طی ۴ سال پیشِ رو بازهم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مانند ادوار قبل، کم‌رونق و کم‌تاثیر فعالیت می‌کند یا می‌تواند در حیطه وظایف و اختیاراتی که طبق ماده ۵۶ آیین‌نامه داخلی مجلس دارد، به موضوعاتی همچون فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغ اسلامی، صداوسیما و ارتباطات جمعی، تربیت‌بدنی، خانواده، زنان و جوانان ورودِ موثر داشته باشد. از طرفی کار کمیسیون فرهنگی در این دوره سخت‌تر است چرا که کارشناسان فرهنگی و هنری معتقدند که چالش‌های فراوانی سر راه اجرای موارد مصوب در برنامه هفتم توسعه در این حوزه است.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: