کد خبر: ۹۷۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید: ۴۵
قاضی‌القضات در جریان بازدید از زندان مرکزی شهرکرد خطاب به همگان توصیه کرد که در هنگام هر عقد و توافق و معامله‌ای، به وسع و تمکن مالی و ظرفیت‌های خود بنگرند و زیر بار تعهداتی که از توان‌شان خارج است نروند.

رییس قوه قضاییه خطاب به یک محکوم مهریه: من هم نمی‌توانم ماهی یک سکه بدهمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ از مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از زندان مرکزی شهرکرد خطاب به زندانیان با تاکید بر این موضوع که مرتکبین جرایم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند، گفت: در صورت بهره‌مندی از تأسیسات ارفاقی و آزادی، به گونه‌ای رفتارهای اجتماعی و زندگی خود را به پیش ببرید که دیگر تحت هیچ شرایطی گذر شما به زندان و بازداشتگاه نیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز (چهارشنبه ۳ مرداد) در نخستین برنامه از سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری، از زندان مرکزی شهرکرد بازدید به عمل آورد.

رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید خود از زندان مرکزی شهرکرد که «محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها و مقامات قضایی استان نیز وی را همراهی می‌کردند، ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف این زندان، از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان و کادر ندامتگاه آشنا شد و دستورات مقتضی را به مسئولان ذیصلاح صادر کرد.

قاضی‌القضات در جریان سرکشی امروز خود از زندان مرکزی شهرکرد، همچون همه بازدیدهای خود از ندامتگاه‌های سراسر کشور، از بندهای مختلف این زندان بازدید به عمل آورد و با مددجویان به گفتگو پرداخت.

در جریان بازدید رئیس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی شهرکرد، وی در گفتگوی چهره‌به‌چهره با متهمان و محکومانِ مستقر در این زندان، در خصوص اتهام و جرم ارتکابی آنها، مدت زمان سپری شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از زندان مرکزی شهرکرد، از بند جوانان این زندان سرکشی کرد و با مددجویان این بند به گفتگو پرداخت.

رئیس دستگاه قضا خطاب به مددجویان این بند گفت: شما جوان هستید، باید با متولیان آموزشی زندان، نهایت همکاری را کنید تا فرآیند بازاجتماعی شدن شما تسهیل و تسریع شود؛ باید تمام همت خود را مصروف کنید که با کسب یک مهارت و حرفه در زندان به آغوش جامعه بازگردید و خانواده خود را سربلند کنید؛ باید بدانید اینکه شما الان در زندان هستید، برای والدین و خانواده‌تان بسیار سخت و صعب می‌گذرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه خطاب به این مددجویان جوان گفت: وقتی از زندان آزاد شدید باید با خود عهد ببندید که دیگر هیچگاه مرتکب جرمی نشوید؛ چرا که درصورت تکرار جرم از ناحیه شما، اعمال ارفاقات قانونی، سخت و بعضاً ناممکن خواهد بود.

رئیس عدلیه در گفتگوهای خود با مددجویان زندان مرکزی شهرکرد ضمن اشاره به سیاست‌های قوه قضاییه در راستای حبس‌زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، با تاکید بر این موضوع که مرتکبین جرایم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آن‌ها نمی‌شود، خطاب به زندانیان زندان مرکزی شهرکرد گفت: در صورت بهره‌مندی از تأسیسات ارفاقی و آزادی، به گونه‌ای رفتارهای اجتماعی و زندگی خود را به پیش ببرید که دیگر تحت هیچ شرایطی گذر شما به زندان و بازداشتگاه نیفتد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بازدید خود از زندان مرکزی شهرکرد، از بند زندانیان مالی این زندان نیز بازدید کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

یکی از زندانیان بند مالی زندان مرکزی شهرکرد، فردی بود که در سال ۱۳۸۸ به منظور راه‌اندازی دامداری، ۵۰۰ میلیون تومان از یک بانک تسهیلات دریافت کرده بود و به سبب زیان کردن و تلف شدن دام‌ها، در بازپرداخت تسهیلات به مشکل خورده بود و از سال ۱۳۹۲ در زندان بود. به موجب سخنان این زندانی، بدهی او اکنون به بانک مذکور، با احتساب تاخیر تأدیه، به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. آنطور که این زندانی مدعی بود در طول یازده سالی که زندان بود، به سبب عجز از تودیع وثیقه، نتوانسته بود از مرخصی بهره بگیرد و نتیجتاً خانواده او نیز از هم پاشیده بود.

رئیس دستگاه قضا پس از استماع سخنان این مددجو، دستور داد تا فی‌المجلس با مدیرعامل بانک مذکور تماس برقرار کنند؛ در جریان این تماس، رئیس عدلیه خطاب به مدیر عامل بانک مذکور توصیه کرد برای رفع مشکل این محکومِ بدهکار، مساعدت‌های لازم و قانونی صورت گیرد.

البته رئیس قوه قضاییه در همان تماس تلفنی از محل زندان شهرکرد خطاب به مدیرعامل بانک مذکور این نکته را نیز متذکر شد که هدف من از برقراری این تماس از محل زندان، صرفاً رفع مشکل این مددجو نبود بلکه تاکید دارم همه متولیان سیستم بانکی کشور با مسئولان ذیربط قضایی و اجرایی و تقنینی باید نشست‌های مستمری را برگزار کنند تا مشکل و معضل بازپرداخت تسهیلات و نحوه تعیین تأخیر تأدیه، مرتفع شود.

قاضی‌القضات خطاب به این مدیر بانکی تصریح کرد: بانک‌ها وقتی تسهیلات ارائه می‌کنند باید تضامین و وثایق لازم و کافی را از تسهیلات‌گیرنده اخذ کنند تا چنانچه فرد در بازپرداخت تسهیلات به مشکل خورد، بانک بتواند از همان محل وثایق، حقوق خود را استیفا کند و اینگونه شاهد نباشیم که فردی عاجز از بازپرداخت تسهیلات دریافتی، یازده سال در زندان بماند و مقوله‌ی تأخیر تأدیه نیز بدهی او را چندبرابر کند! و سال‌ها نیز این روند ادامه دارد بدهی هر سال بیشتر و بدهکار هم در زندان شرایط برایش سختتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه حضور خود در بند مالی زندان مرکزی شهرکرد خطاب به مددجویان گفت: یکی از دلایل افزایش بدهی زندانیان مالی، مسئله محاسبه تأخیر تأدیه است؛ در این رابطه دستور صادر کرده‌ایم که نحوه محاسبه تأخیر تأدیه بدهی در همه دادگستری‌ها بصورت یکسان و سالیانه باشد نه ماهیانه؛ همچنین در خصوص دریافت «خسارت مرکب» نیز تمهیداتی برای اصلاح قانون اندیشیده‌ایم.

در ادامه حضور قاضی‌القضات در زندان مرکزی شهرکرد، یکی از زندانیان محکومِ مهریه اعلام کرد که از پرداخت حتی یک قطعه سکه در ماه نیز عاجز است که در این هنگام، رئیس قوه قضاییه خطاب به این محکوم گفت که من و بسیاری از اشخاص دیگری که اینجا هستند نیز قادر به پرداخت ماهیانه یک سکه نیستیم، در اینجا قاضی‌القضات خطاب به همگان توصیه کرد که در هنگام هر عقد و توافق و معامله‌ای، به وسع و تمکن مالی و ظرفیت‌های خود بنگرند و زیر بار تعهداتی که از توان‌شان خارج است نروند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه خطاب به مددجویان زندان مرکزی شهرکرد تاکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری و میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید؛ قاضی‌القضات به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک‌تک نامه‌ها و درخواست‌های مدجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی، رسیدگی خواهد شد.

همچنین طبق اعلام رئیس زندان مرکزی شهرکرد، این زندان بالاترین نرخ اشتغال زندانیان را دارد. علاوه بر این، مددجویان این ندامتگاه نیز از رئیس زندان که مستمراً و شبانه‌روزی مشغول رفع مشکلات زندانیان است، قدردانی کردند.

شایان ذکر است، مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری از رئیس قوه قضاییه درخواست کردند که زندانیان واجد شرایط این زندان به مدت یک هفته به مرخصی اعزام شوند که رئیس عدلیه، مشروط بر آنکه تنها زندانیان واجد شرایط به مرخصی اعزام شوند و از اعمال ارفاقات به محکومان جرایم خشن و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم جلوگیری شود، با این پیشنهاد موافقت کرد.

بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تاکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصاً چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است؛ رئیس قوه قضاییه در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقا وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.

«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»، «اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکردهای تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رئیس قوه قضاییه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: