کد خبر: ۹۷۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تعداد بازدید: ۴۷
مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس تصریح کردند :
مسئولیت مشترک رئیس‌جمهور و مجلسمقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس تصریح کردند :
- اگر توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفق شود، این موفقیت همه است.
- پیروزی رئیس‌جمهور پیروزی همه ماست. این را باید از بن دندان باور کرد.
باور این معنا که پیروزی رئیس‌جمهور پیروزی همه است از کجا ناشی می‌شود؟
قانون اساسی مسئولیت‌های مشترکی در شرح وظایف رئیس‌جمهور و مجلس بیان کرده است که با بازخوانی آن می‌توان به این باور رسید :
۱- اولین مسئولیت دولت و مجلس تعهدات دولت و مجلس در تأمین معیشت مردم و مسئولیت‌های کلیدی است که این دو رکن از ارکان نظام را به عهده دارند.
الف- رئیس‌جمهور وفق اصل ۱۲۶ مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما به عهده دارد.
ب- مجلس وفق اصل ۵۲ قانون اساسی موظف است بودجه سالانه را به ترتیبی که در قانون مقرر می‌شود و از طرف دولت تهیه می‌شود تصویب کند.
پس مسئله معیشت مردم که در قانون برنامه و بودجه کشور پخت‌وپز می‌شود، محصول مشترک دولت و مجلس است. کوتاهی هر یک از این دو رکن منجر به نقض حقوق اقتصادی مردم می‌شود هر دو باید فارغ از اینکه چه جناح و جبهه و گروه یا حزبی را نمایندگی می‌کنند پاسخگو باشند.
توفیق در پاسخگویی به مطالبات معیشتی مردم موفقیت هر دو است.
۲- دومین مسئولیت دولت و مجلس شکل‌گیری هیئت دولت است. اصل ۸۷ قانون اساسی می‌گوید؛ رئیس‌جمهور برای هیئت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
پس سازه مدیریتی هیئت وزیران دست رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس است.
توفیق رئیس‌جمهور در چینش تیم هیئت وزیران کارآمد، توفیق مجلس هم هست. هر دو دراین‌باره در برابر ملت مسئولیت مشترک دارند.
۳- رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس هر دو برگزیده مستقیم ملت هستند. 
هر وزیری نیز به واسطه نظر رئیس‌جمهور و رأی مجلس بر کرسی وزارت تکیه می‌زند.
ما در قانون اساسی وفق اصل ۶۷ ،یک سوگند نمایندگان داریم و وفق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، یک سوگند رئیس‌جمهور!
در متن اصلی این سوگندنامه مشترکاتی وجود دارد ازجمله صیانت از نظام و انقلاب اسلامی و مبانی جمهوری اسلامی و ...
مشترکات سوگندنامه مسئولیت‌های مشترک این دو نهاد برخاسته از رأی ملت را نشان می‌دهد. لذا موفقیت در عمل به این سوگندنامه موفقیت هر دو نهاد است.
در سوگند نمایندگان آمده است من در برابر قرآن سوگند می‌خورم پاسدار اسلام باشم در سوگند رئیس‌جمهور آمده است من در برابر قرآن کریم سوگند می‌خورم پاسدار مذهب رسمی کشور باشم. دقت در مفترقات این سوگندنامه مهم است و رئیس دولت باید حواس خود را که برخی می‌خواهند پوست خربزه زیر پای او بگذارند، جمع کند.
۴- قانون اساسی در فصل سیزدهم ، از یک نهاد نیرومند به نام شورای امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور یاد می‌کند که اعضای آن رؤسای سه قوه ، فرماندهان ،
نیروهای نظامی و انتظامی و ... هستند.
این نهاد متکفل امر اقتدار و امنیت ملی است. امنیت و آسایش مردم پس از تأمین معیشت آنها مهم‌ترین وظیفه حاکمیت است . دولت و مجلس و دیگر نهادهای مسئول امنیت مردم، در این شورا مسئولیت مشترک دارند. طبیعی است پیروزی هر یک پیروزی دیگری هم هست.
مقام معظم رهبری در همین دیدار به حق فرمودند :«باید از دولت و مجلس
 یک حرف و صدا شنیده شود. باید امنیت روانی مردم حفظ شود.»
غیر از نشست‌های هیئت وزیران و غیره از برگزاری جلسات علنی مجلس، در اصلی‌ترین نهاد قانونی کشور برای تأمین امنیت نظام و کشور و مردم یعنی شورای امنیت ملی یک صدا بیرون بیاید.
خدا رحمت کند ، شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌فرمود :«اگر در مقابله با دشمن از خیمه انقلاب دو صدا بیرون بیاید این کوچه دادن به دشمن است.» از شورای امنیت ملی باید یک صدا برای دفاع از اسلام، نظام و مردم بیرون بیاید هر صدایی غیر از این، صدای دشمن است که باید در نطفه خفه شود وگرنه سرنوشت جنگ صفین در انتظار مردم است.
خوشبختانه برخی از گزاره‌هایی که از مواضع رئیس‌جمهور منتخب در مناظرات و طرح دید‌گاه‌ها و رفتار سیاسی او نشان می‌دهد وی متوجه این مسئولیت مشترک است. باید برای توفیق او در صیانت از وحدت و وفاق ملی به درگاه خدای متعال دعا کرد.
نویسنده: محمدکاظم انبارلویی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: