کد خبر: ۹۷۳۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
تعداد بازدید: ۴۷
عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: بر اساس آیین نامه داخلی پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور دو هفته فرصت دارند تا کابینه خود را معرفی کنند، آن موقع که موضوع شفاف تر خواهد شد، قطعا ما نیز خیلی جدی تر وارد مذاکره و گفتگو با نمیاندگان دیگر خواهیم شد.

مأموریت ویژه فراکسیون مستقلین مجلس بعد از معرفی کابینه پزشکیان از زبان لاهوتی /سهم خواهی معنایی ندارد، فقط کمک خواهیم کردبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری منتخب از جنس نمایندگان مجلس است، او که سابقه چند دوره حضور در ساختمان سبز بهارستان را در کارنامه خود دارد، حالا قرار است در 4 سال پیش رو در پاستور مستقر شود، همین نیز باعث شده است که برخی معتقد باشد پزشکیان جنس مراوده و تعامل با مجلس را به خوبی آشنا باشد و شاید برای کسب رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی اش با چالش جدی روبرو نشود.

در مقابل عده ای نیز براین اعتقادند که تندروهای حامی جلیلی در جریان رأی به کابینه پزشکیان چالش ساز خواهند بود.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس دوازدهم و عضو شاخص فراکسیون مستقلین در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، می گوید بعد از اعلام اسامی اعضای پیشنهادی کابینه چهاردهم، مذاکرات و گفتگوهای فراکسیون مستقلین با نمایندگان برای همراهی اکثریت مجلس با دولت به صورت جدی آغاز خواهد شد.

او تاکید دارد که اعضای این کمیسیون قرار نیست «وکیل الدوله» باشند اما ماموریت سنگینی در حمایت از دولت پزشکیان دارند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین، با مهرداد لاهوتی نماینده مجلس را می خوانید؛

********

* آقای لاهوتی! پیش بینی شما از نوع مراودات مجلس دوازدهم با دولت پزشکیان چیست؟ فکر می کنید این مجلس در مسیر همراهی با دولت باشد یا روزهای سختی را باید انتظار داشت؟

بستگی دارد که همراهی و هماهنگی را چگونه تعریف کنیم. تصور من این است که مجلس با خیلی از دولت ها همراه بوده است، اما اگر قوه مقننه در هر دولتی کسانی را استیضاح کردند به معنای عدم همراهی است؟ اگر از کل کابینه ای که معرفی کردند، به یکی رأی مثبت نداد، عدم همراهی است؟

ممکن است برخی نمایندگان مجلس طبل ناسازگاری با دولت را بزنند

در کل قوه مقننه قطعا با دولت همگام خواهد شد و شکی در آن وجود ندارد. اما تعدادی در لباسی هستند که این افراد می توانند هم در دولت و هم در قوه مقننه باشند، این تعداد همیشه طبل ناسازگاری می زنند، آن شخصیت حقیقی فرد است و هیچ ربطی به قوه مقننه ندارد و در همه دوره ها چنین مواردی داشتیم، در این دوره هم طبیعتا ممکن است چند نفری باشند که نگاه عدم همراهی را داشته باشند. اما در مجموع من قوه مقننه را آماده همراهی با دولت می بینم که سریعا کمک کنند کابینه دولت شکل گیرد و کارش را شروع کند.

* نقش آقای قالیباف در تنظیم مناسبات دو قوه را چطور پیش بینی می کنید؟ خصوصا که آقای قالیباف با دولت رئیسی همراهی کامل را داشت و تنها در چندماه اخیر نقدهایی به دولت وارد می کرد؟

ایشان رئیس قوه مقننه است و وقتی می گوییم قوه مقننه همراهی خواهد کرد، معنیش این است که ایشان هم همراه هستند نه اینکه مثلا وی با دولت آقای رئیسی همراهی داشته با دولت آقای پزشکیان همراهی نداشته باشد.

آقای پزشکیان امروز منتخب مردم هستند و روز هفتم مرداد رأی ملت توسط رهبری تنفیذ می شود و سپس مراسم تحلیف در قوه مقننه را داریم. همه خود را مکلف می دانیم با دولت همراهی کنیم که این در واقع همراهی با ملت است؛ چرا که انتخاب مردم آقای پزشکیان است.

اگر نماینده ای به رأی مردم احترام نگذارد، توهین و بی احترامی است

قوه مقننه از جنس مردم است و ما خودمان هم منتخب مردم هستیم، مگر می شود به رأی مردم احترام نگذاریم. اگر نماینده ای به رأی مردم احترام نگذارد، این توهین و بی احترامی است. اما همه اینها به منزله این نیست که رسالت نمایندگی خود را نباید انجام دهیم.

طبیعتا نمایندگان رسالتی دارند، همانگونه که رئیس جمهور دولت را مستقیما مردم انتخاب می کنند و ما هم به نمایندگی از مردم باید دولت را همراهی کنیم و کمک کنیم که کابینه شکل گیرد. ما دو وظیفه داریم یکی قانونگذاری و دیگری نظارت بر اجرای قانون است.

مأموریت ویژه فراکسیون مستقلین مجلس بعد از معرفی کابینه پزشکیان زبان لاهوتی /سهم خواهی معنایی ندارد، فقط کمک خواهیم کرد

 

جایی ممکن است اتفاق، اشتباه و یا چیزی خلاف قانون رخ دهد که در همه دولت ها هم اینگونه بوده است و نمایندگان وظیفه داشتند با توجه به رسالت نمایندگی خود، از حقوق مردم دفاع کنند. پس بنابراین مسیر حرکت قوه مجریه و قوه مقننه را نمایندگان ریل گذاری می کنند. مثلا مصوبات دولت هر هفته در کمیته مصوبات مجلس توسط رئیس مجلس بررسی می شود و اگر خلاف قانون صورت گرفته باشد، طبیعتا می توانند مصوبه را ابطال کنند.

بنابراین نمایندگان در عین همکاری طبیعتا رسالت های نظارتی هم دارند. البته رسالت های نظارتی هم در راستای کمک به دولت است. دولتی که شخص آقای رئیس جمهور مراقبت کامل را دارد ولی بعضی وقتها ما به نمایندگی از مردم که در دل مردم هستیم، ممکن است بازخوردهایی داشته باشیم که باید منعکس کنیم. ولی در مجموع فضای مجلس را فضای همراهی می بینم که با آقای رئیس جمهور همراهی کنند تا در رسالت سنگینی که پذیرفتند، انشالله موفق باشند.

رسالت فراکسیون مستقلین در همراهی با دولت پزشکیان سنگین تر است

* آقای لاهوتی! فراکسیون مستقلین می تواند سپر دفاعی دولت آقای پزشکیان در مقابل تندروهای مجلس باشد که عموما از حامیان سعید جلیلی هستند؟

رسالت فراکسیون مستقلین سنگین تر است؛ چون خود آقای پزشکیان هم از دل این فراکسیون بیرون آمدند و موسس آن ۵۰ نفر مستقلین و در واقع تشکیل دهنده آن هستند. بنابراین یکی از آن ۵۰ نفر مستقلین خود آقای پزشکیان است.

پس در عین اینکه همه نمایندگان مجلس همراهی می کنند، رسالت فراکسیون مستقلین اینجا سنگین تر است که همراهی و همکاری بیشتری با دولت چهاردهم داشته باشند.

* مثلا احتمال اینکه فراکسیون مستقلین بخواهد برای همراه کردن قالیباف با دولت وارد معامله با رئیس مجلس شود که ریاست او در سه سال آینده را تضمین کند و در قبال آن حمایت او دولت را تضمین کند، وجود دارد؟

معامله ای ما نداریم و معنایی هم ندارد الان ما باید چینش دولت و نحوه انتخاب را ببینیم. همه اقشار نخبگان ، اقشار خصوصی و ... پیشنهادات و نظرات خود را می دهند. بنابراین تا اینجای کار معامله یا سهم خواهی را که تصور می شود را من می گویم که وجود ندارد و این نگاه در فراکسیون ما هم وجود ندارد. فراکسیون مستقلین می خواهد کمک کند و سهم خواهی اصلا معنایی ندارد.

بعد از معرفی کابینه به صورت جدی وارد مذاکره خواهیم شد تا اکثریت مجلس را همراه کنیم

*فراکسیون مستقلین مجلس رایزنی با طیف نزدیک به آقای قالیباف برای کابینه چهاردهم را شروع کرده است یا منتظر اعلام کابینه است؟

نه بر اساس آیین نامه داخلی پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور دو هفته فرصت دارند تا کابینه خود را معرفی کنند، آن موقع که موضوع شفاف تر خواهد شد، قطعا ما نیز خیلی جدی تر وارد مذاکره و گفتگو خواهیم شد. طبیعتا تلاش خواهیم کرد که اکثریت مجلس را همراه کنیم.

فراکسیون مستقلین وکیل الدوله نیست

*آقای لاهوتی! فراکسیون مستقلین اگر بخواهد فراکسیونی باشد که حامی دولت است، ممکن است به تله «وکیل الدوله» که به حامیان دولت رئیسی در مجلس منتسب می شد و مورد انتقاد بود، گرفتار شود، آیا این فراکسیون برنامه ریزی برای فرار از این تله دارد؟

نه. ما همه زیر چتر یک نظام هستیم، قرار نیست که ما مقابل دولت بایستیم. در همه دولت ها هم اینگونه بود. مسلما همانگونه که با دولت چهاردهم همراهی داریم، همانطور هم وکیل الدوله نیستیم و وظیفه خود می دانیم در بُعد نظارت هم وارد عمل شویم و قطعا وظیفه ما سنگین تر است و همانگونه که دفاع می کنیم باید مراقبت بیشتری کنیم که اگر در جایی نیاز است، بتوانیم مسیر درست و واقعی به نمایندگی از مردم نشان دهیم.

* در پایان با این نکاتی که مطرح فرمودید، فکر می کنید پزشکیان در گرفتن رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی اش با چالش روبرو شود؟

تصور من این است که نه.

تیم هنوز شفاف نیست و ممکن است برخی نمایندگان بر روی ضعیف یا قوی بودن برخی از افراد معرفی شده اظهاراتی داشته باشند و ممکن است همه وزرای معرفی شده، همانگونه که در دولت های دیگر هم داشتیم، همگی رأی نیاورند. بنابراین طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: