کد خبر: ۹۷۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۳۹
فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: امثال جلیلی با جایگاه حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند، به همین دلیل رهبری می‌تواند آنها تغییر بدهد و افراد دیگری را در این جایگاه قرار دهد که مردم هزینه بداخلاقی‌ها و بی‌تدبیری‌ها را ندهند.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ «شعاردهندگان علیه ظریف از طرف شکست‌خورده‌ها سازماندهی شده بودند.»، «جلیلی منابع مالی‌ دولت سایه را مشخص کند.»و... اینها عباراتی است که محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به دادن شعار علیه ظریف در نماز جمعه مطرح می کند.

این چهره سیاسی همچنین بر این نکته تاکید می‌کند که وقتی چنین اتفاقای در نماز جمعه اتفاق می‌افتد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه باید ورود پیدا کند و تذکر دهد چراکه در صورت تکرار چنین مواردی مردم از نماز جمعه روی گردان می‌شوند.

به باور رهامی طرح شعار و حمله به شخصیت‌ها آن هم در نماز جمعه که نماد وحدت است، منجر به گسترش تفرقه در جامعه می‌شود.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محسن رهامی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

****

*از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تا بعد از پیروزی در انتخابات و حال چینش کابینه، آقای ظریف کنار رئیس جمهوری منتخب نقش‌آفرینی می‌کند، این حضور ظریف تا چه اندازه می‌تواند نقش مثبت در کابینه داشته باشد؟

حضور ظریف در انتخابات موثر بود، بهرحال نیروی موثر و شناخته شده است که مورد اعتماد دولت روحانی بوده است. ظریف از حیث رأی‌آوری و مشاوره در حوزه سیاست خارجی آورده خوبی داشته است چراکه او تجربه حضور در سازمان ملل در آمریکا و سپس وزارت امور خارجه را دارد، این تجارب می‌تواند در شناخت مسائل بین‌المللی و جهانی به پزشکیان کمک کند.

البته ظریف در مسائل داخلی و علوم سیاسی کشوری شناخت کمتری دارد چراکه فعالیت سیاسی کمتری داشته و در احزاب و گروه‌ها نبوده است. فضای سیاسی داخلی حوزه مستقلی است که نیاز به شناخت بیشتری دارد، از این‌رو پزشکیان نباید تصور کند که با حضور ظریف، در سیاست داخلی هم براساس همان دیدگاه‌ها عمل کند. امکان دارد فردی در یک زمینه‌ای متخصص باشد و در امر دیگری کمتر شناخت داشته باشد.

ظریف در حوزه بین الملل شناخت خوبی دارد اما در سیاست داخلی تجربه زیادی ندارد

لذا به نظر بنده ظریف در حوزه مسائل بین‌المللی شناخت بسیار خوبی دارد اما در حوزه داخلی شامل شناخت نیروها و جریان‌هایی که ما روزانه با آنها برخورد داشتیم و تجربه کسب کردیم، تجربه و شناخت ندارید و اطلاعات شنیداری دارد و حضور فعال نداشته، لذا به عنوان فعال سیاسی داخلی شناخته نمی‌شود اما در حوزه بین‌الملل و سیاست خارجی می‌تواند کمک کند. در مجموع قرار گرفتن ظریف و چند نفر از نیروهای سیاسی که فعالیت داخلی داشتند، می‌تواند به دولت پزشکیان کمک کند.

اما اگر به ظریف اکتفا شود و گفته شود که حضور او منجر به بی‌نیازی از نیروهای دارای شناخت داخلی می‌شود، به دولت پزشکیان آسیب وارد می‌شود همانطور که مطلبی را می‌توان به چند صورت بیان کرد. ما نباید بی‌دقتی کنیم و فکر کنیم چون حرف درستی می‌زنیم، به هر نحوی می‌توانیم این حرف درست را بگوییم، بلکه کیفیت گفتن حرف درست بسیار اهمیت دارد چراکه رقبا نشستند و به قول خودشان دولت پنهان یا دولت سایه تشکیل می‌دهند، امکانات تبلیغاتی دارند، عقبه‌های آتش به اختیار دارند کما اینکه در دوره خاتمی و روحانی مشاهده کردیم که چگونه دولت را زمین‌گیر کردند و به قول خود خاتمی هر ۱۵ روز یک بحران برای دولت ایجاد کردند که دولت به اهداف خودش نرسد. بنابراین نباید اینگونه تصور کرد که چون راه درست می‌رویم و نباید کار به کسی داشته باشیم، خیر شرایط به این ترتیب است که ۵۰ درصد انرژی صرف راه درست رفتن و درست عمل کردن می‌شود و ۵۰ درصد دیگر مربوط به خنثی کردن نیروهای رقیب و جلوگیری از تلاش آنها برای خراب کردن برنامه‌ها و زمین‌گیر کردن، است.

اساسنامه دولت رقیب، دولت سایه یا دولت پنهان باید در کمیسیون ماده ۱۰ تصویب شود

*البته آقای جلیلی گاهی می گوید دولت سایه و گاهی دولت رقیب و...

با اسم مشکل نداریم، بهرحال اصل این است که در دنیا وقتی رقابت وجود دارد و برای مثال حزب دموکرات، حزب جمهوری‌خواه فعالیت می‌کند. در هر صورت امر مرسومی است. منتها حزبی است که تابلو، مرامنامه و اساسنامه دارد و اعضای آن مشخص هستند، منابع مالی‌اش معلوم است و اعلام می‌کنند، لذا هیچ اشکالی ندارد که جلیلی هم حزب تشکیل بدهد. حدود ۲۰، ۳۰ سالی است که جلیلی در انتخابات شرکت می‌کند برای مثال در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد کاندیدا بوده تا امسال که در انتخابات شرکت کرده، حدود ۲۰، ۳۰ سال است که در انتخابات شرکت می‌کند که در مجلس یا ریاست جمهوری به پست سیاسی برسد، اشکال ندارد و این کار بدی هم نیست که انسان فعالیت کند اما باید مشخص شود اعضای حزب چه کسانی هستند، این حزب کجا تشکیل شده است.

در حقیقت اساسنامه این دولت رقیب، یا دولت سایه یا دولت پنهان باید در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور تصویب شود و احزاب سالیانه نشست برگزار کنند، شورای مرکزی، اعضای استان‌ها و منابع مالی معلوم شود و دفتری که دخل و خرج‌ها در آن ثبت شود، سالانه به تایید و تصویب کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور برسد و کنترل شود، اینکه اشکالی ندارد.

اما اینکه منابع مالی و اعضا نامعین باشند و در هر نقطه خاصی بحران ایجاد کنند، سفارتخانه‌ای را آتش بزنند، به جایی حمله کنند بعد عقب‌نشینی کنند و بعد دولت مستقر پاسخگوی آتش زدن سفارتخانه و کنسولگری باشد و به عبارتی دولت هزینه اعمال نیروهای بدون تابلوی مشخص را بپردازد، در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و این در واقع خیانت به کشور و آسیب زدن به آرای مردم و به عبارتی چوب لای چرخ دولت گذاشتن است. لذا این دو مقوله را باید از هم جدا کنیم.

اتاق فکری که حمله به سفارت عربستان را سازماندهی کرد، نماز جمعه را تبدیل به نماز تفرقه کرد

*به نظر شما چه کسانی پشت پرده حملات به ظریف هستند؟ و اساساً چرا وقتی جامعه در مسیر ثبات قرار می‌گیرد عده‌ای در آن التهاب ایجاد می‌کنند؟

این شعار دادن‌ها توسط گروه‌های مخالف دولت پزشکیان که در انتخابات شکست خوردند، سازماندهی می‌شود. در واقع وقتی رقیب به صورت رسمی از طرف مردم کنار زده می‌شود، با ایجاد بحران تلافی می‌کنند، اتاق فکری که دولت پنهان و به قول خودشان دولت سایه در آن برای حمله به سفارت عربستان یا کنسولگری انگلیس نقشه می‌کشد، همان اتاق‌ها و نیروهای آتش به اختیاری هستند که این حاشیه‌ها را سازماندهی می‌کنند و متاسفانه از دین و جایگاه نماز جمعه سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که جایگاه نماز جمعه به این ترتیب است که حتی اگر رقبا هم آمده باشند، باید امن باشد.

نامش نماز جمعه است یعنی نماز وحدت و انسجام نه نماز تفرقه. متاسفانه تصمیم‌های نیروهای آتش به اختیار نماز وحدت را به نماز تفرقه و چند دستگی و توهین تبدیل کردند و این غیر از اینکه به افراد توهین می‌شود، توهین به خود جایگاه نماز جمعه و امام جمعه هم است چراکه امام جمعه دعوت به رفاقت می‌کند و می‌گوید انتخابات تمام شد و الان دوره رفاقت شروع شده، رهبر انقلاب می‌فرمایند که دوران رقابت تمام شد، دوران رفاقت شروع شده اما عده‌ای در جهت عکس گفته‌های امام جمعه و رهبری تفرقه و دودستگی ایجاد می‌کنند و می‌خواهند آن حقارتی که در شکست انتخاباتی برای آنها حاصل شده را اینگونه جبران کنند.

اگر مسئولین تذکر ندهند مردم از نمازجمعه فاصله می‌گیرند

*وقتی چنین اتفاقاتی در نماز جمعه می‌افتد، متولی امر یعنی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نباید ورود پیدا کنند؟

بله، آنها باید ورود پیدا کنند، جلوگیری کنند و جدای از اینکه در مسئله توهین شخص خودش باید شکایت کند و نیاز به شاکی خصوصی دارد و از بیرون نمی‌توانیم کاری کنیم اما مسئولین نماز جمعه باید تذکر بدهند، برخورد کنند و اجازه ندهند که جایگاه نماز جمعه که محل وحدت و انسجام است، تبدیل به محل تفرقه و توهین شود، در غیر این صورت مردم به تدریج از نماز جمعه روی‌گردان می‌شوند، فاصله می‌گیرند و آن اهدافی که در ایجاد نهاد نماز جمعه و آن جایگاه در نظر گرفته شود بود، دور می‌شوند.

*رقیب اصلی پزشکیان جلیلی بود که شکست خورد، او ممکن است با برخی همراهانش مانعی در مسیر احیای توافق هسته ای یا مثلا پیوستن به FATF ایجاد کند یا ...

بنده فکر می‌کنم با توجه به اینکه رهبری جلیلی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام نصب کرده، خود رهبری ورود پیدا کنند و قضیه را مدیریت کنند و اگر کسی به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند و اجازه نمی‌دهد مسائل مردم حل شود، او را عوض کنند چراکه جلیلی به دلیل جایگاه حقوقی‌اش در مجمع تشخیص حضور ندارد، بلکه به دلیل جایگاه حقیقی‌اش در آنجا حضور دارد.

افرادی مانند رئیس مجلس به دلیل جایگاه حقوقی خود در مجمع حضور دارند و از طرف رهبری نصب نشدند، اما امثال جلیلی با جایگاه حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند، به همین دلیل رهبری می‌تواند آنها تغییر بدهد و افراد دیگری را در این جایگاه قرار دهد که مردم هزینه بداخلاقی‌ها و بی‌تدبیری‌ها را ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: