کد خبر: ۹۷۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
تعداد بازدید: ۴۲
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: در موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، این قرارداد باید در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف اجرایی شود، اما متأسفانه چندان اجرایی نشده است.

خطاب به سفیر چین در تهران صورت گرفت؛ انتقاد از مواضع پکن درباره جزایر سه‌گانه و قرارداد 25 سالهبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری در نشست خانه احزاب با سفیر چین در ایران گفت: حدود ۶ سال قبل با من با معاون دبیرکل حزب کمونیست دیدار کردم. مطالبی که شما امروز به عنوان سفیر جدید گفتید برای من جای خرسندی داشت و امیدوارم در مقابل ایدئولوژی کاپیتالیسم غرب، درخشش بیشتری داشته باشید.

بنابر گزارش ایلنا، وی ادامه داد: درخواست می‌کنم در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران آقای پزشکیان در سطح رئیس جمهور کشور چین و یا معاون و یا رئیس پارلمان کشور چین حتماً حضور فعال داشته باشند؛ این مشارکت برای ما جای خوشحالی دارد.

کواکبیان تصریح کرد: در موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، این قرارداد باید در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف اجرایی شود، اما متأسفانه چندان اجرایی نشده است. دو گلایه از سفیر چین دارم، ما انتظار نداریم که کشور چین در مورد جزایر سه‌گانه دیدگاه‌هایی را ارائه دهد که برخلاف روابط دوستانه این کشور با ایران است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: وقتی حجم مبادلات تجاری و بازرگانی شما با امارات و عربستان را می‌بینیم متوجه می‌شویم که ۳۰ برابر مبادلات شما با ایران است و لازم است مبادلات دو کشور افزایش یابد.

دولت چین نباید حل و فصل اختلاف نظر ما با مدعیان جزایر سه گانه را به مجامع بین المللی حواله دهد

بنابر گزارش ایلنا، حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و نایب رئیس خانه احزاب ایران در نشست، خانه احزاب با سفیر چین در ایران گفت: امیدوارم حضور شما در کشور ما موجب افزایش همکاری‌ها شود.نوع تلاش و رفتاری که سفرای کشورها دارند، می‌تواند در افزایش سطح روابط میان دو کشور و بین‌الملل بسیار مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: سفرای کشورها می‌توانند دغدغه‌های ملت‌ها و دولت‌ها را به یکدیگر منتقل کنند و نوعی تفاهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را میان کشورها برقرار کنند. روابط به این شکل می‌تواند پایدارتر باشد. چین امروز به دلیل انتخاب سیاست‌های مناسب در سطح منطقه و بین‌الملل موقعیت خوبی قرار گرفته است.

خطاب به سفیر چین در تهران صورت گرفت؛ انتقاد از مواضع پکن درباره جزایر سه‌گانه و قرارداد 25 ساله

وی افزود: امروز روابط ایران و چین بر اساس منافع متقابل باید سازماندهی شده و شکل بگیرد. روابط این دو کشور منحصر به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری نیست؛ زمینه برای همکاری بسیار زیاد است و برخی از کشورهای منطقه همکاری‌های متنوعی با کشور چین دارند و از ایران روابط بیشتری با چین برقرار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: سفرای دو کشور می‌توانند برای توسعه روابط ایران و چین تلاش کنند و این تلاش مؤثر واقع شود. اما گاهی مواضع از طرفین دیده می‌شود که می‌تواند بنا روابط اثر بگذارد.

وی افزود: مثلاً موضع‌گیری که دولت چی در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی داشت. ما احزاب در گروه‌های سه‌گانه ایران در یک موضوع موضوع مشترک اتفاق نظر داریم. جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ تنب‌کوچک جزو لاینفک کشور ما است و قابل مذاکره نیست. دولت چین نباید حل و فصل اختلاف نظر ما با مدعیان این جزایر را به مجامع بین‌المللی حواله بدهد.

کمالی تصریح کرد: خواست ما احزاب این است که دولت چین به حق قانونی ایران بر جزایر سه گانه تاکید کند. در غیر این صورت در مورد هر ادعایی می‌توان چنین گفت. ما در مورد اختلاف شما با تایوان احترام می‌گذاریم. بر همین اساس خواسته ما این است که شما هم به مسائل و موضوعات ما توجه خاص داشته باشید و از این گفتگوها در سطح بین‌الملل پرهیز داشته باشید.

از چین می‌خواهیم در جلسات آینده شورای امنیت از برجام دفاع کند

همچنین بنابر آنچه ایلنا گزارش داده است، حسین کاشفی، رئیس فراکسیون اصلاح طلبان در نشست خانه احزاب با سفیر چین گفت‌: مهمترین مسئله ای که بین جوامع بشری مطرح می‌شود، صلح و دوستی است. از شما که سفیر چین هستید انتظار می رود که این پیام را به دولت چین بدهید تا جلوی کشتار مردم غزه در فلسطین گرفته شود. دنیا از ایران و چین توقع دارد که با توجه به فرهنگ و تمدنی که دارند، همانطور که آقای خاتمی در صحن سازمان ملل موضوع گفتگوی تمدن‌ها را مطرح کرد، به صلح توجه ویژه داشته باشید.

وی افزود: با توجه به آنکه چین در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد، می‌توانست کاری کند که تحریمی علیه ایران اعمال نشود. این درباره جلسات گذشته بود و حالا از چین می‌خواهیم در جلسات بعدی در مورد برجام از [اختیارات] خود در سازمان ملل استفاده کند. همانطور که می‌دانید یورو در میان کشورهای اروپایی ارز مشترک است. از چین می‌خواهیم در همکاری با سایر کشورهای آسیایی چنین کاری انجام دهد تا ما از سایر ارزها بی نیاز شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: