کد خبر: ۹۷۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید: ۴۴
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تا ۱۵ مردادماه مشاورین املاک سراسر کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل خواهند شد.

مشاورین املاک تا ۱۵ مرداد به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل می‌شوندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ صفدر کشاورز با ایسنا درباره آخرین وضعیت اجرای قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، گفت: در خصوص سامانه‌هایی که باید طبق قانون مذکور راه اندازی می‌شد، طبق ماده ۱۰ این قانون، یکی «سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی» است. طبق قانون مذکور، سازمان ثبت یکسال فرصت دارد که این سامانه را راه‌اندازی کند و همکاران فناوری ما این کار را انجام می‌دهند و ان شاءالله کمتر از آن مهلتی که قانون تعریف کرده، سامانه راه‌اندازی خواهد شد.

ایسنا نوشت:سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: بحث دیگر ایجاد سامانه ماده ۲ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است. به این صورت که دفاتر اسناد رسمی بتوانند سندهای عادی و قراردادهای خصوصی اشخاص را هم تنظیم کنند. این سامانه ایجاد شده و در قریب به ۳ هزار دفتر اسناد رسمی هم بارگذاری شده و در مابقی دفاتر اسناد رسمی (۹۵۰۰ دفترخانه دیگر) روزانه در ۵۰۰ دفترخانه دیگر بارگذاری می‌شود.

وی گفت: موضوع دیگر ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و آن هم ایجاد اتصال بین مشاورین املاک و سامانه ثبت الکترونیک اسناد است. این سامانه هم ایجاد شده و با تعدادی از مشاورین املاک شهر تهران به صورت آزمایشی ارتباط برقرار شد و قراردادها را ارسال کردند. اشکالات این بخش هم برطرف شده و ان شاءالله تا ۱۵ مردادماه همه مشاورین املاک سراسر کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل خواهند شد.

 

کشاورز درباره آیین نامه‌های قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: با توجه به اینکه شش مورد از آیین نامه‌ها به تصویب رییس قوه قضاییه می رسد، آیین نامه ماده ۳ که همان نحوه اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک و تقسیم اسناد است، آماده و در معاونت حقوقی قوه قضاییه نهایی و به حوزه ریاست قوه قضاییه برای توشیح ارسال شد. سایر آیین نامه‌ها که باید به تصویب رییس قوه قضاییه برسد، در حال تدوین و جمع آوری است و ان شاءالله در روزهای آینده در معاونت حقوقی قوه قضاییه نهایی شده و برای توشیح محضر ریاست قوه قضاییه ارسال می شود. ۸ آیین نامه دیگر هم هست که باید به تصویب هیات وزیران برسند و با جلساتی که به صورت مشترک با دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌های مربوطه در این زمینه برگزار می‌کنیم؛ با نهایی شدن آن جهت اعلام نظر و نیز تایید هیات وزیران تقدیم دولت می‌شود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر علاوه بر صدور سند الکترونیکی، سند فیزیکی (کاغذی) هم صادر و به مخزن اسناد سازمان ثبت ارسال می شود.

وی با اشاره به تغییر رنگ سندهای «تک‌برگ» به سبزاز سوم تیرماه، گفت: با توجه به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه هر گونه اسناد حدنگاری که صادر می‌شود، باید نقل و انتقالش به صورت رسمی باشد؛ لذا برای تشخیص آن و سهولت کار، رنگ اسناد مالکیتی که از سوم تیرماه صادر می شود را تغییر دادیم و موضوع را با چاپخانه وزارت امور اقتصاد و دارایی در میان گذاشتیم و اسناد جدید چاپ شده و در حال توزیع در استان‌ها است و ان شاءالله ظرف یکی دو روز آینده به استان‌ها می رسد.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: