کد خبر: ۹۷۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۵۱
یک کارشناس اقتصادی درباره معاملات غیردلاری ایران و روسیه گفت: باید به این نکته توجه داشت که ریال برای روسیه به صرفه است چراکه طرف مقابل به ویژه کشورهای مرزی می‌توانند ریال را به راحتی در ایران به دلار تبدیل کنند و یا اینکه به راحتی می‌توانند ریال را در ایران تبدیل به دارایی باکیفیت کنند مانند املاک.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ آلبرت بغزیان درباره روابط اقتصادی ایران و روسیه بدون دلار اظهار داشت: در ازای هر گونه معاملات باید چیزی جابه جا شود که ارزش داشته و نقش پول را بازی کند به این معنا که قابل شمارش باشد و بتواند ارزش خود را حفظ کند اما اگر تهاتر صورت بگیرد واحد پول در مقابل آن وجود ندارد، برای مثال به ازای ارزش یک میلیون بشکه نفت میوه وارد کشور کنیم.

وی ادامه داد: وقتی پول در معاملات استفاده می‌شود برای مثال وقتی معاملات با درهم به انجام می‌رسد نگرانی‌های مبادلات تهاتری هم برای طرفین وجود ندارد از سوی دیگر رابطه درهم و دلار ثابت است و درهم در تمام دنیا هم قابلیت مصرف دارد اما باید توجه داشته باشیم که هیچ ارزی به اندازه دلار تسلط پذیری ندارد. اگر تمام معاملات دنیا هم با دلار انجام شود باز هم دلار وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در این میان، پول کشوری مانند روسیه پول بین‌المللی محسوب نمی‌شود و ارز ذخیره جهانی نیست. کشورهای محتاط یا ذخیره طلا دارند یا دلار و حتی یورو به اندازه نیاز اروپا چاپ شده‌است نه بیشتر که به دست قاچاقچیان هم برسد و جابه جایی چمدانی داشته باشد. بنابراین اگر ایران روبلی داشته باشد این روبل را تنها در روسیه می‌تواند خرج کند. وقتی ذخایر کشورمان یوآن و روبل باشد در معاملات با هند وقتی این کشور یوآن و روبل را قبول نمی‌کند با مشکل برمی‌خوریم.

بغزیان افزود: بنابراین وقتی در معاملات اعضای بریکس کشورها با ارز خود استفاده می‌کنند تنها به این دلیل است که سلطه دلار را کاهش دهند. وقتی کشوری تحریم می‌شود معاملات دلاری بانک‌ها قابل رصد است و کسی برای روبل و یوآن متمرکز نیست که این معاملات را دنبال کند و از این رو امکان دور زدن تحریم‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه دو کشور ایران و روسیه تحریم هستند و ارزش پول هر دو کشور در دنیا در ضعیف‌ترین حالت قرار دارد، ریال و روبل برای هر دو طرف چه صرفه اقتصادی دارد، تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که ریال برای روسیه به صرفه است چراکه طرف مقابل به ویژه کشورهای مرزی می‌توانند ریال را به راحتی در ایران به دلار تبدیل کنند و دلار هرات، دلار سلیمانیه، دلار امارات شکل گرفته است چراکه در ایران مناطق ریال با دلار با حجم بالا جابه‌جا می‌شود یا اینکه به راحتی می‌توانند ریال را در ایران تبدیل به دارایی باکیفیت کنند مانند املاک، توجه داشته باشیم که قوانین ایران اجازه می‌دهد هر مقدار پول وارد هر معامله‌ای شود. درحالیکه در سایر کشورها این معاملات مشکوک به پولشویی خواهد شد اما اگر ایران روبل در اختیار داشته باشد در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند آن را به دلار تبدیل کند و ایران هم امکان تبدیل روبل به دلار نیست چراکه روبل خریدار ندارد. بنابراین ریال برای روس‌ها بسیار به صرفه‌تر است تا روبل برای ایرانی‌ها.


وی گفت: روس‌ها می‌توانند به راحتی از ریال خلاص شوند و آن را به دلار تبدیل کنند اما ایرانی‌ها با مشکل معاملات با روبل مواجه هستند البته این مشمول کشورهای دیگری مانند عراق هم می‌شود به همین دلیل است که سالهاست به مسافران به عراق بانک مرکزی دینار توزیع می‌کند. سالهاست عراق در معاملات با ایران دینار می‌دهد و معاملات دیناری است و بانک مرکزی هم از ذخایر دیناری استفاده می‌کند تا مردم ایران در عراق دینار خرج کنند و البته مردم هم می‌دانند که هزینه تبدیل دینار به دلار در عراق بسیار بالاست و کارمزد بالای ۱۵ درصدی دارد به همین دلیل نارضایتی‌هایی هم ایجاد شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در ایران روبل مشتری ندارد و برخی از فعالان اقتصادی با مشکل تبدیل روبل مواجه شدند، گفت: اما درباره دلار آمریکا می‌تواند هر میزان دلار را بدون اینکه در اقتصاد این کشور تاثیری داشته باشد چاپ کند چراکه می‌داند این میزان پول توسط قاچاقچیان ارز جابه جا خواهد شد چراکه معاملات دنیا با دلار انجام می‌شود.

بغزیان افزود: اما درهم در ایران خریدار دارد و اساسا پایه تعیین نرخ دلار است به طوریکه در ابتدا نرخ درهم مشخص می‌شود با احتساب آن در فرمولی مشخص نرخ دلار در ایران را تعیین می‌کنند و تبدیل درهم به دلار در امارات به راحتی قابل انجام است وهمچنین برعکس و فعالان اقتصادی با درهم مشکلاتی که با روبل دارند را نخواهند داشت. فعال اقتصادی هر میزان که درهم داشته باشد می‌تواند با کارمزد پایین آن را به دلار تبدیل کند و امروز می‌بینیم که در خرید و فروش کالا از طریق سایت‌های جهانی قیمت درهم هم درج می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: