کد خبر: ۹۷۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
تعداد بازدید: ۱۸۹
مخبر به‌رغم وارد نشدن به گود انتخابات تلاش‌هایی در روند و نحوه برگزاری انتخابات به‌عنوان کفیل رئیس‌جمهور ایفا کرد، به‌ویژه آنکه بحث بر سر نوع تعامل دولت با کاندیداها و عملکرد آن در انتخابات از همان ابتدا مطرح بود. البته مخبر در میانه خردادماه دو بخشنامه در این راستا ابلاغ کرد.

۵۰ روز متفاوت در زندگیِ سیاسی محمد مخبر /از تذکر انتخاباتی به معاون دولت تا بیشترین تعامل با روسیه بعد از شهادت رئیسیبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ روزنامه هم میهن در گزارشی نوشت:

وفادار به رئیسی است. این را از اظهارنظرهایی که پس از قرار گرفتن در جایگاه سرپرست ریاست‌جمهوری اعلام کرده می‌توان دریافت. در جلسات و حضورهایی که او سرپرست ریاست‌جمهوری بود، از یاد رئیس‌جمهور فقید غافل نشد، هر آنچه انجام داد یا برنامه‌هایی که به آن اشاره کرد را به‌عنوان دستاورد دولت سیزدهم مطرح کرد. مخبر در این مدت کوتاه پروژه‌های زیادی را نیز به بهره‌برداری رساند. مخبر در روزهای پایانی اگرچه به گود رقابت انتخاباتی وارد نشد و سکاندار دولت ۵۰ روزه باقی ماند اما ظاهراً تلاش‌هایی در جایگاه کفیل ریاست‌جمهوری در پروسه برگزاری انتخابات سالم را داشت؛ جایی که اخباری مبنی بر یک مباحثه جدی میان او و برخی اعضای دولت به دلیل حضور آنها در ستاد کاندیداها بازتاب پیدا کرد؛ اقدامی که با عنوان دریافت مرخصی بر غیرقانونی بودن آن سرپوش گذاشته شد، اما مخبر منتقد جدی به این کار بود و در همین روزهای اخیر هم برخی چهره‎های سیاسی به دلیل رفتار مسئولیت‎ پذیرانه ‎‎اش در این برهه زمانی از او تشکر کردند.

راه مخبر تا معاون اولی رئیسی

نام مخبر، در دوران همه‌گیری کرونا و به‌عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بیش از همیشه بر سر زبان‌ها افتاد. او بود که مؤسسه دانش‌بنیان برکت را در سایه ستاد اجرایی فرمان امام تاسیس کرد و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که او با وعده‌هایی که در تولید واکسن برکت و پیش‌فروش آن به دولت داد، زمان طلایی واردات واکسن به ایران را پوچ کرد و همین مهمترین دلیل شناخته شدن او در این دوران در بین عموم مردم بود. او در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ از سوی ابراهیم رئیسی معاون اول رئیس‌جمهور شد و در سال ۱۴۰۱ نیز با حکم رهبری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

ارادت به رئیس‌جمهور فقید

محمد مخبر، آخرین جلسه هیئت‌دولت را که در آن سمت معاون اولی ریاست‌جمهور را برعهده داشت ۳۰ اردیبهشت برگزار کرد، در آن جلسه با دستور وی اعضای جلسه مسئول پیگیری امور مرتبط در این حادثه شدند. او بنابر قانون پس از درگذشت رئیس‌جمهور فقید، با حکم رهبری به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری انتخاب شد. نخستین حضور او در این سمت در جلسه سران قوا بود. صبح روز اعلام رسمی جان باختن تمامی سرنشینان بالگرد حاوی رئیس‌جمهور این جلسه تشکیل شد. او در این نشست تاکید کرد که راه او راه رئیس‌جمهور مردمی است و خدمت متوقف نخواهد شد.

مخبر در همان روز جلسه اضطراری هیئت دولت را تشکلیل داد، کلیدواژه نام‌آشنای «مردم» از همان ابتدا در سخنان مخبر نیز نمود داشت، که همه اعضای دولت بدون هیچ‌گونه وقفه و تعلل و با همان روحیه و توان همیشگی به کار خود ادامه دهند تا آنجا که در امورات کشور و رسیدگی به مشکلات مردم هیچ خللی وارد نشود. ذکر یاد و خاطره جانباختگان حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و برنامه‌ریزی برای تشییع پیکرها دیگر برنامه‌های این جلسه بود. ضمن آنکه دو مصوبه در خصوص اصلاحیه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و سوریه و همچنین اجازه صدور اعلامیه بند ۶ ماده ۴۴ کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد که زمینه را برای تسهیل قرارداد استرداد مجرمین فراهم می‌کند، تصویب شد.

دوم خرداد نخستین جلسه هیئت دولت تحت کفالت رسمی او تشکیل شد. مخبر در این جلسه نخست به جمعیتی که برای تشییع پیکر رئیس‌جمهور و همراهان او آمده بودند اشاره کرد و گفت که حجم استقبال نشان داد آرمان‌های امام و رهبری و انقلاب اسلامی در جان مردم نشسته است و با هیچ حادثه‎ای خلل نمی‌پذیرد. او این حادثه را نیز اسبابی دانست که به پایداری بیشتر نظام منجر شد:«آیت‌الله رئیسی تربیت‌شده‌ی مکتبی است که نماد انقلاب اسلامی است و حادثه اخیر باعث شد نسبت پایبندی مردم به آرمان‌ها و اهداف بزرگ نظام بیشتر نمایان شود.»

در این جلسه اشاره‌ای به انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری و تشریفات استقبال از هیئت‌های دیپلماتیک دیگر کشورها نیز شد و چند مصوبه پیشنهادی در خصوص تسهیل امور گمرکی در پایگاه‌های مرزی، حریم راه‌ها و موافقتنامه‌های همکاری‌های خارجی در دستور کار هیئت دولت قرار گرفت و پس از بحث و بررسی تصویب شد.

انتصاباتِ سرپرست

وی در مدت کوتاهی که سرپرستی پست ریاست‌جمهوری را برعهده داشت، چند انتصاب جدید انجام داد. وی نخست علی باقری‌کنی را به سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب کرد. در دوم خردادماه سیدمحمود حسینی‌پور را به سرپرستی معاونت امور مجلس رئیس‌جمهوری و محمد جلال‌مآب را به سمت دبیر شورای توسعه سواحل مکران منصوب کرد.

یکی از نخستین فعالیت‌های او در حوزه سیاست خارجی، دیدار با مقامات دیپلماتیک کشورها برای ادای احترام به رئیس‌جمهور فقید بود. وی در دیدار نخست‌وزیر ارمنستان از مشارکت مردم در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی و همراهان او سخن گفت که پیام مهمی را به دنیا صادر کردند.او در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز به تقویت همکاری در بخش تجاری و اقتصادی با این کشور تاکید کرد. او در دیدار با عبدالطیف رشید رئیس‌جمهور عراق نیز استمرار پیگیری راهبرد جمهوری اسلامی در قبال دولت و ملت عراق تاکید کرد.

او به مناسبت عید قربان نیز با رئیس‌جمهور عراق یک تماس تلفنی گرفت و ضمن قدردانی مجدد از ابراز همبستگی و همدردی دولت و ملت عراق در پی حادثه سقوط بالگرد حاوی رئیس‌جمهوری، بر تقویت روابط اقتصادی با رفع موانع همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد. وی در تماس تلفنی با زیاد نَخاله دبیرکل جهاد اسلامی نیز اظهار داشت که راهبرد ایران در پشتیبانی از جریان مقاومت با تغییر افراد تغییر نخواهد کرد.

رصد اقتصادی

او ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را نیز از سوی رئیسی کسب کرده بود و هرچند که در این سمت مورد انتقادات بسیاری قرار داشت، اما یکی از نخستین جلسات هیئت دولت پس از درگذشت رئیسی را به رصد اقتصادی اختصاص داد. در این جلسه گزارش مرکز آمار از شاخص تورم مصرف‌کننده در ماه اردیبهشت، به تفکیک اقلام خوراکی، غیرخوراکی، خدمات، بهداشت و مابقی اقلام مهم و اثرگذار بر تورم مورد بررسی قرار گرفت؛ گزارشی که براساس آن روند تورم اقلام خوراکی، غیرخوراکی و خدمات را در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌ماه کاهشی اعلام می‌کرد. همچنین نرخ بیکاری نیز براساس این جلسه کاهشی اعلام شد. مخبر نیز به مسئولانی که تورم اردیبهشت‌ماه در بخش تحت مسئولیت آنها افزایشی بود، دستور داد نسبت به بررسی دلایل و زمینه‌های این مسئله و مهار نرخ تورم در خرداد اقدام کنند.

مخبر در دیدار با وزیر امور خارجه عمان نیز که در پی درگذشت رئیس‌جمهور فقید به ایران سفر کرده بود، به ظرفیت‌های استفاده‌نشده دو کشور به‌ویژه در بخش اقتصادی اشاره کرد و گفت: «ظرفیت‌های استفاده‌نشده‌ای در دوکشور، به‌ویژه در بخش اقتصادی وجود دارد که در صورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، تعاملات و تبادلات تجاری فیمابین تا چندین برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.»

او یکی از نخستین بازدیدهای خود را به عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر تهران اختصاص داد؛ مراسمی که قرار بود رئیس‌جمهور وقت در آن حضور یابد و پس از آن حادثه، مخبر در این مراسم حضور یافت. وی در این مراسم اظهار داشت: «دولت مردمی با توجه به هزینه قابل توجه مسکن در سبد خانوار و همچنین نقش و تأثیر این بخش در اشتغالزایی و رونق بخشیدن به ده‌ها صنعت دیگر، مسکن‌سازی را با رویکردی جهادی در دستور کار قرار داده است.»

نگاه او به وضعیت اقتصادی جامعه نیز با واقعیت‌های موجود همخوانی نداشت. در جلسه ۹ خردادماه هیئت دولت وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور را مطلوب و رو به بهبود بیان کرد که براساس گزارش‌های مجامع و سازمان‌های بین‌المللی در این رابطه و پیش‌بینی‌های آنها این روند استمرار خواهد داشت و بر همین اساس وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی را مامور کرد تا این گزارش‌ها را جمع‌آوری و نسبت به اطلاع‌رسانی مؤثر از آنها به افکار عمومی اقدام لازم را به عمل آورند. او در این جلسه گریزی هم به دیدارهای دیپلماتیک خود با مقامات و سران دیگر کشورها که برای ادای احترام به ایران آمده بودند داشت و اعلام کرد که «تقریباً همه مقامات تصریح داشتند که رئیس‌جمهور شهید، نقش مؤثری در احیا و ارتقای سطح روابط خارجی کشورمان داشته است.»

مردِ دستورها

مخبر در جلسه مذکور بعد از ارائه گزارش چند وزیر، بر «پیگیری امور» تمرکز داشت، دستور او در این جلسه پیگیری مسئولانه و مستمر اجرای قراردادها و توافقات و تفاهمنامه‌های خارجی در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی بود و سرپرست وزارت امور خارجه را نیز مکلف کرد تا از دستاوردها و تلاش‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید در گسترش و ارتقای سطح روابط بین‌المللی تهیه و ارائه دهند. همچنین از دستگاه‌ها و رؤسای مسئول در تحقق شعار سال درخواست کرد تا کارگروه ویژه‌ای را برای پیگیری و اجرای برنامه‌های تدوین‌شده در دستگاه متبوع خود ایجاد کنند و شخصاً بر ایفای مسئولیت‌های آنها در این زمینه نظارت داشته باشند.

دستور دیگر او در این جلسه به وزرای صمت، نیرو و شهردار تهران بود و باز هم درخواست پیگیری داشت؛ مخبر از آنها خواست تا اجرای برنامه گسترش تولید و استفاده از خودروهای برقی عمومی و شخصی و نیز موتورسیکلت‌های برقی را به‌طور جدی دنبال کنند. وی همچنین به وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس دستور داد برای ایجاد اطمینان و ثبات بیشتر در بازار بورس، زمینه ورود هر چه سریع‌تر بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور به این بازار را تسهیل کنند.

وی روز بعد از این جلسه با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار داشت. مخبر در این دیدار به اسد تاکید کرد که عبور بی‌خطر ایران از مقطع حساس کنونی مرهون استحکام ارکان نظام و هدایت‌های رهبری بود. وی در این دیدار سه محور اساسی را با رئیس‌جمهور سوریه مطرح کرد؛

۱- راهبرد اساسی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سوریه در حمایت از جریان مقاومت و توطئه شکست‌خورده دشمن برای ضربه زدن به محور مقاومت و نیز روابط دوستانه ایران و سوریه

۲- تاکید بر گسترش، تقویت و تعمیق روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران که از دستاوردهای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید بود و معادلات قدرت در دنیا را تغییر داده است.

۳- سرعت بخشیدن به روند اجرای توافقات میان دو کشور، به‌ویژه توافقاتی که در سفر رئیسی به سوریه حاصل شد و او در این دیدار بر ضرورت فعال شدن بخش‌های خصوصی دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فیمابین نیز تاکید کرد.

او از تماس‌های تلفنی نیز برای پیگیری برخی امور و ایجاد ارتباطات استفاده کرد، مثلاً در یک تماس تلفنی با علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان بر دنبال کردن توافقات دیدار اخیر رؤسای جمهور ایران و آذربایجان تاکید داشت و باز شدن پای رژیم صهیونیستی به منطقه را عامل ایجاد ناامنی عنوان کرده بود. دیدار از مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران، از دیگر برنامه‌های مخبر بود. وی در این دیدار اظهار داشت که دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی و دامی، تولید گندم و مرغ و وضعیت گوشت، نسبتاً به نقطه خوبی رسیده است و عقب‌ماندگی‌ها نیز باید هرچه سریعتر جبران شود.

او وضعیت ذخایر راهبردی محصولات کشاورزی را نیز نسبت به ۵ سال گذشته بی‌نظیر اعلام کرد که در برخی محصولات تا ۹ ماه ذخیره کافی صورت گرفته است. مخبر همچنین در خصوص مطالبات گندم‌کاران تصریح کرد: «تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان گندم خریداری‌شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان از آن به کشاورزان پرداخت شده است و مابقی مطالبات آنان به‌زودی پرداخت می‌شود.»

در مدتی که مخبر سرپرستی ریاست‌جمهوری را برعهده داشت، جلسه شورای عالی اشتغال نیز برگزار شد. وی در این جلسه اعلام کرد که رئیس‌جمهور فقید، به وعده ایجاد اشتغال یک میلیون شغل در سال عمل کرده است. وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه‌شده درباره میزان اشتغالزایی در کشور طی دوسال‌ونیم گذشته در دولت، از وزیر تعاون خواست نسبت به تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت در این زمینه برای عموم مردم اقدام کند.

مخبر گریزی هم به کسب درآمد شاغلین بخش اقتصاد دیجیتال زد. به عقیده او شاغلین این بخش به‌رغم کسب درآمد مناسب جایگاه شغلی تعریف‌شده‌ای ندارند و باید این مهارت در کشور تعریف شود. تاکید بر تقویت اشتغالزایی و توانمندسازی بانوان روستایی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در زمینه کاهش مهاجرت به شهرها،‌ توجه و نگاه ویژه به اشتغال‌آفرینی برای توان‌خواهان سازمان بهزیستی و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)‌، ضرورت تداوم نهضت احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد با توجه به اهمیت نقش آن در اشتغال‌زایی و گردش سرمایه‌های راکد و تشکیل کانونی برای پیگیری مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی در زمینه اخذ وام توسط وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت از دیگر محورهای مورد تاکید او در این جلسه بود.

اهمیت آرشیو دستاوردهای دولت سیزدهم برای مخبر

مخبر همچنین در جلسه شورای عالی فضایی نیز حضور پیدا کرد. در این جلسه نیز بر توسعه این صنعت تاکید کرد و احیا و توسعه این صنعت را نیز از جلوه‌های مدیریتی موفق رئیس‌جمهور شهید دانست. وی در این جلسه بر ضرورت تامین اعتبارات مورد نیاز و رفع موانع توسعه و تقویت این صنعت و شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی به منظور استفاده حداکثری و کاربردی از مواهب این صنعت برای شتاب دادن به پیشرفت و بهبود زندگی مردم تاکید کرد.

در جلسه دیگر هیئت دولت، باز هم بر اهمیت جمع‌بندی اقدامات و دستاوردهای دولت و اطلاع‌رسانی شایسته این بار در عرصه دیپلماسی داشت و به سرپرست وزارت امور خارجه ماموریت داد، برای مستندسازی و روایت هنرمندانه موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت در عرصه دیپلماسی اقدام کند. مخبر در این جلسه احیای فعالیت‌های فضایی را به دولت سیزدهم نسبت داد و به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد، در زمینه تامین منابع لازم سازمان فضایی کشور مساعدت لازم را به عمل آورد. تامین منابع لازم برای توسعه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور دستور دیگر مخبر به رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.

بیشترین تعامل با روسیه

بیشترین تعاملات بین‌المللی مخبر در این مدت با مقامات روسیه انجام شد. یکی از مهمترین فعالیت‌های او، گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود. او در این گفت‌وگو روابط تهران و مسکو را راهبردی و متکی بر اصول تغییرناپذیر مطرح کرد و گفت:«اجرای کامل همه توافقات صورت‌گرفته از جمله در بخش تجارت، ترانزیت و انرژی دستور کار اصلی روابط دوجانبه را شکل می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران مصمم به اجرای آن است.»

مخبر همچنین دیداری هم با لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون بین‌المللی دومای دولتی روسیه داشت. مخبر معتقد بود که گسترش همکاری‌های تهران–مسکو در دولت سیزدهم منجر به پایه‌ریزی معادلات نوینی در منطقه شد و بر اجرای هر چه سریع‌تر برنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه تاکید کرد.

تفاهم انتقال گاز روسیه به ایران

سرپرست ریاست‌جمهوری با الکس میلر نماینده ویژه رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه و رئیس شرکت گازپروم نیز در این مدت دیدار کرد. مخبر در همان روز به صورت تلفنی نیز با ولادیمیر پوتین صحبت کرد. مبنای این تعاملات امضای تفاهمنامه مشترک در خصوص انتقال گاز روسیه به ایران بود. مخبر در دیدار با رئیس شرکت گازپروم تفاهمنامه همکاری دوجانبه در حوزه انتقال گاز طبیعی روسیه به ایران بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم اسپرت را امضا کرد.

پیگیری‌های تلفنی حوادث

ماموریت به رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد به‌منظور بررسی گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد برخی مشکلات و عوارض پس از مصرف محلول دیالیز یکی از شرکت‌های داروسازی و ارائه گزارش در این زمینه، و الزام وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکی قانونی ملزم به همکاری دقیق و فوری برای روشن شدن جزئیات این مسئله، دستور نظارت دقیق بر بازار و جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت بی‌ضابطه و دستور به وزرای اقتصادی در خصوص هرگونه اطلاعات غلط و ناقص در حوزه مسائل اقتصادی و انتشار توضیحات و پاسخ دقیق از دیگر دستورات سرپرست ریاست‌جمهوری در این مدت بود.

در زمان سرپرستی مخبر چند حادثه نیز در کشور رخ داد؛ از جمله وقوع سیل در استان مازندران، آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت، زلزله کاشمر و ریزش معدن شازند. وی سه حادثه سیل مازندران، زلزله کاشمر و ریزش معدن را تلفنی پیگیری کرد و در آتش‌سوزی بیمارستان قائم، برای افتتاح خط‌آهن رشت-کاسپین به گیلان رفته بود و در این سفر به صورت سرزده به محل این حادثه رفت. مخبر استاندار گیلان را مکلف کرد علل وقوع حادثه را به شکل جدی پیگیری کند و همچنین دستور داد از بازماندگان دلجویی و به وضعیت بیماران رسیدگی شود.

انتقاد به سیاه‌نمایی‌ها

او در جلسه سوم تیرماهِ هیئت دولت که چند روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، به سیاه‌نمایی‌ها برای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت:«دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی و خدماتش به کشور به‌گونه‌ای شفاف و در مقابل دیدگان مردم شریف ایران اسلامی است که با سیاه‌نمایی‌ها قابل خدشه و انکار نیست.» وی معتقد بود که شرایط آرام و باثبات کشور به یمن ریل‌گذاری‌های اصولی و خدمات رئیس‌جمهور فقید در کشور رخ داده است. او اعلام کرد که تراز تجاری کشور افزایش یافته است که این نیز دستاورد دولت مردمی است.

افتتاح پروژه‌ها

مخبر در این مدت چند طرح و پروژه عمرانی را نیز افتتاح کرد. افتتاح ویدئوکنفرانسی ۲۸ طرح آب و برق دولت در استان سیستان و بلوچستان از جمله طرح آب شیرین‌کن فراساحلی، خط انتقال آب به سیستان، آب‌گیری سد شهر کور، بهره‌برداری از ۳ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی، همچنین در مراسم دیگری به منظور افتتاح ویدئوکنفرانسی ۳ طرح نفت و گاز در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرد. بهره‌برداری از ۸ طرح کیفی‌سازی و انتقال فرآورده‌های نفتی در ۵ استان کشور، افتتاح ۶۷۸ طرح بهداشتی و درمانی در استان‌های کرمان، یزد، زنجان و هرمزگان از دیگر طرح‌هایی بود که او در این مدت افتتاح کرد.

حضور در اجلاس شانگهای

مخبر در روزهایی که تب و تاب انتخابات ریاست‌جمهوری داغ بود، برای حضور در اجلاس شانگهای عازم قزاقستان شد. او در این دیدار به همراه عکسی از رئیس‌جمهور فقید حاضر شد و دیدارهایی نیز با رؤسای جمهور چین و روسیه داشت. وی در دیدار با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بر توسعه روابط اقتصادی، تجاری و انرژی تاکید داشت و در دیدار با پوتین نیز به نقش رئیسی در گشوده شدن فصل جدیدی از همکاری بین ایران و روسیه اشاره کرد و بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن‌ها و تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، بر پیگیری و اجرای کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.

تذکر تند انتخاباتی

محمد مخبر در جریان تبلیغات انتخاباتی چالش‌هایی نیز با اعضای دولت سیزدهم داشته است. براساس توئیت یک خبرنگار او به محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور به دلیل درگیر کردن دهیاری‌ها در انتخابات به نفع یک نامزد در یک تماس تلفنی تذکر شدیدی داد، هرچند که این مسئله از سوی منصوری تکذیب شد.

دستور مهم مخبر

مخبر به‌رغم وارد نشدن به گود انتخابات تلاش‌هایی در روند و نحوه برگزاری انتخابات به‌عنوان کفیل رئیس‌جمهور ایفا کرد، به‌ویژه آنکه بحث بر سر نوع تعامل دولت با کاندیداها و عملکرد آن در انتخابات از همان ابتدا مطرح بود. البته مخبر در میانه خردادماه دو بخشنامه در این راستا ابلاغ کرد. یکی در مورد ممنوعیت انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات توسط دستگاه‌های رسمی و دولتی و همچنین استفاده از امکانات دولت و دیگری خودداری از هر گونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و نقل و انتقال اموال دولتی تا زمان استقرار دولت چهاردهم. موضوعاتی که واکنش مثبت چهره‌های سیاسی را به‌همراه داشت.

آخرین فعالیت مخبر تا به این لحظه ابلاغ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور بود و حالا باید دید با شروع کار دولت چهاردهم مخبر به کدام سو می‎رود. آیا خروج از دولت به معنای پایان فعالیت سیاسی اوست یا او قرار است پس از این نقش‌آفرینی ۳ ساله به عنوان معاون اول و کفیل ریاست‌جمهوری مسیر تازه‌ای را به سمت دنیای سیاست در پیش گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: