کد خبر: ۹۷۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
تعداد بازدید: ۱۱۳
کارشناس روابط خارجی آمریکا گفت: همه نامزدهای انتخابات ایران با وجودی که از وضع موجود انتقاد می کنند، اما رئیسی را ستایش می کنند و قول می دهند که راه او را ادامه دهند.

پزشکیان و جلیلی زیر ذره بین مقام آمریکایی /شواهد حاکیست هیچ نامزدی حداقل ۵۰ درصد آرا را کسب نمی کندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ آیا کارزار ۲ هفته ای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران، معنایی برای آمریکا دارد و چیزی در مورد اولویت های محافظه کاران ایران یا تغییری در مسیر این کشور نشان می دهد؟

به روایت عصرایران، این سوالی است که "ری تکیه" کارشناس شورای (غیردولتی) روابط خارجی آمریکا در مطلبی در وبگاه این اندیشکده آمریکایی بدان پرداخته است.

بخش هایی از یادداشت او را بخوانید؛

*از نظر بحث سیاستگذاری، این کارزار انتخاباتی از نظر جزئیات سیاست ها بسیار کم مایه و بیشتر روی شعارهای کلی متمرکز بوده است. از مجموع ۶ نامزد انتخابات ۲۸ ژوئن، ۵ نفر متعلق به جناح اصولگرا هستند که شامل محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، سعید جلیلی، مذاکره کننده سابق هسته ای، علیرضا زاکانی شهردار تهران، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فقید ایران و مصطفی پورمحمدی وزیر سابق کشور و دادگستری است.

* اگرچه همه آنها جزء سیاست مداران محافظه کار و تندرو در عرصه سیاست ایران طبقه بندی می شوند، اما از نظر لحن و رویکرد متفاوت به نظر می رسند. تنها نامزد جناح اصلاح طلب مسعود پزشکیان، نماینده مجلس و وزیر پیشین بهداشت است که به نظر می رسد در برخی نظرسنجی ها در ایران در رتبه دوم یا سوم قرار دارد.

*همه نامزدها از وضع موجود انتقاد می کنند، اما رئیسی را ستایش می کنند و قول می دهند که راه او را ادامه دهند.

*دو کاندیدای اصلی محافظه‌کار، قالیباف و جلیلی، مبادلات پرتنشی داشته‌اند و حامیان آنها یکدیگر را متهم می کنند. اما فراتر از آن، اختلافات کمی بین این دو نامزد وجود دارد. آنها هر دو از وضعیت اقتصادی انتقاد کرده اند بدون اینکه مسیری به جلو ارائه دهند.

*انتخابات اخیر در ایران شاهد مشارکت کم سابقه ای بوده است، به ویژه در مناطق شهری، که نشان دهنده عدم علاقه به مشارکت در صحنه است. در انتخابات پارلمانی ماه مارس، گزارش‌های رسمی مشارکت ۴۱ درصدی را نشان می‌داد.

*انتخابات ریاست جمهوری کنونی با مشارکت کم در رویدادهای تبلیغاتی هنوز مردم را هیجان زده نکرده است. کاندیداها کم رنگ بوده اند و مناظره ها شوری ملی را به شیوه سال ۲۰۱۳ که حسن روحانی با به چالش کشیدن سیاست های هسته ای و خارجی کشور انجام داد، جلب نکرده است.

*روحانی با پیشنهادهایی برای باز کردن درِمذاکرات با غرب بر سر برنامه هسته‌ای کشور به عنوان راهی برای کاهش تحریم‌ها، رای آورد و به عنوان رئیس جمهوری، این مذاکرات را که به توافق کوتاه مدت هسته ای انجامید، دنبال کرد.

*شواهد حاکی است هیچ نامزدی حداقل ۵۰ درصد آرا را کسب نمی کند و احتمالا رقابت به مرحله دوم برود. آخرین باری که در ایران انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله ای شد، در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) بود که محمود احمدی نژاد اکبر هاشمی رفسنجانی را شکست داد.

*آیا نتایج این انتخابات بر سیاست خارجی ایران، به ویژه حمایت این کشور از «محور مقاومت» متشکل از نیروهای منطقه تاثیری خواهد داشت؟

*"محور مقاومت" به رهبری ایران به قدری موفق بوده است که به سختی می توان فهمید که چرا کسی باید به دنبال برهم زدن چنین سیاست موفقی باشد که به تهران اجازه می دهد تا قدرت خود را بدون نگرانی در سرتاسر منطقه به نمایش بگذارد.

*پزشکیان، کاندیدای اصلاح طلب، از احیای دیپلماسی هسته ای صحبت کرده است و علنا مورد حمایت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق و مذاکره کننده ارشد ایران در روند مذاکرات هسته ای منتهی به برجام است. حتی نامزدهای جبهه محافظه کار مانند پورمحمدی و جلیلی نیز بر ضرورت دیپلماسی فعالتر در همه عرصه ها تاکید کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: