کد خبر: ۹۷۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
تعداد بازدید: ۸۹
محمود صادقی باور دارد آن کسانی که می‌گویند استفاده از فضای مجازی برای مردم حرام است برای خودشان حلال است و این ماجرا در همه موضوعات وجود دارد و نتیجه‌اش می‌شود اینکه کسانی که نقش جدی در فیلترینگ داشتند خودشان از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

صدا و سیما دست یک جناح خاص است /آزادی در صداوسیما اقتضایی است / مدافعان جدی فیلترینگ در فضای مجازی تبلیغات می‌کنندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مهسا بهادری: کم‌وبیش شاهد داغ شدن تب انتخابات در سطح جامعه هستیم؛ از میزگردهای پرحاشیه‌ای که پایشان به فضای مجازی باز شده تا ویدیوهایی طنزی که کاربران فضای مجازی از کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مناظره ساختند و دست به دست می‌کنند، همگی حاکی از آن است که تب انتخابات دست‌کم در فضای مجازی داغ است اما اینکه در کف خیابان چه اتفاقی در حال رخ دادن است نیاز به نظر کارشناسان دارد.

در این میان یک رسانه‌ای داریم به نام صداوسیما که نه برآمده از مردم کف جامعه است و نه کاربران فضای مجازی را در خود دارد، برای بررسی این ماجرا که انتخابات در دل صداوسیما چگونه است و آیا مناظرات به صورت عادلانه می‌تواند برگزار شود یا خیر به گفت‌وگو با محمود صادقی، نماینده مجلس دهم پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آیا عدالت رسانه‌ای در این دوره از مناظرات رعایت می‌شود؟

بگذارید این‌گونه به ماجرا نگاه کنیم به نظر من صداوسیما ایراد ساختاری دارد. کل مجموعه دست یک جناح خاص است، جناحی که حتی تحمل نیروهای خودش را ندارد. وقتی برنامه‌ای مثل «نود» پخش می‌شود طاقت نمی‌آورد و حتی آن را هم حذف می‌کند آن طیف تصمیم‌گیرنده که طاقت شنیدن یک صدای غیر فوتبالی را ندارد و از طرفی هم چینش چهار یک یک، از اساس ناعادلانه است، امکان دارد در ظاهر تلاش کنند تا ظاهر را به صورت عادلانه نشان دهند و شاید در برخی از برنامه‌ها هم این موضوع را به صورت موفق پیش ببرند اما به لحاظ ساختاری کلا نمی‌تواند عدالت را رعایت کند.

عدم رعایت عدالت ساختاری را به خاطر رویکرد جناحی صداوسیما مطرح می‌کنید یا نجوه چینش کاندیداها؟

به هر دو دلیل. صداوسیما یک نهاد حاکمیتی است که سیاست‌های القایی را دنبال می‌کند. تلویزیون وقتی یک ناآرامی رخ می‌دهد یا می‌خواهد مشارکت را بالا ببرد مدتی فضا را باز می‌کند و دوباره به وضعیت محدود خود باز می‌گردد. آزادی در صداوسیما اقتضایی است بنا بر موقعیتی که دارند فیتیله آن را کم و زیاد می‌کنند و چون ساختار آن ایراد دارد مرجعیت رسانه‌ای هم پیدا نمی‌کند و متاسفانه نتیجه‌اش می‌شود اینکه مردم صدای تلویزیون خودمان را قطع می‌کنند و صدای اینترنشنال را وصل می‌کنند. چرا؟ چون مرجعیت ندارد. خود صداوسیما این مرجعیت را از بین برده و بنابراین در این شکل و ساختار نمی‌تواند به افزایش مشارکت در رقابت‌ها کمک کند.

به همین خاطر است که کاندیداها عمده تبلیغاتشان را در فضای مجازی انجام می‌دهند؟

جدای از این بحث فضای مجازی امروز و در همه کشورهای دنیا حرف اول را می‌زند ولی در کشور به انضمام این ماجرا چون عدالت رسانه‌ای و برد رسانه‌ای وجود ندارد، طبیعی است که همه کاندیداها از همه جناج‌ها ترجیح می‌دهند که آن فضا را فراموش نکنند.

این یک تعارض نیست که همان افرادی که نقش جدی و تاثیرگذاری در فیلترینگ داشتند، حالا خودشان از این فضا برای ارائه برنامه‌ها و زدن حرف‌هایشان استفاده می‌کنند؟

تعارض که در همه رفتار این دوستان وجود دارد. آن کسانی که می‌گویند استفاده از فضای مجازی برای مردم حرام است برای خودشان حلال است و این ماجرا در همه موضوعات وجود دارد و نتیجه‌اش می‌شود اینکه کسانی که نقش جدی در فیلترینگ داشتند خودشان از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: