کد خبر: ۹۷۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
تعداد بازدید: ۵۲
بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر ۵ سالگی است. هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تاخیر بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود، به طوری که پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان تاثیری در بینایی نخواهد داشت.

بهترین سن برای درمان تنبلی چشمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از غربالگری بینایی بیش از ۳.۵ میلیون کودک سه تا ۶ ساله طی سال گذشته خبر داد و گفت: کلیه کودکان نیازمند مبتلا به اختلالات بینایی برای تامین عینک و انجام عمل جراحی مورد حمایت مالی سازمان قرار گرفته‌اند.

افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی یا آمبیلیوپی کودکان سه تا ۶ ساله از سال ۱۳۷۵ تاکنون، اظهار کرد: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا و نابینا خواهد کرد. چشمان بعضی از کودکان با آن که سالم و طبیعی به نظر می‌رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند از همین رو طرح غربالگری بینایی کودکان از دهه ۷۰ توسط سازمان بهزیستی به اجرا در آمد.

صفاری‌فرد ادامه داد: نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران، دید واضح و کامل است. در این مدت، بخصوص در ۳ سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را مختل می‌کند و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی کودک می‌شود. به عبارتی دیگر امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملاً طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد. در صورتی که اشکال دید کودک، قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست می‌آید. بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر ۵ سالگی است. هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تاخیر بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود، به طوری که پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان تاثیری در بینایی نخواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم طی سال ۱۴۰۲ در کلیه مناطق شهری و روستایی و عشایرنشین اجرا شد و ۳ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۷۰۰ کودک ۳ تا ۶ ساله در برنامه مورد غربال قرار گرفتند؛ این رقم معادل ۸۵ درصد گروه هدف است.

به گفته وی، از تعداد مذکور، ۷۰ هزار و ۷۹۵ کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند که ۱۶ هزار و ۶۱ کودک، مبتلا به آمبیلیوپی (تنبلی چشم) بوده‌اند که برای مداخلات درمانی مورد پیگیری قرار گرفتند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بعد از شناسایی این کودکان، اقدامات درمانی آنها آغاز و به پزشک متخصص ارجاع شدند، تاکید کرد که پیگیری وضعیت کودکان مبتلا به آمبیلیوپی تا ۱۰ سالگی کودک ادامه دارد.

صفاری‌فرد خاطرنشان کرد: کلیه کودکان نیازمند مبتلا به اختلالات بینایی برای تامین عینک و انجام عمل جراحی مورد حمایت مالی سازمان قرار گرفته‌اند به طوریکه برای ۷۲۰۰ کودک عینک تامین شده و به ۱۱۰ کودک کمک هزینه جراحی پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ نیز ۸۵ درصد کودکان گروه هدف تحت پوشش برنامه قرار گیرند.

وی درخصوص میزان پرداخت کمک‌هزینه عینک و اعمال جراحی مربوطه یادآور شد: کمک هزینه خرید عینک طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی در این زمینه برای یکبار در سال حدود ۵۰۰ هزار تومان و درخصوص جراحی‌ تا ۱۰ میلیون تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: