کد خبر: ۹۷۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
تعداد بازدید: ۹۵
یک جامعه شناس گفت: باید مردم را به رسمیت شناخت و در این صورت حزب هم ظهور می‌کند. از سوی دیگر نباید برای مردم تصمیم گرفت.

آزاد ارمکی: اطراف دانشگاه تهران را تخریب کرده اند که مبادا یک دانشجوی دختر و پسر پیاده روی کنند /مردم قهر کرده‌اند /حاکمیت به زنان احترام بگذاردبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ تقی آزاد ارمکی در نشست «دولت چهاردهم» با محوریت موضوعات سیاست، تحزب، مشارکت و سرمایه اجتماعی در محل خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، اظهار کرد: اینکه گفته شود جامعه ما توده‌ای و فله‌ای است را قبول ندارم و آن را اهانت به مردم می‌دانم، آیا این به معنای آن است که هر چه حاکمیت بگوید مردم انجام می‌دهند؟

آنگونه که جماران روایت کرده، وی افزود: حاکمیت التماس می‌کند که مردم در انتخابات شرکت کنند اما مردم شرکت نمی‌کنند. یا به مردم التماس می‌کند که پول خود را در آنجا که می‌گویم سرمایه گذاری کنید اما مردم انجام نمی‌دهند. چرا که جامعه منطق دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: این مردم انقلاب کردند و جنگیدند و در انتخابات مشارکت می‌کنند یا نمی‌کنند. جامعه مسأله دارد. مردم را نباید دچار شبهه کرد.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: مدعیان انقلاب مسایل مهمی داشتند، جبهه ملی، چپی‌ها، مجاهدین، نهضت ملی، مسلمان‌ها، ولایی‌ها و... مسأله داشتند که به انقلاب رسیدند. مساله آن ها استقلال کشور بود که حراج رفته بود.

وی ادامه‌ داد: برخی می‌خواستند کشور را به شوروی بدهند و برخی به آمریکا. اما مردم انتخاب کردند، ما می‌توانستیم کمونیست شویم و بخشی از بلوک شرق شویم اما اینچنین نشد. کمونیست نشدیم و از سوی دیگر آمریکایی هم نشدیم.

آزادارمکی اظهار کرد: اما پس از آن اراده نکردیم که کشور برپا شود و نساختیم. سپس توهین به مردم شروع شد. مردم گزینش شدند، تمام بچه‌های انقلاب گزینش شدند. بنابراین باید نگاه تغییر کند و مسیر عوض شود.

این جامعه‌شناس با اشاره به چالش موجود در کشور گفت: اکنون به آشتی ملی نیاز داریم. مردم قهر کرده‌اند. کسی که همسر او قهر کرده است خانه خود را آتش نمی‌زند بلکه سعی در آشتی همسر خود دارد اما حاکمیت در حال آتش زدن خانه است، کسانی که اعتراض کردند زندانی هستند، این یعنی آتش زدن.

وی ادامه داد: اراده لازم است تا وفاق ملی و آشتی شکل گیرد چرا که اکنون مردم به استیصال رسیده‌اند. همین مردم در روز بعد از انقلاب خیابان‌ها را تمیز کردند تا دولت جدید کار خود را شروع کند.

آزاد ارمکی با بیان اینکه باید مردم حس کنند جامعه متعلق به آن‌ها است، عنوان کرد: شهروندی که در سوئیس که قانون را رعایت می‌کند، حس می‌کند که جامعه متعلق به او است اما در جامعه ما مردم جامعه را مال خود نمی‌دانند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: لازم است از سوی حاکمیت به زنان احترام گذاشته شود. اطراف دانشگاه تهران تا شعاع یک کیلومتری تمام عرصه عمومی را تخریب کردند که مبادا یک دانشجوی دختر و دانشجوی پسری پیاده‌روی کنند!

وی افزود: استاد دانشگاه نمی‌تواند یک قرار دیدار با دانشجوی خارج از دانشگاه داشته باشد، چرا که باید از روز قبل به حراست اطلاع داده شود و حراست بررسی‌ کند که این آدم درست است یا نه! این‌ها برای مردم آزار دهنده است و اذیت شده‌اند.

آزادارمکی گفت: باید مردم را به رسمیت شناخت و در این صورت حزب هم ظهور می‌کند. از سوی دیگر نباید برای مردم تصمیم گرفت.

این جامعه‌شناس با اشاره به مشکلات در کشور عنوان کرد: اکنون راه نجات کشور توسعه است. آن‌هایی که شعار عدالت دادند به بیراهه‌ رفتند و آن‌هایی که شعار دمکراسی دادند هم نتوانستند آن را محقق کنند، به همین جهت لازم است به سمت توسعه برویم.

نشست اول از سلسله نشست های «دولت چهاردهم» با محوریت موضوعات سیاست، تحزب، مشارکت و سرمایه اجتماعی با حضور تقی آزاد ارمکی، احمد زیدآبادی، بیژن عبدالکریمی، سید جواد میری، کیومرث اشتریان در محل خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: