کد خبر: ۹۷۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
تعداد بازدید: ۷۲
اکبر نصراللهی استاد علوم ارتباطات در یادداشتی نوشت: افکار عمومی بی‌پناه، هر روز با سونامی اخبار جعلی مورد تعرض قرار می‌گیرند. جدیدترین آن، وایرال شدن ماجرای کذب مصاحبه دکتر محمد صادقی در تلویزیون در مورد سلامتی مقام معظم رهبری است.

پشت پرده یک شایعه عجیب درباره وضعیت جسمانی رهبر انقلاببه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ اکبر نصراللهی استاد علوم ارتباطات در یادداشتی که در تسنیم منتشر کرده، نوشت: «دروغ در کشور ما یا هزینه‌ای ندارد و یا هزینه آن بسیار پایین است؛ به همین علت است که افکار عمومی بی‌پناه، هر روز با سونامی اخبار جعلی مورد تعرض قرار می‌گیرند.

جدیدترین آن، وایرال شدن ماجرای کذب مصاحبه دکتر محمد صادقی در تلویزیون در مورد سلامتی مقام معظم رهبری و حاشیه‌های مرتبط با آن است. بی تردید لشکر رسانه‌ای معارض در آستانه انتخابات، طرح جدیدی را به مورد اجرا گذاشته است که ضرورت دارد هم بخش‌های امنیتی و قضایی و هم رسانه‌ای، ورود بموقع، مناسب و بازدارنده داشته باشند.

چند نکته مهم و درخور تأمل در این خصوص عبارت‌اند از:

دکتر محمدحسین زارع مسئول بسیج جامعه پزشکی است نه دکتر محمد صادقی؛ ایشان هم در چند سال اخیر در هیچ مصاحبه تلویزیونی شرکت نکرده است؛ ادعای مطرح شده و نامه دکتر جبلی منتشر شده در فضای مجازی و کانال تلگرامی ۲۰:۳۰ در این مورد هم کذب است.

دروغ‌های این‌چنینی به‌ویژه در مورد مقام معظم رهبری مسبوق به سابقه است؛ ازجمله اینکه روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در آستانه اعتراضات و اغتشاشات گذشته، با وجود دیدارهای مقام معظم رهبری، در خبری مدعی شد که آیت‌الله خامنه‌ای، به دلیل بیماری، تمامی برنامه‌هایش را در هفته گذشته لغو کرده است. مایکل لدین کارشناس روابط خارجی آمریکا هم بارها از جمله در دی ۸۸ از وخامت حال رهبری خبر داد و رسانه‌های غربی هم آن را بازنشر دادند.

همچنین آمدنیوز در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۶ با وجود دیدار مقام‌ معظم‌ رهبری با میهمانان شرکت‌کننده در اجلاس بین‌المجالس ‌کشورهای اسلامی اعلام کرده بود رهبری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و فردی که دیدار کرده «میرطاهر» بدل رهبری بوده نه خود رهبری!

دروغ و شایعه، عجیب و پدیده جدیدی نیست؛ در آستانه انتخابات هشتم تیر، تشدید هم خواهد شد؛ عجیب عملکرد مسئولان و رسانه‌های رسمی و اقدام برخی افراد با لیبل نخبه و هنرمند در وایرال کردن اخبار جعلی بدون اطمینان از صحت آن است.

مجدد ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای مسئولان، رسانه‌ها و مردم برای واکسینه شدن در مقابل دروغ رسانه‌های مغرض و برخورد فعال با پیام‌های رسانه‌ها در عصر تعدد و کثرت رسانه‌ها، بازآرایی رسانه‌ای، کنشگری فعال، روایت اول و برتر، تقوای مجازی، فالو، لایک و بازنشر مسئولانه را یادآوری می‌کنم.

همچنین روابط‌عمومی صداوسیما با اشاره به اینکه این‌گونه خبرسازی‌هایِ از بنیان دروغ و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ، تنها با هدف ایجاد یأس و تشتت در انسجام ملی انجام می‌شود، اطمینان داد دشمنان ملت از این دست اقدامات طرفی برنخواهند بست. رسانه ملی پیگیری این موضوع را از طریق نهادهای مربوط انجام خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: