کد خبر: ۹۷۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید: ۷۱
رئیس جبهه اصلاحات گفت: ما راه رفته را تکرار نمی کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. قبل تایید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات بزودی راه اندازی می شود.

آذر منصوری: زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم/ نفیا و اثباتا درباره سایر نامزدها نظری نداریمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ آذر منصوری در نشست خبری جبهه اصلاحات درباره انتخابات ریاست جمهوری با ابراز تاسف از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: ما انتقاد خود را از دولت سیزدهم داریم، اما بابت این سانحه متاسفیم.

بنابر گزارش ایسنا، وی همچنین با بیان اینکه حملات وحشیانه اسرائیل به غزه و رفح را محکوم می کنم، ادامه داد: این اقدام نسل کشی و جنایت علیه بشریت است. راهکار توقف این تجاوز و اشغالگری، به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی است.

منصوری بیان کرد: در هر انتخاباتی بنا بر شرایط موجود، کنش‌های متفاوتی داریم. در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدایی نداشتیم، در انتخابات ۱۴۰۲ اعلام کردیم که نامزدی نداریم. در این انتخابات در شرایط ویژه قرار گرفتیم، ما خود را برای انتخابات در سال آینده آماده می کردیم اما فوت آقای رئیسی شرایط ویژه ای را ایجاد کرد. در همین مدت جلسات بسیار فشرده و متعددی داشتیم. جلسه دیروز جبهه اصلاحات ۸ ساعت طول کشید و در مورد کاندیداها رای گیری شد.

منصوری در خصوص راهبرد جبهه اصلاحات بیان کرد: در خصوص راهبرد انتخابات ۱۴۰۲ بر انتخابات عادلانه، رقابتی، اثربخش و معنادار تاکید کردیم.

رئیس جبهه اصلاحات درباره تغییر راهبرد جبهه اصلاحات از انتخابات مجلس ۱۴۰۲ تا انتخابات پیش رو، ادامه داد: جبهه اصلاحات استراتژی خود را براساس شرایط موجود تعیین می کند. در آن انتخابات اعلام کردیم نامزدی نداریم اما در این انتخابات اگر نامزد ما تایید شود، مشارکت فعال خواهیم داشت؛ البته تحلیل ما تا اینجا این نیست که قرار است انتخابات متفاوتی نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شود. ما تصمیم گرفتیم از فرصت انتخابات استفاده کنیم البته این تصمیم ما به رفتار جامعه و جریان های سیاسی و نهادهای مجری و ناظر انتخابات هم بستگی دارد. انتخابات یکی از راه هایی است که مطالبات جامعه از طریق مدنی دنبال شود؛ بنابراین هیچ جریان سیاسی نمی تواند از فرصت انتخابات استفاده نکند. در تحلیل از نخبگان سیاسی و جامعه به این جمع بندی رسیدیم که اگر امکانی برای جبهه اصلاحات برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد، می تواند جامعه را همراه کند.

وی تاکید کرد: ما راه رفته را تکرار نمی کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. قبل تایید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات بزودی راه اندازی می شود.

منصوری خاطرنشان کرد: سه نامزد خود (جهانگیری، آخوندی و پزشکیان) را معرفی کرده ایم و عزم خود را برای مشارکت فعال نشان دادیم. ما در چارچوب قانون اساسی می خواهیم مطالبات جامعه را دنبال کنیم. نامزدهایی معرفی کردیم که نشان عزم جدی ما برای مشارکت فعال باشد و منتظر بررسی شورای نگهبان هستیم.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که جبهه اصلاحات چه برنامه ای برای توسعه فرهنگی کشور دارد؟ گفت: یکی از شاخص های توسعه پایدار، توسعه انسانی است. ما برنامه ای آماده برای سال ۱۴۰۰ داشته ایم که نامزد جبهه اصلاحات این برنامه را مدنظر قرار می دهد. ما در جبهه اصلاحات سه تشکل فرهنگی داریم که مسائل فرهنگی کشور را رصد می کنند. با تحقق توسعه پایدار، جامعه رنگ برابری و رفاه را خواهد دید. ما به تجدیدنظر در روش های آموزش و پروش و تعلیم نیاز داریم.

منصوری در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر سه نامزد جبهه اصلاحات تایید صلاحیت نشود، جبهه چه موضعی خواهد داشت؟ تصریح کرد: نامزدهای جبهه اصلاحات براساس سازوکار مشخص انتخاب شدند. احزاب و اشخاص آزاد بودند سه نامزد را مشخص کنند و سه نفری که فراوانی بیشتری در بین احزاب و اشخاص داشتند، به جبهه اصلاحات معرفی شدند و از میان آنها رای گیری شد و سه نفر انتخاب شدند. مشارکت مشروط یعنی اینکه جبهه اصلاحات می خواهند با نامزد اختصاصی‌ خود در انتخابات شرکت کند. براساس ارزیابی از جامعه، نامزدی که بیشترین رای را داشته باشد و رای دو سوم اعضای جبهه اصلاحات مشخص می شود.

بر اساس این گزارش، جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این پرسش که چرا قبل از اعلام شورای نگهبان، نامزدهای خود را معرفی کردید، بیان کرد: ما به عنوان یک جریان سیاسی نامزدهای مشخصی داریم و باید از آنها حمایت کنیم. افراد دارای صلاحیت و شرایط را معرفی کرده ایم . ما خود را موظف نمی دانیم که نامزد خود را از بین افراد تایید صلاحیت شده انتخاب کنیم بلکه پیش از اعلام شورای نگهبان، نامزدهای خود را انتخاب کردیم. اگر نامزد واقعی خود را داشتیم، مشارکت فعال خواهیم داشت. بنای ما شرکت در انتخابات است اما انتخاباتی که همه جریان های سیاسی در آن نامزد داشته باشند.

منصوری در همین زمینه گفت: سازوکار جبهه اصلاحات برای معرفی نامزدها قبل از اعلام شورای نگهبان، ترجمه مشارکت مشروط است. نوع معرفی نامزدها به این معناست که می خواهیم در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم ولی در مشارکت فعال باید نامزد اختصاصی خود را داشته باشیم. در انتخابات های ۹۲ و ۹۶ تلاش کردیم مشارکت حداکثری رقم بخورد اما این تجربه را اندوختیم این بود که زیر بار کاندیدای نیابتی نرویم. سه نامزد ما پذیرفته اند براساس میثاق نامه جبهه اصحلات رفتار کنند. نفیا و اثباتا درباره سایر نامزدها نظری نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: