کد خبر: ۹۷۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
تعداد بازدید: ۶۴
پلیس درباره تغییر در مشخصات و ظاهر خودروها هشدار داد.

هشدار پلیس راهور به این گروه از مالکان خودروبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ به رانندگان هشدار داد که هرگونه تغییر در مشخصات فنی و ظاهری خودرو، در قانون به عنوان نقص فنی موثر شناخته شده و باعث توقیف خودرو می‌شود.

ایسنا در خبری نوشت: سرهنگ علی شریفی با اشاره به تغییراتی که برخی رانندگان در خودروهای خود ایجاد می‌کنند؛ گفت: ما شاهد هستیم که برخی جوانان اقدام به تغییر در مشخصات ظاهری و حتی فنی خودروی خود می‌کنند. به عنوان مثال عده‌ای از جوانان ارتفاع خودرو را کاهش یا افزایش می‌دهند یا اگزوز خودروی خود را تعویض می‌کنند. این رانندگان تصور می‌کنند با این تغییرات شرایط خودرویشان بهتر می‌شود اما در اشتباه هستند؛ زیرا این مفاهیم در قانون تعریف شده و خارج کردن خودرو از شرایط استاندارد اصلا به معنای بهتر کردن خودرو نیست.

وی با اشاره ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی افزود: اگر وسیله نقلیه دارای نقص فنی موثر باشد و احتمال خطر را افزایش داده و باعث بروز تصادفات شود؛ این خودرو برای رفع نواقص به تعمیرگاه اعزام می‌شود.

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنین براساس این ماده قانونی، ماموران راهنمایی ورانندگی در صورت تشخیص عیب و نقص فنی موثر در وسایل نقلیه، موظفند نسبت به توقیف خودرو اقدام کنند. همچنین پس از اینکه خودرو توقیف و به تعمیرگاه ارسال شد و تغییرات لازم روی آن اجرا شد؛ مجددا همکاران من در پلیس راهور از این وسیله بازدید می‌کنند و در صورت رفع شدن نواقص، این خودرو مجاز به تردد خواهد بود.

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: علاوه بر توقیف نیز، در قانون آمده است که اگر خودرو نقص فنی موثر داشته باشد، راننده پلاک شخصی سه نمره منفی و راننده پلاک وسایل نقلیه عمومی یا سنگین نیز شش نمره منفی گواهینامه دریافت می‌کند.

شریفی گفت: برخی رانندگان، با دستکاری در خودروهای خود باعث ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان می‌شوند. به عنوان مثال در اگزوز تغییراتی ایجاد کرده و صدای آن را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که برای سایر افراد صدایی گوشخراش است. همه شهروندان باید به این مسئله دقت کنند که ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم و در هر شرایطی باید منافع جمع را دید نه منافع و علایق شخص را؛ پس چنین تغییراتی نباید انجام شود.

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اگر در تصادفات، کارشناسان راهور یا بیمه متوجه شوند که نقص فنی در پی ایجاد تغییرات در خودرو وجود داشته است؛ این علت مهم‌ترین علت تصادف شناخته می‌شود. تغییر در وسیله نقلیه به صورت عمدی و کاهش ایمنی و استاندارد در قانون مجازات نیز به عنوان تشدید مجازات شناخته شده و هزینه های بیمه‌ای نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: هرگونه تغییر یا نقصان در خودرو از نظر ظاهری، فنی و استاندار که موجب کاهش ایمنی، آلودگی صوتی و افزایش آلاینده های غیرمجاز شود؛ باعث توقیف خودرو می‌شود.

مصادیق نقص فنی موثر در خودرو چیست؟

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به سایر عوامل نقص فنی موثر افزود: نقص در سامانه‌های روشنایی، نامیزان بودن چرخ‌های جلو و فرمان، نقص در سیستم ترمزها، نداشتن آج لاستیک ها، نداشتن سامانه گرمایشی و سرمایشی نیز از جمله نقص فنی موثر هستند. همچنین نداشتن زنجیرچرخ، دود کردن وسیله نقلیه، آلودگی صدا و نقص در کمربند ایمنی و کیسه هوا نیز از جمله مواردی است که به عنوان نقص فنی موثر در قانون به آنها اشاره شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: