کد خبر: ۹۷۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
تعداد بازدید: ۲۴۸
یک کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید: ترامپ به صورت قطعی محکوم است ولی این مساله روی اصل کاندیداتوری او برای انتخابات سال ۲۰۲۴ هیچ اثری ندارد. تنها وقتی اتهامات و تایید آن می‌تواند روی کاندیداتوری یک فرد بر اساس قانونی اساسی اثر بگذارد که جرمی مرتبط با قانون اساسی مرتکب شود.

خدایی: محکومیت ترامپ روی نامزدی او اثری ندارد/ در اسرائیل ممکن است عده‌ای برای بایدن کارشکنی کنندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مهسا مژدهی: برای تاریخ آمریکا شرم‌ آور است. این حرف را مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از صدور حکم دادگاه علیه ترامپ گفته است. او که هم حزبی ترامپ است،‌ اتهامات او را مضحک خوانده است. اما دموکرات‌ها از جمله شخص بایدن، از بابت اتهاماتی که ترامپ را با خطر بی‌آبرویی بیشتر مواجه کرده، خوشحالند. بایدن می‌گوید زیر سؤال بردن دادگاه از سوی ترامپ، کاری خطرناک است و ستاد انتخاباتی او می‌گوید هیچ‌کس در آمریکا فراتر از قانون نیست.

دونالد ترامپ، در روزهای اخیر درحالی که با خشم و غضبی که در چهره‌اش نمایان بود مقابل دوربین‌ها ایستاد از خودش بابت اتهاماتی که دادگاه به او زده دفاع کرد. دونالد ترامپ در هر ۳۴ اتهام انتسابی مرتبط با جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت «حق‌السکوت» به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های ناهنجار گناهکار شناخته شده است و این اتفاق خوبی برای او و جمهوری‌خواهان، آن‌ هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.

هیئت منصفه ۱۲ نفره دادگاه کیفری نیویورک می‌گویند ترامپ متهم است و جرمی مرتکب شده. مساله برای آمریکایی‌ها ارتباط ترامپ با زنی با نام استورمی دنیلز نیست. حتی پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر هم مساله‌ای نیست که بتواند ۱۲ عضو هیئت منصفه را علیه ترامپ بشوراند. در عوض مساله برای آمریکایی‌ها این است که او سال ۲۰۱۶، زمانی که برای ریاست جمهوری از سوی جمهوری‌خواهان نامزد شده بود حساب‌های گروه املاک و مستغلات خود را دست‌کاری کرد تا بتواند حق‌السکوت ۱۳۰ هزار دلاری پرداخت شده را که با او در ارتباط بوده را پنهان کند.

شخص ترامپ و جمهوری‌خواهان معتقدند مساله آنقدرها بزرگ نیست که رئیس‌جمهور سابق آمریکا بخواهد بابت آن متهم شمرده شده و تنبیه شود. آنها تلاش دارند تا مساله را ساده برگزار کنند و بگویند این دموکرات‌ها هستند که برای به زندان انداختن ترامپ همه توان خود را به کار می‌برند. آنطور که آنها به موضوع متهم شدن ترامپ نگاه می‌کنند، مساله استقلال قضات که آمریکایی‌ها به آن می‌بالند زیر سوال می‌رود.

اما آیا اتفاقات اخیر می‌تواند موقعیت ترامپ را در حزب جمهوری‌خواه و در نهایت برای انتخابات سال ۲۰۲۴ تحت‌تاثیر قرار دهد؟

 

اسفندیار خدایی کارشناس مسائل آمریکا در این باره در گفتگویی به خبرآنلاین گفت: ترامپ به صورت قطعی محکوم است ولی این مساله روی اصل کاندیداتوری او برای انتخابات سال ۲۰۲۴ هیچ اثری ندارد. تنها وقتی اتهامات و تایید آن می‌تواند روی کاندیداتوری یک فرد بر اساس قانونی اساسی اثر بگذارد که جرمی مرتبط با قانون اساسی مرتکب شود. مثلا اگر ترامپ بر سر قضیه چهار ژانویه محکوم شناخته می‌شد که بحث قانون اساسی و امنیتی بود، محکوم شدنش می‌توانست به ممنوعیت از شرکت در انتخابات منجر شود. اینجا اما مساله رشوه و موضوعات اخلاقی است که در صورتی که متهم شود و حتی به زندان برود باز هم می‌تواند کاندیدا شود و در صورتی که انتخاب شود هم عفو خواهد خورد.اتفاقی که افتاده در تاریخ امریکا بدون پیشینه است و دستگاه قضایی آمریکا تاکنون با چنین مساله‌ای مواجه نشده بود.

خدایی: محکومیت ترامپ روی نامزدی او اثری ندارد/ در اسرائیل ممکن است عده‌ای برای بایدن کارشکنی کنند

 

این کارشناس مسائل ایالات متحده معتقد است: موضوع این است که این حکم می‌تواند باعث ریزش طرفداران ترامپ شود. همین حالا دو، سه درصد از آرای ترامپ کم شده و به سمت بایدن اضافه شده است. محکومیت اخلاقی و قضایی بر روی افکار عمومی مقداری تاثیرگذار است که البته در مقایسه با آسیب هایی که بایدن از غزه می‌بیند خیلی اهمیتی ندارد. چون آن کسانی که می‌خواستند به بایدن رای دهند و مثلا طرفدار کسانی مانند سندرز بودند، یعنی قشر ۲۰ تا ۳۰ سال در آمریکا که از شرایط موجود در غزه ناراضی هستند و در دانشگاه‌ها تظاهرات می‌کنند با بایدن هم‌صدا نمی‌شوند و جذب آنها برای دموکرات‌ها مشکل خواهد بود. مگر اینکه او در این مدت باقی مانده با فشار بر روی نتانیاهو بتواند وضعیت را عوض کند تا تاثیر اقداماتش بر انتخابات کمتر شود. از طرف دیگر در اسراییل افرادی هستند که ترجیح می‌دهند ترامپ رای بیاورد و آنها ممکن است برای بایدن کارشکنی کنند.

او در مورد اینکه آیا ترامپ جایگاه قبلی خود را خواهد داشت یا نه می‌گوید: تنها دو سه درصد این رای می‌تواند تغییر کند. اینها مردمی هستند که می‌بینند رئیس‌جمهور سابق رشوه داده و در دادگاه محکوم شده و رای دادن به او برایشان سخت است. همچنین رای دادن به بایدن که در نسل‌کشی در غزه به نحوی دست داشته، برای دموکرات‌ها ممکن است سخت باشد.

البته چنین اتهاماتی ممکن است برخی از طرفداران ترامپ را سرسخت‌تر کند. آنها دنبال جهانی شدن نیستند و معتقدند آمریکایی را می‌خواهند که نماینده آن ترامپ است و منافع آمریکا را پیش از هر چیز تامین می‌کند. از طرف دیگر بایدن بخشی از حمایت‌های خود را که از بین اقلیت‌ها به دست می‌آورد به دلیل حمایت بی‌دریغ از نتانیاهو از دست داده است و این موضوعی است که ترامپ از آن استفاده خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: