کد خبر: ۹۷۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
تعداد بازدید: ۱۵۲
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با اشاره به نامهربانی دولت قبل با شهید امیرعبداللهیان بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان در یکی از صحبت‌های اخیری که با هم داشتیم گفت در آن بازه زمانی صحبتی با حاج قاسم داشتم و ایشان با اطمینان گفت«دکتر شما از وزارت خارجه آمدید بیرون، اما مطمئن باش که عزتمندانه بر میگردی.»

کاظمی قمی مطرح کرد: پیش‌بینی حاج قاسم از بازگشت عزتمندانه امیرعبداللهیان به وزارت خارجهبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ویژگی‌های شخصیتی و کاری شهید حسین امیرعبداللهیان و دستاوردهای وی در تحقق اهداف سیاست خارجی کشورمان، اظهارداشت: دستگاه دیپلماسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سکاندار انقلابی خودش را در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور فقید از دست داد.

وی گفت: آقای امیرعبداللهیان علاوه بر ویژگی‌های شخصی که حقیقتاً انسان متواضعی بود، رفتار برادرگونه‌ای داشت و در عین حال انتقادپذیر و مسئولیت‌پذیر بود، همچنین او انسان فرهیخته در سیاست خارجی و آشنای به اصول روابط بین الملل و دارای اطلاعات جامع از منطقه غرب آسیا و کشورهای همسایه و موضوعات جهانی بود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان فردی سخت کوش بود و این روحیه جهادی و انقلابی به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی این وزیر فقید ما بود. اگر بخواهیم یک ارزیابی از کارنامه عملکرد دستگاه دیپلماسی در دوره وزارت آقای امیرعبداللهیان ارائه کنیم، باید اینطور گفت که در دولت آقای رئیسی مربع دیپلماسی ما شاهد تغییراتی اساسی بود.

وی ادامه داد: آن چیزی که ملاک عمل در سیاست خارجی این دولت بود توجه به منویات و رهنمودهای امامین انقلاب و توجه به اصول قانون اساسی در حوزه سیاست خارجی و در حقیقت «در چهارچوب مکتب عاشورایی» بود.

کاظمی قمی بیان کرد: بنابراین اولویت اساسی سیاست خارجی ما توجه به کشورهای اسلامی، منطقه و همسایه و توجه به موضوع اقتصاد بود و «اقتصاد مقاومتی محور در سیاست خارجی ایران شد». توجه اساسی به موضوع مقاومت و حمایت از جنبش‌های آزادی‌خواه و محور مقاومت نیز موضوعی اساسی و مهم در این دوره بود.

سفیر پیشین ایران در عراق بیان داشت: مسئله «تکریم ایرانیان خارج از کشور»، حضور فعال در سازمان‌های مهم اقتصادی امنیتی و دفاعی، در این سه سال مورد توجه ویژه واقع شد.

قمی با اشاره به جایگاه مسئله برجام در سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم گفت: در این دوره برجام به موضوع اول در سیاست خارجی کشور بدل نشد تا سایر موضوعات مهم را فراموش کنیم.

وی گفت: می‌توان اذعان داشت که در تمام سیاست‌هایی که در اولویت‌ بود دستگاه دیپلماسی ما در این مسیر حرکت کرد، شما تحرکات وزارت امور خارجه را در این سه سال در حوزه توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری به وضوح می‌بینید. ارتقاء همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دیگر امری مشهود بود.

کاظمی قمی افزود: در این دوره «ورود جمهوری اسلامی ایران به سازمان‌هایی چون شانگهای و بریکس» اهمیت خودش را دارد، سابقه درخواست ما برای ورود به این سازمان‌ها به بیش از یک دهه برمی‌گردد، اما در این دو سال اخیر این اتفاق مهم رخ داد که بخشی از آن به تحرکات دیپلماتیک شخص رئیس جمهور، بخشی به اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور و اگر بخواهیم واقع گرایانه صحبت کنیم بخشی هم به اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه و بین المللی باز می‌گردد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان عنوان کرد: در واقع قدرت‌های بزرگ معترف هستند که حضور جمهوری اسلامی ایران در این سازمان‌ها می‌تواند دیگران را هم منتفع کند که این موضوع مهمی است. همچنین، در تکریم ایرانیان خارج از کشور هم سازمانی برای حمایت از آنها شکل گرفت و اقداماتی هم در حال پیگیری است که اینها از دیگر اقدامات خوب دستگاه دیپلماسی در این مدت به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: در مسئله محور مقاومت، دولت سیزدهم نشان داد همزمان به دنبال توسعه روابط نه فقط با همسایگان بلکه «با کشورهای اروپایی نیز روابط ما در حال ترمیم است» و حوزه روابط خارجی ما گسترده‌تر شده و توأمان هم حمایت از مسئله فلسطین، غزه و محور مقاومت در کشورهای منطقه‌ای از یمن گرفته تا افغانستان و دیگر کشورها به موازات توسعه روابط جهانی و منطقه‌ای با قدرت دنبال شد.

کاظمی قمی با اشاره به اینکه «عملیات وعده صادق» صرفاً یک رزمایش نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم اشغالگر نبود، بلکه یک مانور ایمانی بین جمهوری اسلامی ایران و نظام سلطه و استکبار به حساب می‌آمد گفت: در این معرکه‌های بسیار سخت در حوزه راهبردی و امنیت ملی، دیدیم که دستگاه دیپلماسی تحت فرماندهی وزیر فقید آقای امیرعبداللهیان همراهی کرد و توانست با ادبیات دیپلماسی نتایج این عملیات‌ها را به بهره‌مندی سیاسی بدل و موجب ارتقاء جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی به معنای واقعی جهاد تبیین را در این مسائل به منصه ظهور رساند و در اینجا باید گفت که باور وزیر شهید ما این بود که «پیوندی ناگستنی میان میدان و دیپلماسی وجود دارد» و این نیز مختص به دوره وزارت ایشان نیست و از زمانی که آقای امیرعبدالهیان وارد حوزه دیپلماسی شد چنین بینشی را داشت.

کاظمی قمی افزود: در حوزه سیاست خارجی در دوره وزیر شهید امیرعبداللهیان ما توانستیم در تحقق اهداف تعیین شده در سیاست خارجی نظام، نمره خوب و قابل قبولی را کسب کنیم.

وی بیان کرد: یکی از دستاوردهای مهمی که «تحت هدایت و تلاش رئیس جمهور شهید» شکل گرفت، حوزه سیاست خارجی بود. یک دلیل آن هم این هست که هم رئیس جمهور و هم وزیر ما اعتقاد به این داشتند که دستگاه دیپلماسی کشور باید تحت فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری هدایت شود و این دو شهید بزرگوار آنچه که رهبری می‌فرمود، آنچه که در چهارچوب قانون اساسی بود و در شورای عالی امنیت ملی تصویب می‌شد را با جان و دل دنبال می‌کردند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود: به همین دلیل تلاش مجدانه آنها با چاشنی اخلاصی که آنها داشتند باعث شد که بتوانیم بگوییم در عمر کوتاه این دولت، «دستگاه دیپلماسی ما توانست بسیار موفق عمل کند».

کاظمی قمی با «بیان یک خاطره مشترک» و با اشاره به اینکه آقای امیرعبداللهیان مورد نامهربانی از سوی دولت قبل قرار گرفت و سپس به مجلس شورای اسلامی رفت و در حوزه بین الملل در آنجا مشغول شد عنوان کرد: آقای امیرعبداللهیان در یکی از صحبت‌های اخیری که با هم داشتیم گفت در آن بازه زمانی صحبتی با حاج قاسم داشتم و ایشان با اطمینان گفت «دکتر شما از وزارت خارجه آمدید بیرون، اما مطمئن باش که عزتمندانه بر میگردی.»

وی ادامه داد: شهید به من گفت این موضوع را برای اولین بار مطرح می‌کنم و این صحبت محرمانه بین خودمان بماند که البته این محرمانگی تا زمانی که در قید حیات بود صادق است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: این پیش بینی بود که حاج قاسم شهید ما داشت و این اتفاق هم افتاد و این نشان می‌دهد که به واسطه آن روشندلی که حاج قاسم داشت این پیش بینی را انجام داد و دیدیم که همینطور هم شد. این موضوع بیانگر این است که «پیوند عمیقی میان شهید امیر عبداللهیان و حاج قاسم عزیز ما برقرار بود» و ضمیر پاکی که هر دو داشتند چنین صحبتی گفته شد و سرانجام هم محقق شد، انشاالله که روحشان شاد یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باشد و خداوند توفیق دهد که همه ما در این مسیر گام بنهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: