کد خبر: ۹۷۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
تعداد بازدید: ۶۸
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نتایج گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و با ادعاهایی درباره سطح همکاری ایران با آژانس، در این رابطه ابراز نگرانی کرد.

واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایرانبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ در پی ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر رویت گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از «تداوم تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد بالا در ایران» نگران است.

به نقل از ایسنا این سخنگو در پاسخ به سوال شبکه صدای آمریکا با اشاره به اینکه وزارت خارجه در مورد جزئیات گزارش‌های آژانس که علنی نشده‌اند اظهار نظر نمی‌کند، گفت، «ما همچنان نگران ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران به شیوه‌هایی هستیم که هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارد، از جمله تداوم تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده.»

تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، صلح‌آمیز است.

این مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد که آمریکا از تلاش‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل حل نشده پیشین مرتبط با تعهدات پادمانی ایران، قدردانی می‌کند.

این مقام رسانه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که واشنگتن می‌داند همکاری تهران با آژانس «به‌شدت ضعیف» است، افزود: «ما همچنان به‌طور کامل از تلاش‌های این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد و مدیرکل آن، رافائل گروسی، حمایت می‌کنیم.»

ابراز نگرانی این مقام آمریکایی در حالی است که اقدامات ایران در زمینه کاهش تعهدات داوطلبانه هسته‌ای، اقدامی در چارجوب بند ۳۶ توافق هسته‌ای (برجام) بوده است که آن را قادر می‌سازد در صورت عملی نشدن تعهدات طرفین توافق، برخی تعهدات خود را کاهش دهد.

ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و متحمل شدن تحریم‌های واشنگتن، همچنین بدعهدی کشورهای غربی توافق در عمل به وعده خود مبنی بر تلاش برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم‌ها، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده، از تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

از اقدامات متقابل ایران در پاسخ به این به این بدعهدی‌ها افزایش میزان تولیدات اورانیوم غنی‌شده در سطوح بالا و خاموش کردن تعدادی دوربین‌های نظارتی در برخی تاشیسات اتمی بوده است.

اگرچه، ایران در چارچوب توافق پادمانی خود با آژانس همکاری دارد و سفرهای مدیرکل آژانس به ایران و برقرار بودن مذاکرات برای حل شدن مسائل باقی‌مانده پادمانی و توافق برای ادامه همکاری‌ها در بیانیه‌های مشترکی که از سوی طرفین منتشر می‌شود، گویای آن است.

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد رویترز رسیده، آمده که مطابق با تخمین‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایشی ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است.

مطابق با گزارش‌ها، ذخایر اوارنیوم با غنای ۲۰ درصد ایران با افزایشی ۳۹.۱ کیلوگرمی به ۷۵۱.۳ کیلوگرم رسیده است.

آژانس اتمی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایشی ۲۰.۶ کیلوگرمی به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از تصمیم ایران مبنی بر عدم تغییر موضع خود در برابر لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس ابراز تاسف کرده است.

آژانس اتمی در این گزارش آورده مسائل پادمانی مرتبط با پیدا شدن ذرات اورانیوم در برخی سایت‌های اعلام نشده همچنان حل‌وفصل نشده است.

مخالفت با موضع تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچین در مورد گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر این که واشنگتن به دو کشور اروپایی بریتانیا و فرانسه فشار می‌آورد تا در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته آتی قطعنامه‌ای در محکومیت عدم همکاری تهران صادر نکنند، پاسخ داده و گفت: «ما در حال افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی هستیم. همان طور که اخیرا، در اقدامات هماهنگ گروه ۷ در پی حمله ایران به اسرائیل در ماه گذشته مشاهده شد.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «هیچ تصمیمی در رابطه با جلسه آتی شورای حکام گرفته نشده است، و هر گونه گمانه زنی در مورد تصمیمات زودهنگام است. ما به شدت با سه شریک اروپایی خود (آلمان، فرانسه و بریتانیا) هماهنگ هستیم.»

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌هایی که هویت آن‌ها را فاش نکرده، گزارش داد که در حالی که لندن و پاریس در حال کار بر روی تهیه طرحی علیه تهران هستند، دولت جو بایدن مخالف چنین اقدامی است، زیرا می گوید چنین قطعنامه‌ای موجب تشدید تنش‌ها با ایران پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در پائیز امسال می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: