کد خبر: ۹۶۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
تعداد بازدید: ۹۵
۲ فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را مورد بررسی قرار دادند.

رجایی: دولت رئیسی باید استعفا می داد /سلیمی نمین: نمایندگان با ابزارهای نظارتی به راحتی وزرا را تحت فشار می‌گذارندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، عملکرد دولت رئیسی و مجلس تحت مدیریت قالیباف چه نمره ای می گیرد؟ سوالی که از غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح طلب و عباس سلیمی نمین چهره سیاسی اصولگرا پرسیدیم.

سلیمی نمین قائل به نمره دادن به دولت و مجلس نیست اما رجایی با صراحت، عملکرد هر دو قوه را مورد ارزیابی قرار می دهد و می گوید نمره مجلس ۱۲ است و دولت به عنوان مقصر اصلی نمره بدی می گیرد.

رجایی نقد جدی به انتخابات ۱۱ اسفند دارد و پیش بینی می کند مثبتی از روی کار آمدن مجلسی با حضور چهره های تندرو ندارد، سلیمی نمین اما جنایت صهیونیست ها در غزه را تلخ ترین رخداد سال ۱۴۰۲ دانسته است.

مشروح گفتگو با این دو چهره سیاسی با خبرگزاری خبرآنلاین را بخوانید؛

****

غلامعلی رجایی، چهره سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ را بدترین اتفاق سال دانست و گفت: در انتخابات اخیر جمهوریت به صورت کلی رأی نیاورد و روی کار آمدن برخی افراطی هایی که تفکرشان تفکر مطرود امام بود،از جمله بحث هایی که امثال رسایی در صدا و سیما کردند یا حرف هایی که امثال آقای ثابتی زده و با آقای سعید جلیلی دستورالعمل آینده کارشان را مشخص کردند، به نظر من حضور خوبی را در مجلس آینده نداریم. بنابراین عدم حضور مردم در پای صندوق های رأی که علائم آن را در همه جا دیدیم، زنگ خطری بود و این تلخی و منفی بودن حادثه به نظر بدترین اتفاق بود.

مجلس آینده ناکارآمدتر خواهد بود زیرا...

وی ادامه داد: زلزله قابل جبران است و خسارات آن بازسازی می شود؛ شاید عده ای هم از دنیا می روند که طبیعی است. اما وقتی اعتبار سیاسی و اجتماعی نزد مردم از دست می رود، به مراتب آسیب های بیشتر و تبعات منفی بیشتری دارد، به خصوص در چانه زنی خارج از کشور دستش را خالی می کند. قبلا می توانستند با افتخار بگویند که آمارمان این است، ولی الان وقتی مردم آمار تهران را مقایسه می کنند می بینند ۴۰ میلیون جمعیت اضافه شده، ولی رأی نماینده اول تهران یک چهارم رأی نماینده اول دوره قبلی است.

فعال سیاسی تصریح کرد: همچنین نوع نگاه شورای نگهبان، باعث شد که اولا مردم استقبال لازم را از انتخابات نکرده و به شلوغی نامزدهای تایید صلاحیت شده پاسخ ندهند. بنابراین مجلس آینده به مراتب مجلس ناکارآمدتری خواهد بود.

دولت رئیسی باید استعفا می داد

رجایی درباره عملکرد مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۲، گفت: به نظر من نمره مجلس در رابطه با معیشت مردم بد است. در نظارت بر دولت و تایید دولتی که ناکارآمد است، من نمره خوبی نمی دهم و معتقدم حتی شورای نگهبان از طریق بعضی از نماینده ها اظهار شرمساری می کند، چون اینها عملا نتوانستند گره از کار مردم باز کنند. نمره باید بر اساس شاخص ها باشد اما من نمره ۱۲ می دهم.

وی همچنین درباره عملکرد دولت تصریح کرد: دولت سعی خود را کرده است اما کسانی که این دولت را سرکار آوردند مقصران اصلی هستند و من به آنها نمره می دهم . نمره ناکارآمدی را مردم در سفره های خود دیدند ما هم در مواضع ضعیف بین المللی در ارتباط با افغانستان و سوریه و جاهای دیگر دیدیم که اولا دستاورد لازمی را نداشتیم و بیشتر دستاوردهای ما به روسیه رسید .

فعال سیاسی افزود: در عراق حرف برای گفتن نداشتیم. من به دولت نمره قابل قبولی نمی دهم. نه آقای رئیسی و نه دولتش برای این عرصه خوب چینش نشدند. اگر کشور ما کشوری بود که بر اساس رویه های ثابت عمل نمی کرد به نظر من اولی ترین دولتی که باید خودش استعفا می کرد یا از آن می خواستند که استعفا دهد این دولت بود.

جنایت غزه بدترین اتفاق سال ۱۴۰۲ بود

از سوی دیگر، عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا جنایت صهیونیست ها در غزه را تلخ ترین رخداد سال ۱۴۰۲ دانسته و گفته است: سکوت کشورهایی که ادعایی در این زمینه دارند و کشورهایی که رهبرانشان توسط غربی ها تربیت شده، آنها هم در این زمینه به تبع موضع غیرانسانی غرب سکوت اختیار کرده اند، این اتفاق تلخ را تلخ تر کرده است

وی درباره بهترین اتفاق سال نیز گفت: اقدامات چشمگیری که در زمینه علمی صورت گرفت، جزو اتفاقت خوب سال بود. از جمله فرستادن ماهواره به مدار زمین و برخی اقداماتی از این دست افق بسیار روشنی از آینده ایران ترسیم می کرد.

رجایی: دولت رئیسی باید استعفا می داد /سلیمی نمین: نمایندگان با ابزارهای نظارتی به راحتی وزرا را تحت فشار می‌گذارند

محمد اسلامی چهره موفق سال اما معاون رئیسی...

سلیمی نمین موفق ترین چهره سیاسی را محمد اسلامی رئیس انرژی اتمی ایران معرفی و خاطرنشان کرد: وی کمترین حاشیه و بیشترین توفیقات را داشت. بدون سروصدا و کار حاشیه ای فقط وظیفه خود را دنبال کرد و توانست گام های بسیار بلندی در زمینه بحث بهره برداری از انرژی هسته ای بردارد. اسلامی بی ادعا و آرام کار خود را در خدمت گذاری پیش برد.

این فعال سیاسی اصولگرا، ناکام ترین چهره سیاسی را محمدحسین حسینی معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم دانسته است.

اهل نمره دادن نیستم

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره نمره به دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ گفت: اهل نمره دادن نیستم. در جاهایی بسیار موفق بوده و کار کرده و در جاهایی هم نتوانسته به آن موفقیت مورد انتظار نزدیک شود. بنابراین باید بخش های مختلف را بررسی کرد. نمی توان نگاه واحدی به عملکرد دولت داشت. نمی توانم به راحتی نمره دهم. الان دولت نمره قبولی می گیرد ولی باید ارزیابی مشخصی درباره کامیابی ها و ناکامی های دولت داشت تا عادلانه باشد.

سلیمی نمین درباره عملکرد مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: بحث درباره مجلس هم طولانی است؛ هم لوایح و طرح هایی که مطرح شد و هم فعالیت های صورت گرفته. من اکراه دارم درباره یک نهاد و رکنی که کارهای بسیار متنوعی صورت داده است، نمره دهم. شاید قضاوت دقیق نتوانیم در مورد آن صورت دهیم.

عملکرد ضعیف مجلس در بحث نظارت بر عملکرد نمایندگان

وی ادامه داد: کارهای اساسی در مجلس صورت گرفت، اما ضعف هایی هنوز در مجلس باقیست؛ از جمله بحث نظارت بر عملکرد نمایندگان است که باید ساختاری به وجود آورند که بتوانند از برخی آفات در مجلس جلوگیری کنند. بنابراین در این زمینه ایرادهایی دیده می شود و باید توجه شود تا بتوانیم جلو آفات را بگیریم. این آفات بیشتر ناشی از این است که نمایندگان می توانند به راحتی وزرا را تحت فشار قرار دهند و معلوم نیست که برخی انگیزه ها در اعمال فشار ناشی از خیرخواهی باشد. بعضا می تواند برخی آفات را تقویت کند، اینکه نمایندگان می توانند وزرا را با تلاطم هایی مواجه سازند. این هم یکی از مسائلی است باید برایش راه حلی پیدا شود و اولویت دارترین مسئله در مجلس این است.

فعال اصولگرا گفت: طبق قانون نمایندگان ملت باید بر عملکرد دولت نظارت کنند، اما در عمل این نظارت ابزار قدرت برای میل به خواسته های برخی از نمایندگان شده است و این به گونه ای انحراف از وظیفه است. تا جایی که بعضی ها معتقدند این روند درست نیست و آفت زاست و تغییراتی باید صورت گیرد. نظارت باید یک ساختار ترکیبی از هیئت رئیسه مجلس و افراد بیرون از مجلس باشد که بتواند با نمایندگان خاطی برخورد مناسب را داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: