کد خبر: ۹۶۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
تعداد بازدید: ۱۰۳
جهان به نفع ملت فلسطین به پای ایستاده و میلیون‌ها نفر در مهم‌ترین شهرهای جهان از جمله در امریکا و اروپا، از فلسطین آزاد سخن بگویند. اسراییل خود را با خطر وجودی رویارو می‌ببیند؛ به گونه‌ای که جز با کشتار فلسطینی‌ها و تخریب و ویران‌سازی غزه و تلاش برای توسعه جنگ با ایران راه دیگری برای نجات خود نمی‌شناسد.

تجلیل عطاءالله مهاجرانی از دوراندیشی امام خمینی برای نامگذاری روز قدس/ امروز حتی بایدن می خواهد بین خود و جنایت اسرائیلی ها فاصله گذاری کندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، عطاءالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد نوشت:

رژیم اشغالگر فلسطین، شرایط منطقه و شرایط جهانی، نه آن است که تا پیش از هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ بود.

توفان‌الاقصی کانون دگرگونی‌هاست. چه کسی باور می‌کرد، یکی از مدرن‌ترین و نیرومندترین ارتش‌های جهان که روزانه توسط امریکا و اروپا تجهیز و تامین مالی و سیاسی و تبلیغاتی می‌شود، در برابر مجاهدان فلسطینی زمینگیر و سردرگریبان باقی بماند و جنگ ارتش و دولت اسراییل با مجاهدان فلسطینی به شش ماه و فراتر از آن برسد و اسراییل به تمام معنا در عرصه نظامی و اطلاعاتی- امنیتی و سیاسی و اقتصادی و تبلیغاتی فلج شود؟

جهان به نفع ملت فلسطین به پای ایستاده و میلیون‌ها نفر در مهم‌ترین شهرهای جهان از جمله در امریکا و اروپا، از فلسطین آزاد سخن بگویند. اسراییل خود را با خطر وجودی رویارو می‌ببیند؛ به گونه‌ای که جز با کشتار فلسطینی‌ها و تخریب و ویران‌سازی غزه و تلاش برای توسعه جنگ با ایران راه دیگری برای نجات خود نمی‌شناسد.

موقعی که روز قدس توسط امام خمینی اعلام شد، نسبتی بین انقلاب اسلامی ایران و نهضت فلسطین تعریف شد، چه کسی گمان می کرد که پیام امام خمینی در اعلام روز قدس، در 45 سال پیش امروزه چنین بازتاب و طنینی در منطقه و جهان بیابد؟ امام خمینی در پیام روز ۱۶ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ مطابق ۱۳ رمضان همان سال در پیام‌شان به نکات بسیار مهمی اشاره کرده‌اند: «من طی سالیان دراز، خطر اسراییل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به‌ ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند.من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند «تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین» نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.»

امام خمینی چگونه افق های دوردست را در 45 سال پیش مشاهده می کرد که از روز قدس به عنوان «تعیین‌کننده سرنوشت فلسطین» سخن گفته است؟ امام در سخنرانی ۱۳ مرداد سال ۱۳۴۲ در عصر عاشورا از اخراج شاه ایران سخن گفته بود. سخن او را بسیاری نشانه بی‌اطلاعی امام از سیاست و دست‌کم گرفتن توان نظامی سرکوبگر نظام پادشاهی تلقی کرده بودند. اما ۱۵ سال بعد آن آرمان محقق شد.

تعیین سرنوشت فلسطین نیز امروزه، بیش از هر زمان دیگری، در افق امکان مشاهده می شود. نهضت مقاومت در منطقه ما، هیچ‌گاه چنین اقتدار و نفوذ نیرومند نداشته و در برهم زدن طرح و برنامه امریکا و اسراییل و هم‌پیمانان غربی و عربی، اینچنین «بازی به هم زن» نبوده است. این اصطلاح را باراک اوباما سال ۲۰۰۸ در بیت‌المقدس وقتی یارموکا بر سرش بود و می خواست پشتیبانی لابی اسراییل را در انتخابات امریکا جلب کند، درباره ایران به زبان آورد، گفت: «مشکل ما با ایران این است، که ایران گیم چنجر است!» بازی را به هم می زند. یعنی امریکا و اسراییل برای منطقه طرحی دارند، می‌خواهند خاورمیانه جدید تاسیس کنند که اسراییل مرکزیت و فرماندهی آن را داشته باشد، ایران نمی‌گذارد آن طرح انجام شود.

اکنون شرایط به گونه ای است که بایدن که روزگاری با افتخار خودش را صهیونیست معرفی کرده بود، به نتیجه رسیده است که باید از اسراییل و فاجعه کشتار فلسطینی ها در غزه فاصله بگیرد تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری احتمالا پیروز شود. یعنی موضوع فلسطین و جهاد و مقاومت خستگی‌ناپذیر فلسطینی‌ها و مجاهدان حزب‌الله لبنان و یمن و عراق، بازی را در منطقه بر هم زده است. ارتش که در جنگ شش روزه، ارتش‌های پنج عربی را شکست داده بود، شش ماه است، سر در گریبان نبرد با حماس و جهاد اسلامی و حزب‌الله و حوث های یمن و مجاهدان عراقی، اسیر و پای در گِل مانده است. آرمان امام، «تعیین سرنوشت فلسطین» در روز قدس بیش از همیشه، تحققش در افق امکان است. الیْس الصُّبْحُ بقریب؟! (سوره هود، ۸۱)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: