کد خبر: ۹۶۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
تعداد بازدید: ۹۰
انتقادات به اظهارات حمید رسایی اینبار از اردوگاه اصولگرایان بلند شده و با ادبیاتی تند و صریح مواضع او را به باد انتقاد گرفتند و حتی پویشی را برای رد اعتبارنامه او در مجلس به راه انداختند.

صف بلند اصولگرایان مقابل «تندروترین» منتخب مجلس دوازدهم /قدرت گرفتن شریان - پایداری در پارلمان، چه کسانی را نگرن کرده است؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، روز پنج شنبه، رهبر انقلاب در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان، سخنان اختلاف‌ انگیز، دعوا راه‌ انداختن‌ها و ستیزه‌ گری‌های دشمن‌ پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و فرمودند: «منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌ بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند.»

اما هنوز، چند ساعتی از تذکر مستقیم رهبر انقلاب به منتخبان جدید مجلس نگذشته بود که حمید رسایی، عضو ارشد شریان و از چهره‌های تندرو با حضور در رسانه ملی، با اصرار مجری خانم برنامه برای نام بردن از اشخاص، به‌ صورت علنی در تلویزیون به محمدباقر قالیباف تاخت و به بداخلاقی‌های انتخاباتی اخیر دامن زد.

رسایی در این گفتگو به انتقادات اخیر رسانه‌های اصولگرا هم اشاره کرد و مدعی شد: «فقط کافی است همین فاصله ۲۰ روز گذشته را تحلیل محتوا کنید. البته این‌ها رسانه‌هایی هستند که به برخی از نهادهای انقلابی متصل هستند. شب گذشته یکی از مسئولین فرماندهان عالی این نهادها با من تماس گرفت و گفت که تذکرات جدی داده شده و این‌ها حق ورود به این مسائل را به این شکل ندارند و حتما باید جبران کنند.»

اصولگرایان به صف شدند

اما حضور حمید رسایی در رسانه ملی محتوای سخنان او آن هم به فاصله چند ساعت بعد از بیانات رهبر انقلاب، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است؛ واکنش هایی در اردوگاه اصولگرایان.

خبرگزاری اصولگرای تسنیم، در واکنش به اقدام اخیر صدا و سیما نوشت: «برنامه گفتگوی ویژه خبری، خودِ حمید رسایی، یعنی یکی از مصادیق اصلی بداخلاقی و ستیزه‌جویی دشمن‌شادکن را به عنوان میهمان ویژه برای تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب به استودیو آورده بود! این اقدام از سوی صداوسیمایی که بعضی مسولان ارشد آن جزو همفکران رسایی محسوب می‌شوند، مشخصاً اینطور تحلیل شد که این رسانه قصد دارد رسایی را در افکار عمومی نجات دهد.»

روزنامه جوان نیز که پیشتر حمید رسایی را فردی بی تخصص خوانده بود، در واکنش به تذکر اخیر رهبر انقلاب نوشت: «رسانه‌ها نیز بهترین کاری که می‌توانند بکنند، تریبون‌ندادن به اهالی ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های دشمن‌شادکن است. رسانه‌ها می‌توانند با تنظیم گزارش‌ها و اخبار خود روی مطالبات عینی مردم و وظایف اصلی نمایندگان، به منتخبانی که با وظایف خود آشنا نیستند، راه را نشان دهند.»

روزنامه خراسان هم گفتگوی اخیر رسایی با تلویزیون را زرد خواند و نوشت: «این گفت وگوی زرد و عجیب رسانه ملی و اصرار بر نام آوردن افراد و طرح اتهامات روی آنتن زنده با موجی از واکنش ها در فضای مجازی همراه شد. برخی از کاربران ن با اشاره به بیانات و توصیه های رهبر انقلاب مبنی بر این که «نمایندگان جدید مراقب باشند کام ملت و فضای سیاسی کشور تلخ نشود» از اظهارات رسایی انتقاد کردند.»

روزنامه فرهیختگان نیز نوشت: «بعد از صحبت‌های رهبر انقلاب یکی از افرادی که در این مدت اظهارنظرهای زیادی درباره قالیباف و مجلس یازدهم مطرح کرده بود، حمید رسایی بود. به همین خاطر برخی این گزاره را مطرح می‌کردند که یکی از افرادی که منظور صحبت‌های رهبری بوده، حمید رسایی است. با این حال همان روز صداوسیما فردی را که به‌نظر می‌رسید یکی از مخاطبان صحبت رهبر انقلاب است به تلویزیون آورد و البته به جای کنترل دعواها و اختلافات حالا پای این جنجال‌ها به رسانه ملی نیز باز شد.»

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، اما لحنی آرامتر از بقیه اختیار کرد نوشت: «آنچه پنج‌شنبه شب گذشته در برنامه «‌گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، به اندازه‌ای باورناپذیر بود که تصور نمی‌رفت مسئولان محترم صدا و سیما مخصوصاً ریاست محترم این سازمان از وقوع آن روی آنتن زنده با خبر باشند. این برنامه برخلاف بسیاری از نمونه‌های قبلی آن که روشنگر و گره‌گشا بود، انگار برای دامن زدن به اختلافات و دمیدن در تنور دعواهای سیاسی تدارک دیده شده بود!»

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگو با صبح نو بیان کرد: «چنین به نظر می‌آید که باید کسانی که پشت سر آقای رسایی و لیست او قرار گرفتند، به ایشان تذکر بدهند و قطعا باید از رفتارهای ایشان و برخی‌ها که مجلس را جایی برای دعوا و تسویه حساب انتخاب کردند، مراقبت کرد. اعتقاد من این است که تذکر مقام معظم رهبری بسیار به‌موقع و به‌جا بود و این آقایان نباید کاری می‌کردند که هنوز مجلس شکل نگرفته تذکر دریافت کنند.»

با بالارفتن انتقادات از گفتگوی حمید رسایی و اقدامات جنجالی صدا و سیما، خبر برکناری علیرضا خدابخشی، معاونت سیاسی صداوسیما، صبح روز شنبه منتشر شد که برخی آن را در ارتباط با حواشی اخیر دانسته‌اند. چنانچه محمد عکاف، سردبیر خبرگزاری مجلس در واکنش به برکناری معاون سیاسی صداوسیما نوشت: «پرسیدم در آن شب کذایی که رسایی مهمان برنامه بود چه کسی در رژی پخش بود؟ گفت خدابخشی. گفتم چه کسی توی گوشی به مجری برنامه می گفت آن سوالات را علیه ‎قالیباف و سپاه بپرسد گفت: شخص خدابخشی. گفتم الان چه خبر؟ گفت تا به امروز این حجم از شادی کارکنان ‎صداوسیما ندیده بودم.»

رسایی حذف می‌شود؟

اما پشت پرده این انتقادات چیست و چرا اصولگرایان از اظهارات حمید رسایی که سابقه طولانی در این قسم اظهارنظرها دارد برآشفته اند؟ فردی که در جنجال سازی حتی تا توهین کردن به سردار شهید سلیمانی نیز پیش رفته بود و آن زمان صدایی از اردوگاه اصولگرایان بلند نشده بود، اما حال این روزها منتقدان اصلی این چهره تندرو نه اصلاح طلبان بلکه خود اصولگرایان هستند.

بخشی از این انتقادات به نتایج انتخابات مجلس باز می‌گردد، انتخاباتی که نتیجه آن برای بخش اکثریتی اصولگرایان شوکه کننده بود، آنها که طی چند ماهه اخیر از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرده بودند و تلاش شان بر حضور حداقلی اصلاح طلبان و اعتدالیون بود، نتیجه این استراتژی را در انتخابات ۱۱ اسفند دیدند و فضای مجلس یازدهم برخلاف تصورات شان به دست تندروها افتاد. برهمین اساس تلاش دارند تا مجلس آغاز نشده به سمت کنترل کردن این تندروها بروند، یک ایده نیز رد اعتبارنامه لیدر این تندروها یعنی حمید رسایی است. برهمین اساس هم به نظر می رسد لیست رفتارهای تند و اقدامات خارج از چارچوب اصولگرایانه این روزها لیست شده و یکی یکی در رسانه های اصولگرا پررنگ می شود.

برهمین اساس نیز خبرگزاری فارس با انتشار درخواست جمعی از شرکت کنندگان در انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نوشته بود: «اینجانبان جمعی از شرکت کنندگان در انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با توجه به اقدامات اخیر آقای حمید رسایی منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم که اقدام به اتهام‌زنی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرده بود شیرینی تشکیل مجلس جدید را به کام مردم تلخ و از آن نمایندگان محترم تقاضا داریم اعتبار نامه آقای حمید رسایی را تایید نکنید.»

از سوی دیگر برخی از گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که بخشی از اردوگاه راست به دنبال ابقای محمد باقر قالیباف در کرسی ریاست مجلس بوده و در چنین شرایطی لابی ها و بازی های پارلمانی برای این موضوع کلید خورده است. فشار به چهره های تندرویی چون رسایی که خود را کاندیدای ریاست می دانند نیز می تواند بخشی از این برنامه ریزی برای ابقای قالیباف در کرسی ریاست باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: