کد خبر: ۹۶۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
تعداد بازدید: ۱۰۳
عضو کمیته انتخاب شورای ائتلاف می‌گوید:کاهش رأی قالیباف انتخاب ریاست مجلس را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

چالش قالیباف برای تکیه زدن بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم به روایت ترقی/عناصری به پارلمان رفته‌اند که نیاز به کنترل دارندبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، «ریاست مجلس» دوازدهم با توجه به ریزش رأی قابل توجه قالیباف در این دور از انتخابات محل سوال و اما و اگر همراه شده است.

این موضوع مورد تایید عضو کمیته انتخاب شورای ائتلاف نیز است و او در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید؛«رأی پایین قالیباف و حواشی او احتمال ریاست قالیباف را با چالش روبرو کرده است.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با حمیدرضا ترقی، عضو کمیته انتخاب شورای ائتلاف و عضوشورای مرکزی حزب موتلفه را می‌خوانید:

****

*آقای ترقی! ارزیابی شما از نتیجه انتخابات مجلس دوازدهم چیست؟

اولین انتظار از انتخابات مشارکت بود که الحمدالله مشارکت علی‌رغم هجمه وسیع ضدانقلاب برای کاهش مشارکت، تحریم انتخابات و تشویش اذهان عمومی برای تردید نسبت به شرکت در انتخابات شکست خورد و مردم در حد قابل قبولی در انتخابات شرکت کردند، نکته دوم این است که انتظار می‌رفت در این انتخابات نیروهایی که معتقد به انقلاب و آرمان‌های آن هستند، رأی بیاورند که در نتیجه اکثریت مجلس در دست نیروهای انقلابی و اصولگرا است.

مورد دیگر اینکه انتظار جریان‌های سیاسی و ائتلاف‌ها این بود که در انتخابات مجلس دوازدهم لیست‌ها رأی بیاورند اما با توجه به اقدام صدا و سیما برای آگاهی مردم اعتماد به لیست‌ها را کاهش داد. و انتخاب نامزدها را از لیستی به سمت گزینشی هدایت کرد، در نتیجه مردم از میان لیست‌ها افرادی را شناسایی کردند و به صورت گزینشی رأی دادند.

نکته چهارم این بود که مردم مخصوصاً در تهران به نیروهای جوان رأی دادند.

قالیباف انتظار مردم را برآورده نکرد

*ارزیابی شما از ترکیب مجلس دوازدهم به چه صورت است؟ اظهارنظر برخی چهره های جدیدی که راهی مجلس شده اند حکایت از مواضع تند این طیف با قالیباف دارد و ...

افت رأی قالیباف در تهران قابل تأمل است و فکر می‌کنم آن انتظاراتی که مردم به عنوان رییس مجلس از قالیباف داشتند، آن انتظارات به صورت کامل برآورده نشده است، البته تبلیغات و تخریب‌های غیراخلاقی علیه قالیباف انجام شد.

در هر صورت به نظر می‌رسد کاهش رأی قالیباف انتخاب ریاست مجلس را با چالش جدی روبرو خواهد کرد. نکته دیگر اینکه تنوع فکری در مجلس و سیاسی‌تر شدن این مجلس مدیریت آن را به نسبت گذشته بسیار سخت خواهد کرد.

نمایندگان دور دوم نقش تعیین کننده در ریاست قالیباف بر مجلس آینده دارند

با توجه به این شرایط طبیعی است افراد دیگری نیز به عنوان رقیب برای ریاست مجلس مطرح باشند، البته باید ارزیابی کرد افرادی که در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رأی می‌آورند تا چه اندازه به سمت قالیباف گرایش دارند، در هر صورت آنها می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

در مجموع به نظر می‌رسد مجلس سیاسی‌تر شده یا توجه به عناصری که در آن هستند نیاز به کنترل جدی‌تری دارد که مجلس افراطی نشود و این مستلزم شکل‌گیری مدیریتی در مجلس است که مورد اتفاق همه باشد، ثانیاً فردی که رییس می‌شود نباید حاشیه داشته باشد که مجلس را دو قطبی نکند.

خطر شکل‌گیری فضای دو قطبی در مجلس وجود دارد

*با حضور طیف تندرو در مجلس خطر شکل‌گیری فضای دو قطبی در مجلس ملموس‌تر از گذشته نیست؟

بله، خطر شکل‌گیری فضای دو قطبی در مجلس وجود دارد اما نمایندگان شهرستان‌ها خیلی وارد این فاز نشدند، بنابراین اگر مقداری جلوتر برویم و بقیه هم وارد مجلس شوند، آرایش مجلس مشخص می‌شود اما می‌توان پیش‌بینی کرد که در مجلس دوازدهم حداقل ۴ فراکسیون شکل خواهد گرفت که با توجه به اینکه هر کدام از این فراکسیون‌ها سلیقه‌ای را دنبال می‌کنند، می‌توانند توازن را در موضع‌گیری‌های مجلس حفظ کنند و اجازه ندهند مجلس از حالت منطقی و متعادل خارج شود. البته ضدیت این مجلس با سیاست‌های آمریکا بیشتر از مجالس دیگر است.

بعید است فراکسیون اکثریت در این مجلس تشکیل شود

*منظور شما این است که فراکسیون اکثریت در مجلس دوازدهم شکل نخواهد گرفت؟

فکر نمی‌کنم فراکسیون اکثریت که بتواند قاطعانه تصمیم بگیرد، در مجلس دوازدهم تشکیل شود.

*پیش‌بینی شما از تعامل مجلس دوازدهم و دولت به چه صورت است؟

اکثریت مجلس از نظر ابعاد مختلف همراه با دولت و کمک‌کننده دولت هستند اما منتقدین جدی هم در این مجلس حضور دارند که راهکارهای جدیدی برای حل مشکلات دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: