کد خبر: ۹۶۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
تعداد بازدید: ۷۱
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان گفت‌وگوهای خود در کاخ سفید با بنی گانتس، یکی از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و مخالف اصلی بنیامین نتانیاهو نگرانی عمیق خود را درباره شرایط انسانی در نوار غزه ابراز کرد.

در دیدار هریس و گانتس چه گذشت؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین،  کاخ سفید اعلام کرد که هریس از رژیم صهیونیستی خواسته‌است با همکاری آمریکا اقدامات بیشتری برای افزایش «جریان کمک رسانی به نوار غزه» اتخاذ کند.

کاخ سفید توضیح داد که هریس و گانتس در مورد وضعیت رفح و نیاز به یک «طرح بشردوستانه قابل اعتماد قبل از هرگونه عملیات نظامی» در آنجا گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید گفت که هریس همچنین از «نیاز فوری» برای نهایی کردن توافق برای آزادی اسیران صهیونیست که هنوز در غزه هستند، صحبت کرد و از حماس خواست آتش‌بس ۶ هفته‌ای را بپذیرد.

دیدار در کاخ سفید، که نتانیاهو مجوز آن را نداد، آزمون بزرگی برای رابطه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو است. به دلیل امتناع اشغالگران از کاهش جنگ در غزه و تلاش‌ها برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای با نتانیاهو مخالفت کرده‌است.

ناتان ساکس، مدیر مرکز سیاست خاورمیانه در مؤسسه بروکینگز در واشنگتن گفت: «پیام این است که کاخ سفید از نتانیاهو به تنگ آمده‌است و ممکن است اعتماد خود را نسبت به او از دست داده باشد. علاوه بر این، آنها بنی گانتس را به عنوان یک گفت‌وگو کننده بالقوه در آینده می‌بینند، به خصوص اگر دولت در اسرائیل تغییر کند.»

یو اس ای تودی گزارش داد که این دیدار حدود یک ساعت به طول انجامید و نوشت: «هریس بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس تأکید کرد، اما نگرانی عمیق خود را در مورد شرایط انسانی در غزه و تراژدی وحشتناک اخیر و هدف گرفتن فلسطینی‌های منتظر برای دریافت کمک‌های انسانی در شمال غزه که بیش از ۱۰۰ شهید و ۷۶۰ زخمی داشت، ابراز کرد.»

این گفت‌وگوها یک روز پس از آن انجام می‌شود که هریس خواستار آتش‌بس فوری شد و از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا اقداماتی را برای افزایش انتقال کمک به نوار غزه که به گفته سازمان ملل در معرض خطر قحطی است، انجام دهد. به این ترتیب هریس شدیدترین انتقاد را از این رژیم از آغاز جنگ تاکنون به عمل آورد.

دیدار با گانتس، رهبر مخالفان که به عنوان یک «میانه‌رو» و فرمانده سابق نظامی توصیف می‌شود، ناامیدی فزاینده کاخ سفید را از نحوه مدیریت جنگ توسط دولت راست‌گرای نتانیاهو که ده‌ها هزار شهید برجای گذاشته و به یک فاجعه انسانی بی‌سابقه در غزه منجر شده‌است، نشان داد.

به محض ورود به کاخ سفید، گانتس - که پس از حملات هفت اکتبر به عنوان وزیر بدون پست به دولت جنگ پیوست - گفت: «با دوستان، ما باید همیشه صریح صحبت کنیم و این کاری است که انجام خواهیم داد.»

هریس روز یکشنبه از حماس و اشغالگران خواست تا بر سر «آتش‌بس فوری» به توافق برسند و از تل‌آویو به دلیل اجازه ندادن به ورود کمک‌های بشردوستانه کافی به غزه انتقاد کرد.

وی گفت: «دولت اسرائیل باید برای افزایش قابل توجه جریان کمک‌ها تلاش بیشتری کند. هیچ بهانه‌ای وجود ندارد و اسرائیل باید گذرگاه‌های جدیدی را باز کند و محدودیت‌های غیرضروری برای ارسال کمک‌ها را حذف کند.»

هریس پس از اینکه در شدت انتقادات خود از رژیم صهیونیستی از بایدن فراتر رفت، اختلاف نظر بین او و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را تکذیب کرد. او قبل از دیدار با گانتس به خبرنگاران اطمینان داد که از ابتدا با رئیس جمهور «هماهنگ و همراستا» بود.

این در حالی است که همزمان با نشست هریس-گانتس تظاهرکنندگان خارج از کاخ سفید خواستار آتش‌بس در غزه شدند.

به گفته مقامات آمریکایی، گانتس همچنین با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد.

جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید گفت که بنی گانتس با جیک سالیوان درباره کمک‌های نظامی، عملیات در رفح و قرارداد تبادل اسیران گفت‌وگو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه توافق مبادله‌ای که در حال مذاکره است بهترین است و به نفع همه از جمله حماس است، تاکید کرد: «نیاز فوری به ورود کامیون‌های حامل کمک به غزه وجود دارد و این مسؤولیت اسرائیل است که در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد.»

وی افزود: «حوادثی وجود داشت که در آن اسرائیل نتوانست یا نخواست به ورود کامیون‌های حامل کمک به غزه ادامه دهد.»

جان کربی همچنین گفت: «وزیر گانتس یکی از اعضای کابینه جنگ در میانه جنگی است که در آن تلاش می‌کنیم به اسرائیل کمک کنیم.»

وی افزود: «این دیدار فرصتی بود که نه تنها حرف‌های او را بشنویم، بلکه نگرانی‌های خود را نیز در مورد کمک‌های بشردوستانه و اهمیت دستیابی به توافق تبادل اسیران بیان کنیم.»

بایدن که در جریان این دیدار در محل سکونت ریاست جمهوری کمپ دیوید حضور داشت، با انتقاد شدید داخلی از سوی متحدان ترقی‌خواه به دلیل حمایتش از جنگ خونین اسرائیل در غزه که تلفات آن تاکنون به بیش از 30 هزار شهید رسیده‌است، مواجه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: