کد خبر: ۹۶۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
تعداد بازدید: ۸۶
«آصف علی زرداری» رهبر حزب مردم و از چهره‌های شاخص و تاثیرگذار سیاسی پاکستان برای رقابت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور رسما کاندید شد، این در حالی است که حزب عمران خان نیز نامزد خود را معرفی کرد.

آصف زرداری رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری پاکستان شدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین قرار است روز یکشنبه هفته آینده (۹ مارس) انتخاب ریاست جمهوری جدید این کشور برگزار شود.

آصف علی زرداری سرپرست حزب مردم که برای یک دوره ۵ ساله نیز رییس جمهور پاکستان بوده است، بار دیگر به عنوان نامزد رییس جمهور جدید پاکستان معرفی شد. حزب عمران خان نیز محمود خان اچک زی رئیس حزب ملی عوامی پختونخواه (نماینده مجلس از ایالت بلوچستان) را به عنوان کاندید خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

زرداری ۶۸ ساله (همسر خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان و پدر بلاول بوتو زرداری وزیر سابق امور خارجه) از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ منصب یازدهمین رئیس جمهور پاکستان را برعهده داشت. حزب زرداری توانست در انتخابات اخیر پاکستان ۵۴ کرسی مجلس ملی را کسب کند و همزمان اکثریت کرسی‌های مجلس ایالتی سِند را نیز به دست آورد که طی آن حزب مردم‌ باردیگر دولت خود را در این ایالت تشکیل داد.

به نقل از ایرنا دوره پنج ساله ریاست عارف علوی (وابسته به حزب جنبش عدالت) رییس جمهور فعلی پاکستان در سپتامبر (شهریور و مهر) امسال به پایان رسیده ولی به دلیل پایان یافتن دوره پنج ساله پارلمان قبلی، وی به ادامه مسوولیت خود تا انتخاب پارلمان جدید موظف شد. در فرآیند انتخاب رییس جمهور جدید نیز، تمام احزاب دارای نماینده در مجلس ملی از جمله حزب حاکم و جناح اصلی مخالف نامزدھای مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و نامزد مورد نظر با رای نمایندگان مجالس ملی، ایالتی و مجلس سنای پاکستان به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب می‌شود.

آصف علی زرداری و فرزندش بلاول بوتو زرداری رئیس حزب مردم و وزیر سابق امور خارجه پاکستان در انتخابات عمومی روز ۱۹ بهمن توانستند از حوزه انتخاباتی در ایالت سِند که مرکز قدرت حزب مردم محسوب می‌شود، به مجلس ملی راه یابند.

 

نخست وزیر جدید پاکستان فردا انتخاب می‌شود

نشست شانزدهمین مجلس پاکستان فردا (یکشنبه) برای انتخاب نخست وزیر جدید این کشور در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز به عنوان نامزد مشترک احزاب متحد (مسلم لیگ نواز، حزب‌ مردم و جنبش متحده قومی) برای تصدی منصب نخست وزیری به صحن علی مجلس معرفی شده و نمایندگان همسو به وی رای خواهند داد.

این درحالی است که حزب عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان که نمایندگان آن زیر چتر حزب شورای اتحاد سُنی در مجلس حضور دارند، عمر ایوب خان دبیرکل حزب جنبش عدالت (PTI) را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری معرفی کرده است.

مجلس پاکستان پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان جدید رسما آغاز بکار کرد. روز گذشته (جمعه) سردار ایاز صادق نماینده مجلس ملی پاکستان از حزب مسلم لیگ نواز برای سومین بار به عنوان رییس مجلس این کشور انتخاب شد.

ایاز صادق به عنوان نامزد حزب مسلم لیگ نواز از مجموع ۲۹۹ رای توانست ۱۹۹ رای را به نفع خود کسب کند و رقیب وی از حزب عمران خان ۹۰ را کسب کرد.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: