کد خبر: ۹۶۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
تعداد بازدید: ۸۸
اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم به صورت غیر رسمی نشان داد از بازگشت برخی از نمایندگان ادوار به صحن بهارستان دارد.

جابجا شدن صندلی‌های پارلمان بین اصولگرایان /تاجگردون، بروجردی و لاهوتی به بهارستان بازمی‌گردند /شکست باهنر در آخرین حضور انتخاباتیبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین،«انتخابات» به پایان رسید و «شمارش آراء» از اولین دقایق امروز ۱۲ اسفند ماه آغاز شده است.

در انتخابات مجلس دوازدهم که از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز شد و بعد از چندبار تمدید ساعت رأی گیری از سوی ستاد انتخابات تا ساعت ۲۴ ادامه یافت، تعداد یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر بودند. تعداد شعب اخذ رأی در این یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه، ۵۹ هزار شعبه بود که از این میزان، ۴۴ هزار شعبه به صورت ثابت و ۱۵ هزار شعبه به صورت سیار بودند.

واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر بودند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ را مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ را زن از مجموع واجدین شرایط تشکیل می دادند.

مجلس دوازدهم رکوردار کمترین میزان مشارکت؟

پیش از برگزاری انتخابات اسفندماه، پیش‌بینی‌ها از میزان مشارکت در انتخابات نگران کننده بود و برخی از سیاسیون، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را کم فروغ توصیف می‌کردند و برخی پیش بینی کرده بودند میزان مشارکت در این دور از انتخابات نیز به مثابه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ پایین باشد.

تا زمان تنظیم این گزارش هیچ آمار رسمی از سوی وزارت کشور و نهادهای نظارتی مرتبط با انتخابات درباره میزان مشارکت اعلام نشده است به جز آنچه سخنگوی شورای نگهبان پیش از پایان زمان رأی گیری اعلام کرده و گفته بود میزان مشارکت بالاتر از سال ۹۸ است. ادعایی که ساعاتی پیش از سوی برخی رسانه های اصولگرا نیز تکرار شد اما نقض آن نیز شنیده می شود.

بر اساس خبرهای منتشر از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا، میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، از انتخابات سال ۹۸ بیشتر بوده است. مشارکت در انتخابات سال ۹۸ برابر با ۴۲/۵ درصد بود.

با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا نیز چند ساعت بعد از آغاز شمارش آراء، اعتراف، که مشارکت در این دوره از انتخابات ۴۱ درصد بوده است. هرچند این اعداد و ارقام قطعی نیست و باید تا پایان شمارش آرا منتظر ماند اما درصورت تایید این خبر، مجلس دوازدهم رکورددار کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.

تاکنون، رکورد کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس، به نام پارلمان یازدهم گره خورده است. در این انتخابات ۴۲.۵۷درصد در سراسر کشور به پای صندوق رأی رفتند تا تکلیف ۲۹۰ نماینده مجلس را مشخص کنند.

بازگشت قدیمی‌ها به پارلمان /باهنر شکست خورد

هرچند هنوز نتایج نهایی انتخابات از سوی وزارت کشور به صورت رسمی اعلام نشده است، اما بر اساس اخبر غیررسمی که تا کنون در فضای رسانه‌ای منتشر شده است، برخی از نمایندگان سابق مجلس، توانستند با پیشتازی بر رقبای خود وارد پارلمان دوازدهم شوند.

علاءالدین بروجردی، یکی از همان چهره‌های شاخص پارلمانی است که حرف و حدیث درباره او کم نبود و حالا توانسته است از رقیب خود برای حضور دوباره در بهارستان، پیشی بگیرد. او که زمانی معاون علی اکبر ولایتی در وزارت خارجه بود سال ۷۸ از حوزه انتخابیه بروجرد وارد خانه ملت شد و این نمایندگی برای ۲۰ سال تمدید شد اما مجلس دهم برای این نماینده اصولگرا چندان خوش یمن نبود. او که در طول ۲۰ سال نمایندگی ۱۴ سال رئیس کمیسیون امنیت ملی بود سال ۹۶ مجبور شد کرسی ریاست را به دیگری بدهد.

بروجردی که در جریان انتخابات مجلس یازدهم پس از عبور از سد شورای نگهبان، به جای آنکه از حوزه بروجرد که دو دهه نمایندگی‌اش را به عهده داشت وارد رقابت‌ها شود، شهرستان لارستان از توابع فارس را انتخاب کرده بود، از آنجا نتوانست رای اکثریت را به دست آورد و از حضور در پارلمان یازدهم بازماند اما در این دوره رأی مردم این حوزه را کسب کرد.

همچنین در حوزه انتخابیه گچساران و باشت غلامرضا تاجگردون با اختلاف از رقیب خود ساسان دلاویز پیشی گرفته و در این حوزه اکثریت را به خود اختصاص داده است.او اگر چه در انتخابات مجلس یازدهم نیز توانست با پیروزی بر رقبای خود، وارد خانه ملت شود، اما نمایندگان مجلس یازدهم با لیدری زاکانی، با اعتبار نامه او مخالفت کردند و در نهایت تاجگردون از حضور در مجلس منع شد. هر چند اعلام خبر تایید صلاحیت تاجگردون در پیش از انتخابات، با اعتراضات و انتقادات نمایندگان مجلس یازدهم روبه‌رو شد و احتمالا او در درصورت پیروزی در انتخابات پارلمان دوازدهم، روزهای پرچالشی را خواهد گذراند.

مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس نیز از دیگر چهره‌هایی است که تاکنون توانسته است با پیشتازی بر رقبای خود، کرسی نمایندگی مجلس را از آن خود کند.

دراین میان اما خبر رأی نیاوردن محمدرضا باهنر، محمدباقر نوبخت و محمدرضا پورابراهیمی از جمله خبرهای مهم در اخبار منتشر شده تا این لحظه است.

حضور ۲ وزیر احمدی نژاد قطعی شد

اما پارلمان یازدهم به کام یاران سابق محمود احمدی نژاد تمام شده بود و توانسته بودند ۱۳ کرسی نمایندگی را از آن خود کنند. برهمین اساس نیز کاندیداهایی که این دوره نیز در دولت احمدی نژاد حضور داشته اند یا منتسب به او هستند در این دوره نیز زیر ذره بین بودند. تا به این لحظه از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش او و همچنین علی نیکزاد، استاندار اردبیل در دولت نهم و وزیر راه و شهرسازی دولت دهم از جمله چهره‌هایی هستند که تاکنون احتمال پیروزی آنان در انتخابات قطعی شده است.

مخالف طرح صیانت در راه بهارستان /پزشکیان ابقا شد /ذوالنوری با روانبخش آمد

همچنین، بنابر اعلام نتایج غیررسمی از سوی برخی از رسانه‌های اصولگرا، برخی از نمایندگان مجلس فعلی توانستند با پیشروی از رقبای خود، بار دیگر ردای نمایندگی برتن کنند و بر صندلی بهارستان تکیه کنند. بر پایه اطلاعات غیر رسمی غلامرضا نوری قزلجه، در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست با کسب اکثریت آرا از حوزه انتخابی بستان‌آباد به مجلس راه یابد. نوری قزلجه یکی از مهم‌ترین چهره‌های منتقد دولت رئیسی است که در جریان بررسی طرح صیانت از فضای مجازی با آن مخالفت کرده بود. مسعود پزشکیان شاخص ترین چهره اصلاح طلب مجلس نیز تا این لحظه شانس بالایی برای نفر اول شدن در تبریز را دارد.

ابراهیم رضایی در حوزه انتخابیه دشتستان، مجتبی ذوالنوری در حوزه انتخابیه قم، احمد راستیه در حوزه انتخابیه شهرکرد و محمدصالح جوکار در حوزه انتخابیه یزد، تاکنون توانسته اند بر رقبای خود غلبه کنند و شانس بالایی برای حضور در مجلس آینده دارد. محمد جواد عسکری در حوزه انتخابیه داراب و زرین دشت و فرهاد طهماسبی، در حوزه انتخابیه استهبان، نی ریز بختگان نیز حضورشان احتمال زیاد تکرار خوهد شد.

جابجایی صندلی های پارلمان بین اصولگرایان

علی رغم آنکه برخی رسانه ها و چهره های اصولگرا از همین میزان پایین مشارکت در این دور از انتخابات ذوق زده شده اند اما به نظر می رسد مشارکتی نزدیک به ۴سال پیش، فقط توانسته ( تا آنجا که نتایج بعضی حوزه های انتخابیه مشخص شده) مهره های جریان اصولگرا را تغییر دهد و باز هم بازی در درون این جریان بچرخد.

هرچند که در هفته های اخیر جنگ درونی اصولگرایان تشدید شد و کار گاهی به توهین و گاه افشاگری و گاه متلک انداختن کشیده شد، اما در خروجی نتایج تغییر جدی دیده نشد. اتفاقا تا اینجای کار، تندروهای اصولگرا هنوز به لحاظ تعداد، سهم خود را حفظ کرده اند.

یک نکته روشن است و آن اینکه اگر دعوت اعتدالیون و اصلح طلبان به مشارکت نبود، باید شاهد مشارکتی پایین تر بودیم و در آن صورت احتمالا رکورد سال ۱۳۹۸ نیز ضعیف تر می شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: