کد خبر: ۹۶۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
تعداد بازدید: ۱۱۳
فضای سیاسی کشور در حال آماده شدن برای انتخابات مجلس دوازدهم است و این سوال مطرح می‌شود که کاندیداهای انتخابات مجلس چه دیدگاه‌هایی درباره طرح‌ها و حواشی مجلس یازدهم دارند.

فساد چای دبش، خودروهای شاسی بلند، لایحه حجاب و فیلترینگ زیر ذره بین ۷ کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم +جدولبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان لباس جدید به تن کرد و ساکنان جدیدش با توپ پُرِ انقلابی بودن روی کرسی های مجلس جای گرفتند. از همان ۴ سال پیش تا همین روزها که عمر نمایندگی‌شان در مجلس یازدهم روبه پایان است، حواشی را رها نکرده اند و هر روز با اقدامی، سوژه فضای مجازی و رسانه‌های خبری شده اند.

از تصویب طرح‌ها و لوایح عجیبی مثل قانون عفاف و حجاب و نسخ تغییر ساعت گرفته تا بررسی طرح‌ها و لوایح محرمانه‌ای چون طرح صیانت از فضای مجازی، طرح جوانی جمعیت و ...؛

البته حاشیه سازی‌ها تنها به تصویب طرح ها و لوایح پر از چون و چرا ختم نشد و رفتار و کردارها هم یک مثنوی جداگانه‌ای، رقم زد؛ از افشای دریافت خودروهای شاسی بلند تا سکوت در برابر فساد چای دبش. از بیان اظهارات عجیب درباره اعدام معترضان سال ۱۴۰۱ تا سیلی زدن در گوش سرباز راهور، همه اینها در طول ۴ سال در گود بهارستان رقم خورد.

حالا دیگر خوب یا بد، تنها یک روز تا دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی نمانده است و اگر سبک و سیاق انتخابات گذشته را ملاک قرار دهیم احتمالا حدود ۸۰ درصد مجلس تغییر خواهد کرد. اما روش و منش کاندیداهای این دوره از انتخابات چگونه است؟ آیا نمایندگان جدید به همان ره خواهند رفت که مجلس یازدهمی ها رفتند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، ما در خبرگزاری خبرآنلاین از برخی از کاندیداهای انتخابات درباره دیدگاه‌شان درباره طرح و حواشی مجلس یازدهم نظرخواهی کرده‌ایم.

خبرهای مرتبط

  • نقره داغ شدن «۷ نمایندهِ منتقد» مجلس یازدهم /بازخوانی مواضع درباره حجاب، فیلترینگ، چای دبش و فیدلیتی گیت +جدول
  • صدای پیرهادی درآمد؛ حق من باید در لیست شورای ائتلاف رعایت شود/ باید جایگزین دهنوی می‌شدم
  • واعظی: مردم به جای «رأی سفید»، به لیست صدای ملت رأی بدهند/صندوق راه حل است نه خیابان
  • حسن بیگی: بخشی از ریزش رأی ها بعد از ائتلاف شانا - پایداری، به سبد شورای وحدت می ریزد /باید دسترسی به فضای مجازی آسان شود
  • علی مطهری: گروه‌های اصلاح‌طلب اعضای لیست صدای ملت را تهدید نکرده‌اند/ به صدای ملت، رأی اعتراضی دهید تا تندروها سرکار نیایند
  • هشدار کاندیدای لیست صدای ملت درباره مهاجرت پزشکان و مهندسان  /در مجلس ۲۷۰ نماینده هیچکاره هستند و ۳۰ نفر همه کاره اند!
  • ببینید| مخالفت علی مطهری با فیلترینگ /یکی از مقامات گفت مفاسد اخلاقی در شبکه های اجتماعی داخلی بیشتر از خارجی هاست
  • ببینید| داداندیش: مجلس یازدهم از بی‌اثرترین و ضعیف‌ترین مجلس‌هاست که پشتوانه مردمی ندارد

با جریمه و حجاب‌بان، مشکل حجاب حل نمی‌شود!

بررسی محرمانه لایحه عفاف و حجاب توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پس از افشای ایرادات املایی و دستکاری‌های صورت گرفته در آن با موجی از انتقادات روبه‌رو شد. از همین رو، برخی از کاندیداهای انتخابات بر این باورند که مسئله حجاب را باید از چارچوب‌های فرهنگی و اقناع حل کرد. یکی از این کاندیداها منصور حقیقت‌پور است، این فعال سیاسی اصولگرا و عضو لیست صدای ملت درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: «لایحه حجاب یک پذیرش فرهنگی و اعتقادی نیاز دارد که باید در چارچوب فرهنگی و اقناع صورت بگرد. عفاف و ججاب با بگیر و ببند حل نمی‌شود. حجاب فقط چادر نیست و باید تعریف درستی از آن داشت و با جریمه و حجاب‌بان گذاشتن مسئله حل نخواهد شد و به حرکت مقاومتی ‌بی‌حجاب ها کمک خواهد کرد.»

ابوالقاسم رئوفیان، از کاندیداهای اصولگرا و عضو لیست شورای وحدت نیز با انتقادات از مجلس یازدهم گفت: «مجلس فعلی در طی ۴ سال گذشته، خطاهای متعددی داشت که یکی از آنها لایحه عفاف و حجاب است که به صورت مخفیانه تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. این نشان می دهد که مجلس تحمل شنیدن صدای مخالفان را ولو اینکه منطقی هم باشد، ندارد.»

نیره قوی که عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و عضو لیست وحدت هم گفت: «معتقدم بهترین راه این است که در آن قانون راهی را برای کارکرد فرهنگی و اقناع سازی و آگاه سازی این افراد قرار داد. باید گفت لزوم جایگاه ضابطه اجتماعی پایبندی شهروندان به این ضابطه است و در نبود آن امنیت مختل می شود.»

اصلا نباید چای خارجی وارد کرد

یکی دیگر از موضوعاتی که با واکنش زیادی در سطح جامعه مواجه شد چای دبش بود؛ ماجرایی که با وجود حساسیت مردم نسبت به آن و رقم عجیب و غریب اختلاسی که بر ملا شد اما نوع مقابله مجلس یازدهم و حتی دولت سیزدهم و سکوت و بی‌خبری درباره سرنوشت آن ماجرا همچنان جای سوال است؛ مسئله ای که هیچگاه نتوانست افکار عمومی را قانع کند و برعکس با بایکوت خبری دولتی ها و مجلسی ها، علامت سوالی که در ذهن ها شکل گرفت، پررنگ‌تر شد. در همین راستا، پروین داداندیش، عضو لیست صدای ملت به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: «وقتی اقتصاد مریض باشد، فسادهای بزرگ ایجاد می‌شود. یکی از علت‌های اقتصاد مریض، تحریم‌ها، نارکارآمدی مسئولان و ... است. زمانی که سرمایه وارد کشور نمی‌شود، پول نفت به گونه‌ای دیگر وارد کشور می‌شود و زمانی که قانون را دور می‌زنند خودی‌ها اولویت پیدا می‌کنند.»

زهرا ساعی، از دیگر کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم و عضو لیست صدای امید نیز گفت: « فسادهایی چون چای دبش مردم را آزار می دهد و برازنده یک جمهوری اسلامی نیست. خیلی از مردم دلسوز هستند و زحمت می کشند و وقتی این مسائل را می بینند ناراحت می شوند، به طوریکه اینگونه بیت المال حیف و میل می شود.»

فریدون قدیری ابیانه هم درباره مسئله چای دبش گفت: «بنده معتقدم که با وجود اینکه چای در داخل کشور کشت و تولید می شود، اصلا نباید چای خارجی وارد. از سوی دیگر این چای خارجی که وارد ایران می شود کیفیت پایینی دارد.»

ابوالقاسم رئوفیان با اشاره به شعارهای ضد فساد دولت سیزدهم بیان کرد: «۱۴۰ هزار میلیارد تومان فساد بی سابقه و ننگی بردامن نظام است که پاک شدن آن میسر نیست. عجیب اینکه دولتی که فساد را تنها رقیب خود می دانست و شعارش را مبارزه با فساد قرار داده بود، فسادی چون چای دبش را رقم زد.»

* در جدول زیر دیدگاه‌های کاندیداهای انتخابات درباره طرح صیانت، قانون جوانی جمعیت، لایحه عفاف و حجاب، فساد چای دبش و ماجرای خودروهای شاسی بلند می‌خوانید؛

اسامی

طرح صیانت/ فیلترینگ

قانون جوانی جمعیت

لایحه عفاف و حجاب

فساد چای دبش

شاسی‌بلند گیت

منصور حقیقت‌پور

* طرح صیانت هم اجرا نمی‌شود و نمی توان پاره‌ای از موارد را در کشور با این اقدامات کنترل کرد. فضای کشور به سمت خرید فیلترشکن رفته و تا از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

* طرح جوانی جمعیت اینگونه روبه جلو حرکت نمی‌کند، ما باید زیرساخت های حمایتی را برای افزایش جمعیت تقویت کنیم. زمانی که پدر و مادر بیکار باشند، هرچقدر تشویق کرده و وام بدهیم، جمعیت جوان نخواهد شد. امید عمومی باید در جامعه برای فرزند آوری بیشتر شود و وضع موجود اقتصادی نیز باید حل شود؛ تا وقتی این مسائل حل نشود، هر اقدامی در زمینه جوانی جمعیت اقدام ابتر است.

* لایحه حجاب یک پذیرش فرهنگی و اعتقادی نیاز دارد که باید در چارچوب فرهنگی و اقناع صورت بگرد. عفاف و حجاب با بگیر و ببند حل نمی‌شود. حجاب فقط چادر نیست و باید تعریف درستی از آن داشت و با جریمه و حجاب‌بان گذاشتن مسئله حل نخواهد شد و به حرکت مقاومتی ‌بی‌حجاب ها کمک خواهد کرد.

* فساد چای دبش اقدام بسیار زشتی برای ناامید کردن مردم است و باید با مقصران آن چه در دولت و چه نظام باشند، برخورد جدی صورت بگیرد که هنوز این برخورد صورت نگرفته است. موضوع چای دبش در زمان بدی مطرح شد و ای کاش بعد از انتخابات آن را مطرح می‌کردند و کاش با چند نفر برخورد کنند تا درس عبرتی برای بقیه شود.

* این مسئله مقداری اغراق شد. مجلس به ماهوی مجلس خودرو نداد. بخش رفاه مجلس برای پرسنل خود شاسی بلند تهیه کرد و نمایندگان از این مسئله استفاده کردند. ای کاش نمایندگان اینکار را انجام نمی‌دادند و با آن خودرویی که مجلس به آنان داده بود، قناعت می‌کردند. این مسئله باعث شد که آبروی مجلس برود.

پروین داداندیش

در دنیا، بعضی از محتواهایی که برای کودکان مناسب نیست، یک سیستم هوشمندی آنان را محدود می‌کند و اینگونه نیست که همه محتواها باز باشد. اما اتفاقی که در طرح صیانت افتاده است، استفاده از اینترنت و فضای مجازی را از بین نبرده ولی به تمام کسب و کارهای ایجاد شده، ضربه زده است. دولت با توجه به شرایط اقتصادی نتوانسته کمکی بکند بلکه ضربه‌ای هم به آنان زده است.

* بسترهای ایرانی وجود دارد که با آنان مخالف نیستم اما مردم و کسب و کارها باید آزاد باشند و مردم از هر بستری که می‌خواهند استفاده کنند. این بسترهای ایرانی باید خودشان را ارتقا بدهند. همچنین افزایش قیمت اینترنت باعث افزایش نارضایتی‌ها نیز شده است. حتی فرزندان ما هم هنگام دانلود یک کتاب یا تحقیق کردن اعصابشان خورد می‌شود.

این طرح در مجلس نهم مطرح شده بود که ایرادات زیادی داشت و مراکز تحقیقاتی چقدر درباره آن گزارش نوشتند. ایرادات عجیبی داشت و به طور مثال برای تشویق ازدواج دختران اولویت‌ اشتغال را هم در نظر گرفته بودند.

* وقتی کار غیرکارشناسانه و دارای سوگیری باشد، قانونگذار به اهداف خود نمی‌رسد. ما با این قانون خانواده‌ها را نمی‌توانیم وادار به فرزندآوری بیشتر کنند و این قانون موفق نمی‌شود زیرا بر اساس واقعیت و عقلگرایی نوشته نشده است.

* یک مجلس اقلیت با رای حداقلی روی کار آمده است. این لایحه را هم به صحن مجلس نبردند بلکه یک اقلیتی از نمایندگان آن را تصویب کردند و حتی شورای نگهبان نیز از آن ایرادات املایی گرفت. قوانین اجباری باعث ایجاد گستردش حجاب در جامعه نخواهد شد و باعث افزایش نارضایتی ها می شود و دختران و جوانان به آن عکس‌العمل نشان خواهند داد.

* اینکه به خاطر حجاب، یک مغازه را پلمب می‌کنند به این معناست که جامعه را در مقابل هم قرار داده و زنان باحجاب را در مقابل زنان کم حجاب قرار می‌دهند. این مسئله آسیب اجتماعی درپی دارد و مردم می‌گویند این قانون به دنبال پول گرفتن از آنان است. تغییر رفتاری صورت نگرفته و مسئله حجاب را امنیتی و سیاسی کردند در حالی که این مسئله با فرهنگ و اقناع حل می‌شود.

* وقتی اقتصاد مریض باشد، فسادهای بزرگ ایجاد می‌شود. یکی از علت‌های اقتصاد مریض، تحریم‌ها، نارکارآمدی مسئولان و ... است. زمانی که سرمایه وارد کشور نمی‌شود، پول نفت به گونه‌ای دیگر وارد کشور می‌شود و زمانی که قانون را دور می‌زنند خودی‌ها اولویت پیدا می‌کنند.

* خیلی در جریان نیستم اما خبر آن را شنیدم.

ابوالقاسم رئوفیان

* معتقدم که فیلترینگ یک نرم‌افزار بازدارنده از دسترسی کاربران اینترنتی به خدمات اینترنتی است که دسترسی را محدود می‌کند.

* البته باید گفت که فیلترینگ مزایا و معایبی دارد؛ امروزه ترویج فرهنگ برهنگی و بزه، کلاهبرداری‌های اینترنتی در فضای کسب و کار،حرمت‌ شکنی و تخریب‌ها و نیز گسترش فسادهای اخلاقی سبب شده که اینترنت جولانگاه فرهنگ منحط غرب و وسیله فروپاشی بنیان خانواده باشد و از سوی دیگر نسل Z درمعرض آسیب جدی قرار گیرد. همچنین باید گفت که نسل آلفا نیزقربانی این جادوی قرن است.

* ایران با بحران جمعیت جوان مواجه است؛ به طوریکه برخی ترجیح می دهند که فرزندی نداشته باشند و بدون فرزند زندگی کنند؛ این یعنی قطع فرایند ازدیاد نسل. این تفکر آینده کشور را با تهدید جدی مواجه می‌کند و می توان گفت که یکی از تهدیدهایی که موجب افول جامعه و نظام سیاسی هرکشور می‌تواند باشد همین است وما نیز ازاین قاعده مستثنی نیستیم.

* با توجه به اینکه رشد جمعیت در کشور زیر یک درصد است، اگر امنیت شغلی ایجاد شود و مسکن و جلو قیمت های سرسام آور، اختلاس، ویژه خوار ی‌ و باند بازی‌ها گرفته شود، طبیعی است که رغبت به فرزندآوری افزایش می یابد. در غیر این صورت نباید انتظار رشد نرخ جمعیت جوان و برقراری تناسب بین جوان و میانسال را داشت.

* لایحه عفاف و حجاب که نطفه‌اش در قوه قضاییه منعقد ودرکمیسیون قضایی و فرهنگی جرح و تعدیل شده، طبیعی است که ماهیتش با آنچه که در یک دستگاه فرهنگی تهیه، بررسی و به تصویب رسیده است، فرق دارد. بنابراین امیدوارم به این موضوع که ماهیت و جنس کارش فرهنگی است و با کار قضائی تفاوت دارد، رسیدگی شود تا در صورت اجرا تاثیر داشته باشد.

* از سوی دیگر، این لایحه با انتقادات شدیدی روبرو شده است و عجیب تر اینکه، مجلس با وجود مخالفت های شدید در اقدامی ناشیانه و عجولانه، سعی در تصویب آن در کمیسیون مشترک و به صورت مخفیانه کرده است، در صورتیکه شفافیت شعار این مجلس بود.

* مجلس فعلی در طی ۴ سال گذشته، خطاهای متعددی داشت که یکی از آنها لایحه عفاف و حجاب است که به صورت مخفیانه تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. این نشان می دهد که مجلس تحمل شنیدن صدای مخالفان را ولو اینکه منطقی هم باشد، ندارد.

* ۱۴۰ هزار میلیارد تومان فساد بی سابقه و ننگی بردامن نظام است که پاک شدن آن میسر نیست.

* عجیب اینکه دولتی که فساد را تنها رقیب خود می دانست و شعارش را مبارزه با فساد قرار داده بود، فسادی چون چای دبش را رقم زد.

* از سوی دیگر، مجلس که در زمینه نظارت سیاسی، وظیفه اصلی اش نظارت بر عملکرد دولت است، از سونامی فساد چای دبش بی خبر بود و نمایندگان تهران در مجلس که همگی در این دوره نیز تایید صلاحیت شده و در لیست ائتلاف جای گرفته تا وارد مجلس آینده شوند، باید پاسخگوی این سوال باشند که در زمان وقوع فساد چای دبش کجا بودند که چنین ننگی به بار آمده است؟

* معتقدم که مجلس یازدهم باید پاسخگوی چنین فسادی باشد و از سوی دیگر، قوه قضائیه با دقت بیشتری به این موضوع رسیدگی کند و انتظار می رود مجلس دوازدهم با نظارت قوی جلوی چنین سرقت های کلان را بگیرد.

تمایلی برای صحبت در این موضوع نداشت.

زهرا ساعی

* طرح هایی مانند صیانت باید در جهتی باشد که باعث ایجاد محدودیت و مشکلات در زندگی روزمره مردم نشود. اگر قرار است که از پلتفرم های داخلی استفاده کنیم خیلی خوب است و در مجلس دهم نیز همین موضوع بارها مطرح شد اما قرار براین بود که این پلتفرم ها تقویت و گسترش یابد تا کارایی لازم را مانند پلتفرم های خارجی داشته باشد.

* اگر این طرح در جهت محدودسازی باشد به طوریکه دیده شد به کسب و کارهای مجازی خسارت و ضررزیادی وارد کرد، چنین مواردی باعث ناراحتی و نگرانی مردم شده است. کما اینکه در این خصوص کارهای فرهنگی و رصد مسائل می شود، بنابراین باید در کنار این بستر هم فراهم شود.

* تنها کارایی طرح صیانت این است که باعث ناراحتی مردم شده و همچنین استفاده از فیلتر شکن افزایش یافته است. اگر قرار بر عدم استفاده باشد بنابراین باید خرید و فروش فیلترشکن هم منع شود. اگر با فیلترشکن می توان وارد سایت های فیلتر شده شد پس این طرح کمکی نکرده، بلکه هزینه ای را اضافه کرده است. از سوی دیگر نیز خیلی ها نمی توانند استفاده کنند و از دسترسی ها محروم شده اند.

* آمار و ارقام نشان می دهد که کشور ایران به سمت پیری پیش می رود و در یک برهه زمانی در آینده به این پیری دچار خواهد شد. اما بسیاری از کشورهای دنیا نیز با این مشکل مواجه هستند و هشدارهاییرا داده اند و از سوی دیگر تدابیری را در فرهنگ بومی خود انجام دادند که می توان از تجریبات آنها استفاده کرد.

* همچنین باید مشوق هایی را که در زمینه جوانی جمعیت به کار می بریم، کارایی لازم را داشته باشد. با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی زن و مرد هر دو مجبور به اشتغال هستند. بحث گرانی مسکن و پایین بودن حقوق ها نیز وجود دارد و ما نباید انتظار داشته باشیم که زوج ها در ابتدای زندگی فرزندآوری داشته باشند و در ادامه چند فرزند به دنیا آورند. اگر قرار بر این است باید مشوق هایی خوبی در نظر گرفته شود. اینکه بگویند زمین یا ماشین می دهیم در صورتی که برای همین خودروها خیلی ها ثبت نام کردند اما با مشکلاتی چون اختلال سایتی و ... مواجه بودند و یا زمینی در جایی پرت به آنها اعطا می شود، چنین تشویق هایی به درد زوج ها نمی خورد. بلکه مشوق ها باید اصولی و راهبردی باشد و واقعا به زوج های جوان نشان دهد که شرایط فرزندآوری را دارند و اگر اینگونه باشد حتما ترغیب به فرزندآوری می شوند.

* لایحه عفاف و حجاب و تصمیماتی که در این حوزه در کشور گرفته می شود، باید رنگ و بوی فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. یعنی باید قوانین به سمتی رود که کارهای فرهنگی را تقویت کرده و با رویکردهای فرهنگی باعث شود که حجاب و عفاف و موضوعاتی که در حوزه فرهنگی مطرح است، پیاده شده و از کارهای سلبی باید خودداری شود.

*تجربه چند دهه اخیر ثابت کرده که نه تنها اثری نداشت بلکه باعث نارضایتی، شکاف میان مردم و حاکمیت و حتی باعث ایجاد دودستگی و تفرقه میان مردم شده است و مشاهده می شود که عده ای بر اساس ضدیت حجاب را رعایت نمی کنند.

* معتقدم بهترین راهکار سیاست گذاری های فرهنگی است. کما اینکه وضعیت فعلی با این قانون حل نمی شود ومسائل فرهنگی نیز یک شبه ایجاد نخواهد شد. به دلیل کم کاری و کاستی ها و موضوعاتی که از قبل انباشت شده، در این برهه با یک موضوع فرهنگی به نام عفاف و حجاب روبرو هستیم و علاج آن یک شبه با قانون و ایجاد برخی محدودیت ها نیست بلکه با یک برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت از طرق فرهنگی کار آموزش انجام دهیم.

* زنان ایران حتی قبل از اسلام هم پوشش داشتند و عفیف و به حجاب قائل بوده و الان نیزهستند و برای آن قشری که به حجاب قائل نیستند به ویژه نسل نوجوان و جوان، باید کار فرهنگی و آموزش درست انجام دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

* فسادهایی چون چای دبش مردم را آزار می دهد و برازنده یک جمهوری اسلامی نیست. خیلی از مردم دلسوز هستند و زحمت می کشند و وقتی این مسائل را می بینند ناراحت می شوند، به طوری که اینگونه بیت المال حیف و میل می شود.

* از سوی دیگر این فسادها باید با حساسیت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد و توسط قوه قضائیه و نهادهای مربوطه پیگیری های لازم انجام و شفاف سازی شود و با عاملان آن هر کسی که باشد برخورد شود.

* نمایندگان مجلس با تعهد و مسئولیتی قبول کردند که وکیل مردم خود باشند و با وجود اینکه از حوزه انتخابیه خود رای می گیرند؛ اما در کل مجلس شورای اسلامی جایی است که علاوه از مسائل و موضوعات محلی، موضوعات ملی دنبال می شود. یعنی ۲۹۰ نفر نماینده کل ملت ایران هستند و دو وظیفه مهم دارند؛ یکی تصویب قوانینی که به نفع منافع ملی و رشد و توسعه ملی کشور و رضایت مندی زندگی مردم باشد و زندگی مردم را در همه حوزه های کسب و کار ، فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی، خارجی، بهداشت و درمان تسهیل کنند. دوم اینکه نظارت بر اجرای این قوانین داشته باشد. برخی از قوانین خیلی خوب است ولی قوه مجریه برخی از آنها را انجام نمی دهد و تفسیر به رای و اعمال سلیقه می کند.

* وقتی نماینده ای وکیل مردم می شود باید در جهت منافع آنها و مصالح کشور حرکت کند نه اینکه منافع فردی، خانوادگی و حزبی خود را در نظر گیرد و این باعث دلسردی مردم می شود. نمایندگان در ابتدای شروع به کار در مجلس قسم می خورند به خداوند و کتاب قرآن که این کارها را انجام دهند. وقتی قسم خوردید باید پایبند به آن باشید و چنین کارهایی خلاف آن قسم است. از سوی دیگر بازتاب خوبی هم ندارد. درست است که تعداد کمی از نمایندگان دریافت کردند اما با این وجود حتی اگر یک نفر هم بود باز شایسته مجلس اسلامی نبود و چنین کارهایی شان و جایگاه مجلس را پایین آورده و تلاش های کسانی که دلسوز هستند را هم زیر سوال می برد.

زهرا عابدینی

طرح صیانت فعلا تصویب نشده است بنابراین ترجیح می دهم صحبتی در این رابطه نداشته باشم.

این یک مقوله بسیار مهمی است و آینده کشور ما به دلیل سالخوردگی که دچار هستیم، در معرض تهدید است. نباید این مسئله را دست کم گرفت و مجلس باید روی این مسئله ورود جدی کند. طرح‌هایی که به مسئله جوانی جمعیت کمک می‌کند باید مورد حمایت قرار بگیرد و هر مجلسی با هر رویکردی بر سر کار می‌آید، طرح جوانی جمعیت پاشنه آشیل توسعه ملی و آینده کشورماست.

من درباره این لایحه اظهارنظر نمی‌کنم اما به طور کلی، معتقد هستم که مسئله حجاب، مسئله فرهنگی است و چندین دهه دستگاه‌های فرهنگی کم کاری کردند و اگر امروز شاهد هستیم که حجاب به یک مسئله تبدیل شده و دچار چالش شده است؛ برای این است که باید به ریشه‌های فرهنگی حجاب برگردیم و دستگاه های فرهنگی باید نقش جدی‌تری به خود بگیرند.

*مجلس باید این دستگاه‌ها را به لحاظ اختیارات و بودجه تقویت کند. رویکردهای سلبی نمی‌تواند مسئله حجاب را حل کند. ما یک جامعه اسلامی هستیم و باورهای مردم ما اسلامی و دینی است. علی‌رغم همه تبلیغاتی که درباره حجاب صورت گرفته است، قاطبه مردم حجاب را رعایت می‌کنند و شعارهای ضد حجاب توسط مردم مورد استقابل قرار نگرفت. ما باید در چارچوب فرهنگی عمل کنیم.

چه مسئله چای دبش و فسادهایی که در هر نقطه دیگری رخ بدهد، باید زمینه ایجاد فساد را شناسایی کرده و سازوکارهایی مبارزه با آن را قانونگذاری کنیم. مجلس باید محکم روی مسئله فساد بایستد و از دولت باید آن را مطالبه کنند.

هر چیزی که باعث ایجاد رانت، فساد، تهدید کردن منافع ملی، از بین بردن رضایت عمومی و ... شود؛ باید به طور جدی در دستورکار مجلس بعدی باشد و نمایندگان باید در زمین مردم باشند.

فریدون قدیری ابیانه

* طرح صیانت، طرح خوبی است.

*معتقدم که اگر از یک طرف فضای مجازی فیلتر شود و از سوی دیگر، فیلترشکن در کشور به فروش برسد، این خوب نیست.

* از سوی دیگر فیلترینگ باید برای مسئولین و ادارات صورت بگیرد همانگونه که در کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه شاهد آن هستیم که ادارات دولتی از ورود به برخی سایت ها در فضای مجازی منع می شوند، بنابراین در ایران نیز باید اینگونه باشد. اما برای مردم عادی که سروکار زیادی با فضای مجازی دارند، از جمله اینکه کسانی دارای کسب و کارهای مجازی هستند، فیلترینگ ضرورتی ندارد.

* من معتقدم که خود قانون جوانی جمعیت قانونی خوبی است اما مشاهدات گویای آن است که نظارت بر اجرای این قانون به درستی صورت نمی گیرد. برای نمونه باید به وام ازدواج اشاره کرد که کارمندان بانک های مختلف این وام را بیشتر میان خود رد و بدل می کنند؛ یعنی نظارت درستی بر عملکرد بانک ها در زمینه وام دهی صورت نمی گیرد.

تمایلی به صحبت کردن در این موضوع نداشت.

* بنده معتقدم که با وجود اینکه چای در داخل کشور کشت و تولید می شود، اصلا نباید چای خارجی وارد. از سوی دیگر این چای خارجی که وارد ایران می شود کیفیت پایینی دارد.

* همچنین اطلاعی نداریم که چه کسی چای دبش را وارد می کند. تا آنجایی که اطلاع دارم این کار از زمان دولت آقای روحانی انجام می شده و تا دولت فعلی ادامه داشت. به نظر من کل این حرکت غلط بود. چرا باید ارز خود را برای واردات چای بدهیم؟

* بنده اخیرا مصاحبه ای از آقای امیری دیدم که قبلا هم چنین چیزی بود و برای خودروهای شاسی بلند ثبت نام می کردند. اینکه کسانی خودرو شاسی بلند بخرند و برای سفر شهرستانی استفاده کنند، مانعی ندارد اما اینکه در داخل تهران از این خودروها استفاده کنند غلط است؛ چه نماینده مجلس، چه تاجر و یا هر کس دیگر باشد.

* اما چیزی که در کشور برای همه مجاز است اگر نمایندگان هم بگیرند بلامانع است، ولی اینکه به عنوان مثال واردات فقط برای نمایندگان باشد این جای اشکال دارد. اینکه نمایندگان هم خودروی خارجی و وارداتی استفاده کنند اشکال ندارد اما بهتر این است که ساده زیست باشند.

نیره قوی

* معتقدم که هوشمند و ضابطه مند کردن صرفا به معنای فیلترینگ نیست. بلکه باید از ظرفیت متخصصین برای بهتر شدن استفاده و بهره‌وری از فضای مجازی و ابزارهایی که امروزه برای ارتباط در اختیار داریم، به صورت ضابطه‌مند استفاده کنیم ولی نه صرفا فیلترینگ. همچنین به صورت مداوم پمپاژ نکنیم که فیلترینگ تنها راه است بلکه علم پیشرفت کرده و متخصصین در حوزه ارتباطات، فضای مجازی و هوشمندسازی راهکارهایی دارند که هم می تواند دارای امنیت باشد و هم ارتباط موثرتر در قالب ضابطه مند و چهارچوب دار شود.

* دمیدن مداوم در کوره فیلترنگ که باید فیلترینگ صورت گیرد و این تنها راه است و به زودی اجرا می شود، به اعتقاد من یک منطق سلبی است.

* قانون جوانی جمعیت نقاط قوت خوبی دارد ولی می تواند جامع تر باشد اما الان زمان ترمیم آن نیست بلکه باید اجازه دهیم اجرایی شود بعد اصلاح و ترمیم شود.

*درباره اجرایی شدن آن وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است؛ یعنی نظارت بر حسن اجرای این قانون. با وجود اینکه این قانون خوب است اما بخش هایی از ان باید به روز رسانی شود چون نیازها و شرایط در حال متحول شدن است . الان تنها کار دولت و مجلس در این برهه که برای مردم سودمند باشد، نظارت است.

* در خصوص حمایت از جوانانی که ازدواج می کنند، وضعیت وام دادن مشکلاتی دارد. همچنین در زمینه فرزندآدوری و تسهیلاتی که برای فرزندان دوم یا سوم در نظر گرفته اند مثل وام ۴۰، ۶۰، ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون برای کسی که اصلا شغل ندارد و اگر هم دارد کفاف نیازهای اولیه خود را می دهد، چگونه می تواند این وام را برگرداند؟ یا تسهیلات دیگیری که در نظر می گیرند، بد نیست ولی حداقل است.

* باید نگاه جامع و اکثری به تسهیل گری برای جوانی جمعیت با کمک سازمان ها و انسجام بخشی به مراکزی که در این زمینه فعال هستند داشت. اما معتقدم من در این مرحله نظارت بر اجرا مهم است و این نقاط قوت را اجرایی کنیم و بعد از یک دوره زمانی بروزرسانی و اصلاح کنیم.

* معتقدم لایحه عفاف و حجاب و نگاه مجلس به این لایحه، ابعاد سلبی زیادی دارد. از طرف دیگر نگاهی که شورای نگهبان دارد و باعث شده این طرح رفت و آمد زیادی داشته باشد و هنوز هم نهایی نشده است، ۲ علت دارد. یکی همان نگاه سلبی است که اشاره کردم و از طرف دیگر جرم انگاری صورت گرفته در این لایحه است، یعنی مسئله ای که فرهنگی است و می شود حداقل با گفتگوی آزاد و مدارا پیش برد را صرفا فقط از بعد حقوقی به آن نگاه شده است.

* به عنوان مثال به فردی که قانون عفاف و حجاب را رعایت نمی کند، قبل از گیر دادن به پوشش وی، باید جامعه و مجلس فرهنگ سازی کنند. در طول ۴۰ ساعت گذشته این فرهنگ سازی در جامعه شکل گرفته و انجام شده بود، اما یک حادثه باعث ایجاد یک بهم ریختگی در جامعه شد. بنابراین باید شرایط مقدور و مطلوب و پایبندی به عفت در جامعه ایجاد شود؛ البته عفتی که هم برای مردان و هم زنان وجود دارد و هر دو باید در روابط، گفتگو، فکر و قلب و اندیشه شان عفت داشته باشند. بعد دیگر عفت پوشش یا همان حجاب است که به زنان اختصاص دارد.

* معتقدم بهترین راه این است که در آن قانون راهی را برای کارکرد فرهنگی و اقناع سازی و آگاه سازی این افراد قرار داد. باید گفت لزوم جایگاه ضابطه اجتماعی پایبندی شهروندان به این ضابطه است و در نبود آن امنیت مختل می‌شود.

* اگر چنین تخلفی انجام گیرد متخلف باید مجازات شود و مردم در جریان باشند که قانون شکن مجازات می شود و سیستم، نظام و کشور پیگیر است، نه اینکه قوای کشور در راستای حمایت از این قانون شکن است.

* نه تنها موضوع فساد چای دبش بلکه موارد دیگر که کم هم نیستند، باعث ناامیدی و کمرنگ تر شدن باور مردم به لزوم رعایت قانون می شود. در صورتی که اگر با مردم صحبت شود که این موارد قانونی است و باید رعایت شود، می پذیرند اما می گویند اگر قرار است ما رعایت کنیم باید مسئولین نیز رعایت کنند.

*چنین بریز و بپاش ها و مواردی مثل چای دبش، خصوصا اگر توسط افراد صاحب نام صورت گیرد، مردم را در جایی قرار می دهد که فکر می کنند دور زدن قانون و رابطه را به جای ضابطه نشاندن، خیلی هم کار بدی نیست. بنابراین این فساد باعث کم شدن اعتماد می شود، اما اگر عکس آن را عمل کنیم باعث اعتماد و باورمندی مردم به لزوم رعایت قانون، ضوابط و در چهارچوب آن عمل کردن می شود.

* معتقدم نمایندگانی که قانون گذاری می کنند خودشان باید اولین کسانی باشند که به آن عمل می کنند. اگر قانون باشد که برای این خودروها ثبت نام شود و قبل و یا بعدش طبق ضابطه ای گرفته شود.

*به صورت کلی چه در این مورد و چه موارد دیگر ضابطه مند نبودن و قانون شکن بودن و تبعیض در هرکاری خوب نیست و این پذیرا نبودن مردم را از مسئولین دور و باورمندی شان به سیستم و نظام را کم رنگ می کند.

*مسئولین باید از این نوع کارها چه در خفا و چه آشکار پرهیز کنند؛ البته جریان خودروها آشکار شد .

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: