کد خبر: ۹۶۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
تعداد بازدید: ۹۶
بر اساس نتایج یک تحقیق جدید در دانشگاه اوپسالا در سوئد، محققان به این نتیجه رسیدند که ممکن است بتوان با یک آزمایش ساده خطر حمله قلبی را ۶ ماه پیش از وقوع پیش بینی کرد. آن‌ها در بررسی نمونه‌های خون متوجه شدند؛مولکولی در مغز نشانگر زیستی اصلی حمله قریب الوقوع قلبی است.

پیش بینی سکته قلبی ۶ ماه پیش از وقوع امکان پذیر می‌شود؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین ،در صورت تکمیل شدن تحقیقات در این باره می‌توان به پیشگیری از بروز سکته قلبی و مرگ‌های ناگهانی در افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله (که بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند) در کشورهای مختلف دنیا و به طور ویژه در کشور ما ایران امیدوار بود. آخرین آمار رسمی مربوط به بیماران قلبی در ایران به سال ۱۳۹۸ بر می گردد. در این سال و در مطالعه سیمای مرگ و میر در ۳۰ استان کشور، از میان ۲۰ علت اول مرگ‌ها در کل سنین و هر دو جنس ، شایع‌ترین علت مرگ و میر در جامعه به علت بیماری‌های ایسکمیک قلب از جمله سکته‌های قلبی (۲۱ درصد)، سکته مغزی (۹.۲ درصد) و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا (۷.۲ درصد) رخ داده‌اند. همچنین میزان و نسبت مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب (سکته قلبی) به ترتیب ۹۴ مرگ در ۱۰۰ هزار نفر (اولین علت مرگ) و ۲۱ درصد کل مرگ‌ها (اولین علت مرگ) بوده است.

همشهری در گزارشی نوشت:به گزارش مدیکال نیوز تودی، در آمریکا نیز با جمعیت تقریبی ۳۳۵ میلیون نفر تقریبا در هر ۴۰ ثانیه یک فرد دچار انفارکتوس میوکارد(سکته قلبی) می‌شود. حملات قلبی علت اصلی و رو به رشد مرگ و میر در سراسر جهان است، نکته اصلی درباره سکته قلبی این است که معمولا بدون هشدار به افرادی که به آن مبتلا می شوند، رخ می‌دهد.

همین آمارهای تکان دهنده باعث شده تیم‌های تحقیقاتی دانشگاهی در سراسر دنیا در سال‌های اخیر به طور جدی تری به تحقیق و مطالعه درباره راه‌های پیشگیری از سکته قلبی بپردازند. در آخرین سری از این تحقیقات یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد نشانگرهای زیستی خون را شناسایی کرده که می‌توانند برای ارائه یک سیستم «هشدار اولیه» استفاده شوند که ممکن است با پیش بینی سکته قلبی ۶ ماه پیش از وقوع، برای اقدامات پیشگیرانه زمان بگذارد.

محققان همچنین در حال کار روی یک ابزار آنلاین هستند که می‌تواند توسط هر کسی که اعداد کلسترول LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) ، دور کمر، قد و جزئیات دیگری از وضعیت بدنی خود را بداند، مورد استفاده قرار گیرد، از این طریق فرد می‌تواند احتمال اولین حمله قلبی خود را در ۶ ماه آینده پیش بینی کند.

نویسندگان این مطالعه نمونه خون ۱۶۹.۰۵۳ فرد اروپایی را بدون سابقه قبلی بیماری‌های قلبی و عروقی قبلی مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها خون ۴۲۰ نفری را که اولین حمله قلبی خود را طی شش ماه پس از جمع آوری این نمونه‌ها تجربه کرده بودند، با خون ۱.۵۹۸ فرد سالم مقایسه کردند.

حدود ۹۰ مولکول در این مطالعه به عنوان نشانگرهای زیستی حمله قلبی قریب الوقوع شناسایی شدند. دکتر یوهان سوندستروم، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: ۹۱ مولکول شناسایی شده می‌توانند علل ریشه‌ای یا واسطه‌ای در مسیرهای علّی باشند یا می‌توانند ناظران بی‌گناه باشند و همه آن‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا مشخص کنند کدام مولکول کدام است.

دکتر سوندستروم گفت: در میان این ۹۱ مولکول، پپتید ناتریورتیک مغز مولکولی بود که به طور مداوم با انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) قریب الوقوع مرتبط بود. این یک مولکول است که تنها توسط سلول‌های عضله قلب در پاسخ به فشار بیش از حد به قلب تولید می‌شود

دکتر جین مورگان متخصص قلب درباره نتایح این تحقیق توضیح داد: این مطالعه داده‌های بسیار اولیه‌ای را تشکیل می‌دهد. اگرچه سن یک متغیر پیش‌بینی‌کننده است، اما هنوز مشخص نشده است که غربالگری از چه سنی باید شروع شود و همچنین چند بار غربالگری باید تکرار شود. این در مورد جنسیت مرد، دور کمر و غیره به عنوان ویژگی‌های پیش بینی کننده نوموگرام (نموداری برای محاسبه، به خصوص محاسبه جواب‌های تقریبی معادلات) نیز صادق است.

دکتر مورگان گفت، اگر نشانه‌هایی وجود داشته باشد که حمله قلبی قریب‌الوقوع است (چه از طریق آزمایش خون و چه به دلیل وضعیت بحرانی روحی فرد)، یک نوع پیشگیری مداخله‌ای ضروری است.

دکتر مورگان گفت، در مواردی که تهدید قریب‌الوقوع کمتری وجود داشته باشد، یا صرفا هشدار وجود داشته باشد، اقدامات تهاجمی مانند رژیم غذایی، کاهش وزن، داروها، مدیریت و کنترل بیماری مزمن ممکن است انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: