کد خبر: ۹۶۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
تعداد بازدید: ۱۱۶
بلافاصله پس از حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از جام ملت‌های آسیا انتقادات از تیم آغاز شد و کارشناسان و پیشکسوتان این رشته به هر روش به انتقاد از این تیم پرداختند.

متاسفم که جواد خیابانی در تلویزیون می‌گوید تیم‌ملی ناکام بوده!به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین؛ ناکامی‌های تیم ملی را می‌توان در مسائل غیرفوتبالی جست‌وجو کرد و شاید کمتر کسی این موضوع را دلیل ناکامی‌های اخیر تیم ملی بداند. تحریم‌های ظالمانه کشورمان یکی از موضوعاتی است که علاوه بر حوزه‌های مختلف در حوزه ورزش و فوتبال هم کاملاً تأثیرگذار بوده است.

در گزارش ایران ورزشی آمده است: در حال حاضر به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال حدود 18 میلیون دلار از درآمد فوتبال ایران در فیفا بلوکه شده و مشخص نیست که این مبلغ چه زمانی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد. این مبلغ در حالی بلوکه شده که همین رقبای تیم ملی در جام ملت‌ها با چنین مشکلی مواجه نبودند و آنها توانستند با دست باز تدارکات خوبی برای تیم خود در نظر بگیرند. محمود اسلامیان، مشاور مهدی تاج (رئیس فدراسیون فوتبال) در گفت‌وگو با «ایران ورزشی» در خصوص مشکلات مالی فوتبال ایران این گونه صحبت می‌کند.

آقای اسلامیان! تیم ملی در جام ملت‌ها به جمع 4 تیم نهایی راه یافت، از نظر شما این نتیجه راضی‌کننده بود؟
متأسفانه بعضی از افراد مثل آقای جواد خیابانی در صدا و سیما می‌گویند که تیم ملی در جام ملت‌ها ناکام بوده و صحبت‌های عجیب و غریبی در رسانه ملی مطرح می‌کنند. فدراسیون تمام تلاش خود را کرد تا تیم ملی با بهترین نحو برای حضور در جام ملت‌ها آماده شود. فدراسیون تلاش کرد تا بهترین حریفان تدارکاتی را برای تیم ملی در نظر بگیرد و تا آنجا که در توان فدراسیون بود، این کار انجام شد. این افراد یا مشکلات فدراسیون را نمی‌دانند یا می‌دانند و فقط به دنبال مقصر هستند. این در حالی است که باید بپذیریم که نتیجه تیم ملی در جام ملت‌ها هر چند عالی نبود اما خوب بود. ما چند ماه پیش همین قطر را با 4 گل شکست داده بودیم اما متأسفانه در جام ملت‌ها مقابل این تیم اسیر اتفاقات عجیب و غریبی شدیم. تیم ملی خوبی داریم و این تیم در حالت عادی می‌توانست قهرمان جام ملت‌ها شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و مشکلات مالی باعث شد تا این تیم نتواند با آمادگی بالا در مسابقات شرکت کند.

بیشتر کارشناسان و هواداران فوتبال توقع داشتند که تیم ملی با این تجربه بالا قهرمان شود، از نظر شما این توقع زیادی بود؟
تیم ما پیش از حضور در جام ملت‌ها بدشانسی آورد و مرتضی پورعلی‌گنجی را به دلیل مصدومیت از دست داد. پورعلی‌گنجی مدافع اصلی تیم ملی بود و نبود او در جام کاملاً احساس شد. نباید خودمان را تضعیف کنیم چرا که این تیم با امکاناتی که در اختیار داشت به جمع 4 تیم پایانی جام ملت‌ها راه یافت و این نتیجه خوبی است. نباید روحیه بازیکنان را با انتقادها تضعیف کنیم چرا که تیم ملی مسابقات مقدماتی جام جهانی را در پیش دارد و باید به فکر کسب نتیجه در این مسابقات باشیم. به هر حال جام ملت‌ها چه خوب و چه بد تمام شد و باید نگاه ما رو به جلو باشد.

به نظر شما چه عاملی باعث شد تا این تیم به قهرمانی جام ملت‌ها نرسد؟
مهم‌ترین مشکل فوتبال ایران مالی است و این موضوع تا حد زیادی به فدراسیون فوتبال ضربه می‌زند. ببینید دو تیم باشگاهی پرسپولیس و استقلال چقدر بدهی دارند، این بدهی‌ها باعث شده تا این دو تیم پرهوادار با مشکلات عجیب و غریبی روبه‌رو شوند. به جز باشگاه‌هایی که زیر نظر بنگاه‌های اقتصادی هستند، سایر باشگاه‌ها از مشکلات مالی رنج می‌برند و تا زمانی که موضوع حق پخش حل نشود این چرخه ادامه خواهد داشت و فوتبال‌مان متضرر می‌شود.

یعنی شما مشکلات مالی را اصلی‌ترین عامل ناکامی فوتبال ایران در سال‌های اخیر می‌دانید؟
این موضوع تأثیر زیادی در ناکامی‌ها دارد. پیش از جام ملت‌ها مهدی تاج با ارتباطات خوب خود توانست از دولت کمک مالی بگیرد و تیم تا حدودی برای حضور در این مسابقات آماده شود. این مشکلات مالی باعث شده تا فوتبال ما از نظر زیرساختی با کمبودهایی مواجه شود. قطر در 6 ماه توانست 8 استادیوم بین‌المللی بسازد و مسابقات جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را برگزار کند اما ما نتوانستیم تاکنون کار تعمیر استادیوم آزادی را تمام کنیم. تمام این موضوعات به کمبودهای مالی مربوط می‌شود، البته این مشکل تنها از نظر زیرساختی به تیم ملی ضربه نزد و در سایر موارد هم تیم ملی به دلیل کمبودهای مالی با مشکلاتی مواجه شد.

اما مشکلات مالی موضوع جدیدی نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم.
بله موضوع جدیدی نیست اما این موضوع باعث شده تا تیم ملی نتواند خودش را به بهترین نحو ممکن برای حضور در مسابقات مهم آماده کند. شما حریفان تدارکاتی تیم ژاپن را پیش از برگزاری جام ملت‌ها ببینید، این تیم با بهترین تیم‌های دنیا بازی کرد. چرا؟ به این دلیل که فدراسیون این کشور مشکل مالی نداشت و توانست با هر تیمی که می‌خواهد بازی کند اما ما با بورکینافاسو بازی کردیم. در واقع دلیل بازی نکردن ما با تیم‌های قدرتمند دنیا مسائل مالی است. تیم‌های نامدار برای حضور در ایران و برگزاری بازی تدارکاتی خواهان دریافت مبالغ بالا هستند که فدراسیون توان پرداخت این مبالغ را ندارد. اگر فدراسیون مشکلات مالی نداشت، می‌توانست بهترین تیم‌های دنیا را به ایران بیاورد و از رویارویی با این تیم‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کند. ما باید بدانیم که نتیجه با امکانات ارتباط زیادی دارد و وقتی ما از نظر امکانات مشکل داریم قطعاً نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که تیم ملی بهترین نتایج را بگیرد.
برای برون‌رفت از این موضوع پیشنهادی دارید؟
من به دولت پیشنهاد دادم که 18 میلیون دلاری که در فیفا بلوکه است به فدراسیون پرداخت کند تا بخشی از مشکلات مالی فدراسیون برطرف شود. البته دولت این مبلغ را به فدراسیون قرض می‌دهد تا زمانی که این پول به فدراسیون پرداخت شد، به دولت بازگردانده شود. تیم ملی فوتبال باید مسابقات مقدماتی جام جهانی را برگزار کند و فدراسیون برای آماده‌سازی تیم ملی نیازمند تأمین منابع مالی است. برگزاری بازی‌های دوستانه جهت حضور هر چه بهتر در مسابقات نیازمند تأمین منابع مالی است اما با وجود مشکلات، فدراسیون به تنهایی توان تأمین منابع مالی را ندارد.

اما پرداخت این مبلغ راهکار موقتی است و در صورتی که این مبلغ هزینه تیم ملی شود، دوباره فدراسیون به مشکل برمی‌خورد. این گونه نیست؟
بله درست است اما می‌توانیم با تأمین این مبلغ حداقل برای جام جهانی آماده شویم. پیش از برگزاری جام ملت‌ها دولت یکی دو مرحله به تیم ملی کمک مالی کرد و علاوه بر این صدا و سیما هم بخشی از مبلغ حق پخش را پرداخت کرد، با این وجود تیم ملی همچنان برای آماده‌سازی مشکل مالی داشت. فدراسیون تا جایی مشکل مالی داشت که نتوانست 7 ماه حقوق قلعه‌نویی و کادرش را پرداخت کند که البته کادر فنی و شخص قلعه‌نویی هیچ اعتراضی به این موضوع نداشتند و کار را پیش بردند.

شما صحبت از مشکلات مالی می‌کنید اما در همین جام ملت‌ها دیدیم که افراد زیادی از هیأت‌های فوتبال استان‌ها با بودجه فدراسیون به قطر سفر کردند، از نظر شما حضور این افراد واجب بود؟
صحبت‌هایی در خصوص حضور اعضای برخی از هیأت فوتبال استان‌ها می‌شود که این انتقادها درست نیست. این افراد 4 سال است که هیچ حقوقی نگرفته‌اند با این وجود با عشق به کارشان ادامه می‌دهند. حضور این افراد در قطر چه مشکلی داشت، جام ملت‌ها می‌تواند جنبه آموزشی برای آنها داشته باشد.

پیش از حضور تیم ملی در جام ملت‌ها خیلی‌ها اعتقاد داشتند که تیم ملی باید جوان شود، شما چنین نظری داشتید؟
نمی‌توان تیم ملی را به یکباره جوان کرد و باید این موضوع پله به پله انجام شود. اینکه همه بازیکنان تیم ملی به یکباره بروند و بازیکنان جدید بیایند، درست نیست. علاوه بر این باید بدانیم که قلعه‌نویی شناخت خوبی از استعدادهای جوان دارد و این ویژگی مهمی برای یک مربی است.
بعضی از کارشناسان، امیر قلعه‌نویی را دلیل ناکامی تیم ملی در جام ملت‌ها می‌دانند، شما چه نظری در این خصوص دارید؟
قلعه‌نویی رزومه خیلی خوبی دارد، او هر کجا که بوده توانسته تیمش را به موفقیت برساند. من در سپاهان با او کار کردم و او عملکرد خوبی داشت. علاوه بر این قلعه‌نویی کادر خیلی خوبی دارد، او همیشه با کادر خود مشورت می‌کند، خیلی از مربیان چنین ویژگی‌ای ندارند و خودشان به تنهایی تمام تصمیمات را می‌گیرند. یکی دیگر از خصوصیات خوب قلعه‌نویی این است که رابطه او با بازیکنان رابطه پدر و فرزندی است که البته در کنار آن اقتدار هم دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: