کد خبر: ۹۶۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
تعداد بازدید: ۱۱۸
اینکه جناب‌خان چطور شکل گرفت و چگونه محبوب شد را بارها گفته‌ایم. خود بهتر می‌دانید که عنوان محبوب‌ترین شخصیت عروسکی سال‌های اخیر تلویزیون متعلق است به جناب‌خان.

جناب‌خان دقیقا کجا می‌رود؟!به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین،شهرت اصلی آن هم به «خندوانه» برمی‌گردد که حضورش در شبکه نسیم باعث رونق بیشتر این برنامه شد. با تعطیلی «خندوانه» خیلی‌ها دلتنگ جناب‌خان بودند تا این‌که نوبت به «جام آرزوها» رسید. در کنار آن یک اتفاق دیگر هم رخ داده و حضور این شخصیت در آگهی تلویزیونی است.


منظر اول| فعالیت جدید
همزمان با برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا، پای خیلی از چهره‌ها به آگهی‌های بازرگانی تلویزیون باز شد؛ از طارمی و فیگو تا دیگران. در میانه بازی‌ها بود که جناب‌خان در حال تبلیغ یک اپلیکیشن دیده شد.


روزنامه هفت صبح نوشت:او از دوست معروف خود (بهنام) می‌خواهد بلیت مسابقات قطر را تهیه کند و وقتی جواب می‌شنود، چه جوری؟ نام برند را به زبان می‌آورد. در ادامه نیز شروع به آوازخوانی می‌کند و ... این تبلیغ، ابتدا به ساکن و فارغ از هرگونه نکته فرامتن جذاب است و از موسیقی و شوخی و رنگ و لعاب به اندازه کافی بهره برده.


منظر دوم| اصولی یا نادرست
به یاد نداریم تا قبل از این، شخصیت‌های محبوب عروسکی مورد استفاده آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی قرار گرفته باشند. اصلا چنین اتفاقی درست است؟ خیلی‌ها می‌گویند نه! واقعیت این است که عروسک‌ها صرفا کارکرد سرگرمی ندارند.


به‌ عنوان مثال می‌توان به شخصیت‌های مجموعه «کلاه‌ قرمزی» اشاره کرد که نکات انتقادی - آموزشی را منتقل می‌کردند. از قضا، جناب‌خان نیز حرف مهم کم نمی‌زد و نیش و کنایه‌هایش در «خندوانه» درست و اصولی بود.


با این حساب، آیا درست است که یک شخصیت با ویژگی‌های مذکور، خرج آگهی شود؟ آیا این اتفاق، به موقعیت و کارکرد آن لطمه نمی‌زند؟ برخی گفته‌اند: «کاش صاحبان بِرند «جناب‌خان» برای درآمدزایی، راهی دیگر پیش می‌گرفتند.» نظر عده‌ای دیگر اما عکس است و اعتقاد دارند، جناب خان هم مثل چهره‌ها مجاز است که در آگهی حضور داشته باشد.


مورد سوم| یک سابقه
سال ۹۵ که جناب‌ خان سر از تبلیغات اتوبوسی درآورد، رسانه‌ها از تعبیر «اتفاق تلخ» استفاده کردند. آن زمان سعید سالارزهی، صاحب امتیاز این شخصیت عروسکی بود و به دلیل عدم توافق مالی، جناب‌خان را به «خندوانه» نداد و مدتی بعد هم تصویرش در تبلیغات اتوبوسی دیده شد.


حالا اما ماجرا متفاوت است و جناب‌خان می‌تواند با هر برنامه‌ای که بخواهد همکاری کند؛ نمونه تازه‌اش ویژه ‌برنامه «جام آرزوها». با این حال تصمیم برای جناب خان این بوده که بتواند همزمان با برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا و بازار داغ آگهی‌های تلویزیونی، به شیوه‌ای دیگر کسب درآمد کند.

 

نکته دیگر این‌که کمی بعد از رونمایی از تبلیغ او، ویدئو کلیپی با حضور جناب خان و صداپیشه‌اش (محمد بحرانی) با هدف حمایت از تیم ملی در فضای مجازی منتشر شد. بخش اول رپ بود و برای بخش دوم از همان ترانه حماسی آگهی بازرگانی که مبتنی بر موسیقی فولکلور است استفاده شد. نتیجه هم قابل تامل بود.


مورد چهارم| جام آرزوها
با پخش اولین قسمت از «جام آرزوها» تحلیلی نوشتیم و اشاره کردیم بازگشت دوباره جناب خان در تلویزیون امیدوارکننده است. در مجموع بده بستان او با مجری (پژمان بازغی) مورد توجه قرار گرفت اما در قسمت‌های بعدی «جام آرزوها» حضوری کمرنگ داشت که البته تصمیمی منطقی هم بود.

 

یکی از دلایل را می‌توان تلاش برای مراقبت از برند جناب خان تعبیر کرد چرا که به دلیل ذات «جام آرزوها» اتفاقی که در «خندوانه» می‌افتاد، غیرقابل تکرار بود. اگر واقعا علت همین باشد، باز این سوال پیش می‌آید که چرا عروسک محبوب تلویزیون سراغ تبلیغ بازرگانی رفت؟

 

فعلا با پایان رقابت‌های جام ملت‌ها، آن آگهی نیز کارکرد ندارد و شاید با محتوایی جدید ساخته شود. «جام آرزوها» هم تمام شد و این یعنی فعلا خبری از جناب خان نخواهد بود. (حداقل تا اسفند که قرار است فصل دوم به مناسبت نوروز روانه آنتن شود.)

 

جناب خان با تبلیغات زیاد از سوی شبکه نسیم، به آنتن بازگشت ولی نتیجه به‌دست آمده، مطابق انتظارات نبود؛ نه در ویژه برنامه شب یلدا و نه همین «جام آرزوها». طبق شنیده‌ها «خندوانه» هم دیگر ساخته نخواهد شد تا عرصه درخشش دوباره این شخصیت عروسکی فراهم شود. پس باید دید در آینده جناب‌خان دقیقا کجا می‌رود؟ امیدواریم حواس دوستان بیشتر جمع باشد!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: