کد خبر: ۹۶۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: ۸۳
کارشناسان اقتصادی معتقدند رشد تقاضای درهم در سال نو چینی نیز از دلایل رشد قیمت دلار است اما با اقدامات بازارساز در حوزه ضرب و عرضه سکه و همچنین فروش شمش در مرکز مبادله ارز و طلا، بدون ارزپاشی، باید منتظر آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا باشیم.

پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در روزهای آینده / مسیر قیمت دلار مشخص شد؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، همزمان با جلسه ارزی بانک مرکزی و مدیران صنعت پتروشیمی و بهبود وضعیت تأمین اسکناس درهم، روند نرخ ارز در بازار ارز نزولی شد.

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: احمد مهدوی با بیان اینکه جلسه معاونت ارزی بانک مرکزی با انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی در محل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه تصمیمات و توافقات بسیار خوب در حوزه تنظیم بازار ارز و تأمین مالی پتروشیمی‌ها اتخاذ شد.

وی افزود: در این جلسه به منظور تأمین مالی و تسریع در راه‌اندازی پروژه‌های پتروشیمی راهکارهای مختلفی از جمله فاینانس ارزی، انتشار اوراق صکوک مرابحه ارزی و نیز پیش خرید ارزهای آتی ناشی از صادرات پروژه‌ها از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شد که به شدت مورد استقبال ما و شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفت.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در صورت عملیاتی شدن این راهکارها و سرعت گرفتن اجرای پروژه‌ها، در سال‌های آتی شاهد رشد قابل توجه درآمدهای ارزی شرکت‌های پتروشیمی در کشور خواهیم بود.

مهدوی ادامه داد: موضوع پیش خرید ارز آتی پروژه‌های پتروشیمی در قالب انعقاد قرارداد پیمان آتی، ضمن تأمین مالی مؤثر ریالی این‌گونه طرح‌ها، اطمینانی برای عرضه‌های مناسب ارز در بازار نیما برای سال‌های آینده خواهد بود. این مهم حرکتی نوین در جهت تأمین مالی ریالی پروژه‌ها در کشور است. در توافقاتی که با بانک مرکزی در این خصوص داشتیم مقرر شد ما پیشنهادات لازم برای طراحی یک مکانیسم قیمت‌گذاری برد- برد را به بانک ارائه کنیم.

او خاطرنشان کرد: هر چند در سال‌های گذشته و به‌ویژه از سال ۱۳۹۷ تعاملات و هماهنگی‌های بسیار خوبی با مجموعه بانک مرکزی در تنظیم بازار و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور و حل مشکلات شرکت‌ها داشته‌ایم لیکن در دوره بانک مرکزی دولت سیزدهم، علاوه‌بر تقویت هماهنگی‌های گذشته شاهد همکاری‌های عملی قابل توجهی برای تأمین مالی پروژه‌ها هستیم.

کاهش 1000 تومانی دلار در بازار غیررسمی

به دنبال انتشار خبر توافق ارزی بانک مرکزی و صنعت پتروشیمی، دیروز دلار در بازار غیررسمی، توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۵۵ هزار تومان معامله شد. به گزارش برنا، این در حالی است که روز شنبه این قیمت بیش از 56 هزار تومان بود.

نرخ ارز دیروز در جریان معاملات بازار رسمی هم کاهشی بود. دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر 43 هزار تومان و در بخش حواله ۳۹ هزار و 500 تومان کشف قیمت شد اما به نرخ ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان خریداری و با نرخ ۴۳ هزار و ۱۲۶ تومان فروخته شد.

روز گذشته همچنین در میدان فردوسی، سکه طرح قدیم با کاهش ۳۹۵ هزار تومانی به نرخ ۳۰ میلیون تومان داد و ستد شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش ۴۰۱ هزار تومانی به قیمت ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شده و حباب آن کاهش یافت. حباب سکه امامی هم

شش میلیون و 550 هزار تومان بود. ضمن اینکه هر گرم طلای ۱۸ عیار دیروز دو میلیون و ۷۹۶ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد.

خبر مهم برای بازار طلا

بانک مرکزی در نظر دارد به‌زودی عرضه سکه‌های تمام ‌بهار آزادی و بدون تاریخ را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز کند. کما اینکه بانک مرکزی از دو هفته قبل حراج شمش طلا را نیز در این مرکز آغاز کرده و دیروز 145 کیلوگرم شمش طلای بخش خصوصی را در حراج سوم عرضه کرد.

در این حراج حضوری از مجموع ۱۱۲ شمش طلای عرضه شده استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۷۹ شمش طلای استاندارد مورد معامله قرار گرفت. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج روز یکشنبه با میانگین قیمت سه میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، با توجه به استقبال گسترده صادرکنندگان از سازکار رفع تعهد ارزی با شمش طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران حراج حضوری بعدی را همین هفته برگزار خواهد کرد.

تحلیلگران بازار طلا و سکه معتقدند حراج شمش طلا و عرضه سکه‌های تمام بدون تاریخ آثار بسیار مثبتی در کاهش نوسانات قیمتی این بخش خواهد داشت.

به نظر می‌رسد این عرضه شمش در مرکز مبادله، می‌تواند قیمت طلا و سکه را از حباب خود خالی کند و در نهایت به صورت غیرمستقیم در بازار ارز اثرگذار باشد. در صورت استقبال از عرضه شمش، می‌توان از این عامل به عنوان ثبات‌ساز یاد کرد.

تثبیت ارز در یک سال اخیر

سید یوسف حسینی؛ رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز گفت: بازار ارز در یک سال گذشته به‌خوبی از سوی بانک مرکزی کنترل و مدیریت شده بود و دلار برای چندین ماه در کانال 49 و 50 هزار تومان قرار داشت اما طی هفته‌های گذشته بنا به دلایل مختلفی شاهد افزایش قیمت دلار بودیم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز گفت: ذهنیت ما از بانک مرکزی و به‌ویژه فرزین به‌عنوان سکاندار اصلی‌ترین نهاد پولی و ارزی کشور این است که بتواند دوباره به‌خوبی اوضاع را کنترل کند. این ادعا را به این دلیل مطرح می‌کنم که بانک مرکزی توانست در یک سال گذشته نیز به‌خوبی قیمت دلار را تثبیت کند.

مدیریت بازار بدون ارزپاشی

امیر شهریاری؛ عضو اتاق بازرگانی ایران هم گفت: بانک مرکزی با تدابیر لازم می‌تواند ولع بازار ارز را به خوبی کنترل کند و این بار هم نوسانات ارزی را با تکیه بر منابع موجود پشت سر بگذارد. بانک مرکزی می‌تواند بدون ارزپاشی و با روش جدید از منابع خود بازار با برای مدیریت آن استفاده کند. بانک مرکزی تاکنون با همین شیوه توانسته بازار ارز را برخلاف سنوات گذشته که جهش‌های قیمتی فراوانی را شاهد بودیم کنترل کند و بی‌تردید قیمت دلار دوباره به همان کانال قبلی باز خواهد گشت و بعید به نظر می‌رسد وضعیت ارز تا پایان سال با جهش یا افزایش خاصی روبه‌رو شود.

او با اشاره به تاثیر مثبت دیپلماسی ارزی بانک مرکزی گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه ایران شاهد هستیم که بانک مرکزی روند دیپلماسی بین‌المللی برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و مبادلات تجاری را در دستور کار دارد که مطمئنا با به ثمر نشستن تدریجی این اقدامات، انضباط ارزی بیشتری در کشور حکمفرما خواهد شد.

نوسانات ارزی هیچ دلیل بنیادی‌ ندارد

همچنین به گفته مصطفی صفاری؛ کارشناس مسائل اقتصادی نوسانات بازار ارز به دلیل تحولات سیاسی در خاورمیانه و ایران و شوک‌های موقتی است و هیچ دلیل بنیادی اقتصادی ندارد. ضمن اینکه اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، وصول مطالبات ارزی و ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا موجب می‌شود که نرخ ارز تا پایان سال در کانالی مشخص نوسان داشته باشد.

وی افزود: معتقدم بانک مرکزی به خوبی توانسته است بازار ارز را مدیریت کند و به اوضاع مسلط باشد. قطعا نرخ ارز به محدوده‌ قبلی خود برمی‌گردد. البته در همین نوسان اندک، عده‌ای از سفته‌بازان و دلالان با هدف به دست آوردن منفعت شخصی، قصد ایجاد نوسان در این بازار را داشته و دارند که ‌با اقدامات بانک مرکزی در کنار مدیریت نوسانات غیرمعمول، قطعا سوداگران ارزی در نوسان‌گیری ناموفق خواهند بود.

هشدار کارشناسان به مردم

گفتنی است، تحلیلگران هشدار می‌دهند که مردم عادی مراقبت کنند فریب نوسانات ارزی را نخورند چون هر بار بازار نوسانی شده، بازارساز توانسته است ثبات را برگرداند. محمدرضا فرزین؛ رئیس‌کل بانک مرکزی نیز هفته قبل خطاب به خریداران این روزهای ارز با بیان اینکه «هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین ارز وجود ندارد و چشم‌انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است»، گفت: نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه‌ای است گذرا و موقتی است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند رشد تقاضای درهم در سال نو چینی نیز از دلایل رشد قیمت دلار است اما با اقدامات بازارساز در حوزه ضرب و عرضه سکه و همچنین فروش شمش در مرکز مبادله ارز و طلا، بدون ارزپاشی، باید منتظر آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا باشیم. از جمله دلایلی که برخی تحلیلگران برای نوسان بازار ارز عنوان می‌کنند تقاضای فصلی ارز برای سال نوی چینی، به مشکل خوردن تجار در عراق به خاطر عدم دسترسی ایران به بازار دلار در این کشور و هزینه‌های اضافی این اتفاق است.

با تمام شدن تقاضای فصلی می‌توان شاهد کاهش فشار در تقاضای درهم بود در هفته گذشته بازار ارز از سمت درهم تحت فشاری خاصی بود که با توافق بانک مرکزی و شرکت‌های پتروشیمی جهت تزریق درهم به بازار، این مسئله رفع شد. حباب درهم با سقف سالانه خود فاصله معناداری دارد که نشان می‌دهد با پایان تقاضای تسویه درهم در آستانه سال نوی چینی، دست بازارساز برای کنترل بازار آزاد ارز بازتر خواهد شد.

بازار ارز غالبا به وسیله درهم کنترل شده است ولی فرارسیدن سال نوی چینی و ترافیک در خطوط کشتیرانی منتهی به چین موجب افزایش تقاضای و رشد قیمت‌ درهم شده است و به همین خاطر این ارز، در حاشیه اتفاقات منطقه‌ای نتوانست اهرم کاهشی بازار را در دست بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: