کد خبر: ۹۶۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
تعداد بازدید: ۷۳
در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا آمارهای جالبی از گلزنی بازیکنان ایران به‌دست آمده است.

رکورد علی دایی در خطر؛ طارمی، آزمون و یک ماموریت سخت!به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، سپهر ستاری: تیم ملی ایران با پیروزی مقابل امارات ۹ امتیازی شد و به عنوان صدرنشین به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا راه یافت. شاگردان امیر قلعه‌نویی در این مرحله باید به مصاف سوریه بروند که در مرحله گروهی با کسب ۴ امتیاز به عنوان تیم سوم راهی دور حذفی شده است. ایران در صورت پیروزی مقابل سوریه احتمالا باید در یک فینال زودهنگام به مصاف ژاپن برود. عملکرد تیم ملی در مرحله گروهی نشان داد که نقطه قوت اصلی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ خط حمله است و در بازی‌های حساس دور حذفی هم نگاه‌ها به زوج سردار آزمون و مهدی طارمی خواهد بود.

سردار آزمون و مهدی طارمی گرچه سومین و دومین دوره حضورشان در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کنند ولی هنوز فاصله زیادی با رکورد گلزنی شگفت‌انگیز علی دایی در این مسابقات دارند. آزمون در ۳ دوره ۲۰۱۵، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ تاکنون ۷ بار برای ایران گل زده و طارمی هم در ۲ دوره اخیر مجموعا ۵ بار دروازه رقبا را باز کرده است. البته آن‌ها با توجه به افزایش تعداد مسابقات در این دوره هم فرصت خوبی دارند تا به تعداد گل‌هایشان اضافه کنند. ایران تاکنون در تاریخ جام ملت‌های آسیا ۷۱ بازی انجام داده که ۱۳۸ بار موفق به باز کردن دروازه حریفان شده است.

رکورد علی دایی در خطر؛ طارمی، آزمون و یک ماموریت سخت!

علی دایی و رکوردی که در خطر است!

علی دایی با زدن ۱۴ گل در جام ملت‌ها بهترین گلزن تاریخ این مسابقات محسوب می‌شود. او در ۳ دوره ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ حضور داشته که بهترین آمارش در سال ۱۹۹۶ رقم خورد که با زدن ۸ گل به عنوان آقای گلی دست یافت. دایی در آن زمان رکورد بیشترین تعداد گل در یک دوره را هم در اختیار داشت ولی در سال ۲۰۱۹ المعز علی با زدن ۹ گل علاوه بر کسب عنوان آقای گلی، رکورد دایی را هم شکست. مهاجم قطری این دوره هم یک گل زده و تنها ۴ گل تا رسیدن به رکورد تاریخی شهریار فوتبال ایران فاصله دارد. علی مبخوت، مهاجم تیم ملی امارات هم تاکنون ۱۰ بار در جام ملت‌ها گل زده ولی با توجه به شرایط سنی‌اش بسیار بعید است بتواند به رکورد دایی برسد. در میان بازیکنان ایرانی سردار آزمون و مهدی طارمی با زدن ۷ و ۵ گل بهترین گلزنان فعال مسابقات هستند و کار سختی برای شکستن رکورد دایی و حفظ این آمار مهم برای تیم ملی ایران دارند.

بدون شک خاطره‌انگیزترین نمایش علی دایی در سال ۱۹۹۶ و مقابل کره‌جنوبی رقم خورد که با زدن ۴ گل در برد ۶ بر ۲ ایران نقش مهمی ایفا کرد. او همچنین در کنار سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد جزو ۳ بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که در ۳ دوره جام ملت‌ها گل زده است.

آمار شگفت‌انگیز یک استقلالی در سال ۱۹۸۰

بهتاش فریبا با زدن ۷ گل همراه با سردار آزمون و حسین کلانی در رده دوم بهترین گلزنان ایران در تاریخ مسابقات قرار دارد. با این حال رکورد او با این ۲ بازیکن، ۲ تفاوت ویژه و مهم دارد. او این ۷ گل را فقط در یک دوره و آن هم سال ۱۹۸۰ به ثمر رسانده و در شرایطی این آمار را ثبت کرده که در پست هافبک بازی کرده است. فریبا در آن دوره با زدن ۷ گل به عنوان آقای گلی رسید و با ۴ گلی که به بنگلادش زد به اولین بازیکن تاریخ جام ملت‌ها تبدیل شد که در یک بازی پوکر می‌کند.

رکورد علی دایی در خطر؛ طارمی، آزمون و یک ماموریت سخت!

البته حتی درخشش فریبا هم باعث نشد ایران در سال ۱۹۸۰ قهرمان شود و شاگردان حسن حبیبی در نهایت به مقام سوم آن مسابقات بسنده کردند.

۶ آقای گل ایرانی در جام ملت‌های آسیا

بازیکنان ایرانی تاکنون ۶ بار به عنوان آقای گلی جام ملت‌های آسیا رسیده‌اند که ۲ مورد به صورت تنها و ۴ مورد مشترک بوده است. حسین کلانی در سال ۱۹۷۲ که با قهرمانی ایران همراه شد ۵ بار گل زد و به عنوان آقای گلی رسید. علی دایی هم با ۸ گل در سال ۱۹۹۶ به تنهایی در صدر جدول گلزنان قرار گرفت و کفش طلای مسابقات را تصاحب کرد.

همایون بهزادی با ۴ گل در سال ۱۹۶۸، بهتاش فریبا با ۷ گل در سال ۱۹۸۰، ناصر محمدخانی و شاهرخ بیانی با ۳ گل در سال ۱۹۸۴ و علی کریمی با ۵ گل در سال ۲۰۰۴ نفراتی هستند که آقای گلی مشترک مسابقات را به دست آورده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: