کد خبر: ۹۶۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
تعداد بازدید: ۷۴
یک متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: در ایران نیز هم سویه جدید کرونا افزایش یافته و هم آنفلوآنزا فراگیر شده است، البته علاوه بر ویروس کرونا و آنفلوآنزا، ویروس‌های زمستانی هم که باعث عوارض تنفسی می‌شوند، بسیار شایع هستند.

مینو محرز: هم کووید زیاد شده، هم آنفلوآنزا/ کاری که چین به عنوان قرنطینه انجام داد با زور و وحشی‌بازی بودبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، ایرن مهرگان: تاریخ بیماری‌ها از ابتلا و دردهای ما شروع نمی‌شود، مثلا هرچند درباره کرونا حافظه ما به همین ۴ سال گذشته و هزاران مرگ دردناک ختم می‌شود، اما در تاریخ، آنفلوآنزا به مراتب کشنده‌تر و ترسناک‌تر بوده است. در همین قرنی که گذشت، همه‌گیری بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸، حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر را در جهان به کام مرگ کشاند. آنفلوآنزای اسپانیایی یکی از مرگ‌بارترین وقایع بیماری در تاریخ بشر به حساب می‌آید.

پس تعجب نکنید و انتظارش را داشته باشید که نه تنها آنفلوآنزا بعد از صد سال همچنان وجود دارد، بلکه کرونا هم با ما خداحافظی نکرده است.

دو روز پیش رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در یک برنامه تلویزیونی درباره همین ویروس‌ها هشدار داد و اعلام کرد: ما معمولا در این موقع از سال انتظار داریم که میزان شیوع آنفلوآنزا و علائم تشدید تنفسی و عفونت ویروسی خیلی کم شده باشد اما الان تعداد مراجعه به مطب‌ها و بیمارستان‌ها به ویژه در بخش اطفال به دلیل عفونت‌های ویروسی به صورت آنفلوآنزا بسیار زیاد است.

عاطفه عابدینی فوق تخصص ریه که در برنامه «روزنه» صحبت می‌کرد، ادامه داد: خانواده‌ها به ویژه کودکان مقطع ابتدایی و پیش دبستانی طی چند هفته اخیر دچار علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، گلودرد و تب شدند که از زیرسویه‌های اومیکرون و یا آنفلوآنزا و در برخی موارد عفونت است.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با تایید افزایش آمار مبتلایان به ویروس‌های تنفسی به خبرآنلاین می‌گوید: اکثر نقاط جهان بخاطر افزایش سفرها و رفت و آمدها در تعطیلات سال نوی میلادی سویه جدید کرونا شیوع پیدا کرده و با افزایش موارد ابتلا به کووید مواجه شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: در ایران نیز هم سویه جدید کرونا افزایش یافته و هم آنفلوآنزا فراگیر شده است، البته علاوه بر ویروس کرونا و آنفلوآنزا، ویروس‌های زمستانی هم که باعث عوارض تنفسی می‌شوند، بسیار شایع هستند.

مینو محرز: هم کووید زیاد شده، هم آنفلوآنزا/ کاری که چین به عنوان قرنطینه انجام داد با زور و وحشی‌بازی بود

این متخصص می‌گوید: همچنان به تزریق واکسن آنفلوآنزا توصیه می‌کنم چرا که هنوز تا پایان سال زمان زیادی مانده،‌ضمن اینکه ویروس آنفلوآنزا تا فروردین و اردیبهشت هم شایع است.

محرز با بیان اینکه سویه جدید کرونا مرگ و میر ندارد مگر در گروه‌های خاص شامل سالمندان یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، تاکید می‌کند: هیچ راه تشخیصی وجود ندارد تا کسی بفهمد که به کدام‌یک از این ویروس‌ها مبتلا شده، تنها راه تشخیص همچنان تست‌های موجود در آزمایشگاه‌های معتبر است.

به گفته این متخصص علی‌رغم افزایش مبتلایان به این ویروس‌ها همچنان شهروندان ماسک نمی‌زنند و این موضوع خطرناک است.

مطالب مرتبط

  • افزایش بیماری‌های تنفسی؛ مینو محرز: شهریور کووید بود، حالا آنفلوآنزاست/ وزارت بهداشت توصیه‌ای ندارد؟

  • بازگشت مرگ‌های کرونایی/ مینو محرز: ویروس کووید هم‌چنان به قوت سابق پابرجاست

  • مینو محرز: کرونا باز زیاد شده/ لابد از دست وزرات بهداشت کاری برنمی‌آید!

محرز ادامه می‌دهد: تنها راه پیشگیری که سازمان جهانی بهداشت نیز بر آن تاکید دارد، همچنان ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها است.

او توصیه می‌کند: بچه‌های دارای علائم را مدرسه نفرستید، چون نه تنها بقیه دانش‌آموزان هم مبتلا می‌شوند،‌بلکه والدین آنها هم بیمار شده و گردش ویروس ادامه خواهد داشت. همچنین کارمندان،کارگران و همه شاغلانی که در فضاهای بسته مشغول به کار هستند و به این ویروس‌ها مبتلا شده‌اند، نباید سرکار بروند.

قرنطیه کار قرون وسطایی بود

دکتر محرز در زمان شیوع کرونا، اسفند سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگویی مفصل با خبرآنلاین درباره قرنطینه کردن شهرهای ایران مانند چین اظهارنظری کرده بود که بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت.

مینو محرز: هم کووید زیاد شده، هم آنفلوآنزا/ کاری که چین به عنوان قرنطینه انجام داد با زور و وحشی‌بازی بود

او در آن گفت‌وگو اعلام کرده بود:« ما با قرنطینه کردن یک سیستم را می‌خوابانیم، زمان قرنطینه کردن دیگر گذشته است. این کار برای قرون وسطی است که امکاناتی وجود نداشت و شهرهای کوچک را قرنطینه می‌کردند، دیگر این کار منسوخ شده است. فقط باید به مردم سفارش کنیم که جاهای پرجمعیت نروند. دانشجویانی که ووهان قرنطینه شده بودند، می‌گفتند به آن‌ها اصلا غذا ندادند، چین یک کشور کمونیستی است که اقدامات غلط زیادی در این‌باره انجام داده، برای مثال ده‌ها ویدیو از ووهان منتشر شده است که همگی مردم را ترساندند.»

چهار سال بعد از این گفت‌وگو دوباره از او درباره این اظهار نظر و حواشی آن سوال کردیم، محرز می‌گوید: من هنوز سر همان حرفم هستم، قرنطیه در شهرهای ایران امکان نداشت با توجه به این حجم از رفت‌ و آمد و نیازهایی که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی وجود داشت. روزانه هزاران نفر برای کار از شهرهای اطراف به تهران می‌آیند،‌چطور می‌شد همه این‌ها را تعطیل کرد.

او ادامه می‌دهد: کاری که چین به عنوان قرنطینه انجام داد با زور و وحشی‌بازی بود، کاری که چین در ووهان کرد اصلا نه امکان داشت در ایران انجام دهیم و نه درست بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: