کد خبر: ۹۶۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
تعداد بازدید: ۹۰
رئیس ستاد انتخابات جماران از حضور این ستاد در هر دو انتخابات در اسفند ۱۴۰۲ خبر داد

پیش بینی جدید از میزان مشارکت در انتخابات به روایت یک اصولگرا /موتلفه تیم مذاکره کننده تشکیل داد /برنامه ویژه جماران برای انتخابات تهرانبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا : رئیس ستاد انتخابات جماران از حضور این ستاد در هر دو انتخابات در اسفند ۱۴۰۲ خبر داد

مهرداد سراجی، رئیس ستاد انتخابات جماران با بیان این‌که «جبهه سیاسی جماران همچون گذشته بنا دارد در هر دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور فعال و موثر داشته باشد و بستر فعالیت جوانان و نخبگان کشور را برای کنشگری خردمندانه فراهم آورد» افزود: چنانکه مقام معظم رهبری تاکید کردند نه فقط جمهوریت بلکه اسلامیت این نظام نیز وابسته و درهم‌تنیده با انتخابات است و در صورت تضعیف انتخابات، حتی اسلامیت این نظام نیز مورد خدشه واقع می‌شود. همچنین تضعیف انتخابات در این کشور امنیت آن را نیز تهدید خواهد کرد و موجب هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش خواهد شد.

وی با بیان این‌که «برقراری آرای جمهور به معنای مردم سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور است»، خاطرنشان کرد: جماران با احساس مسئولیت در این حوزه آماده فعالیت گسترده برای فراهم آوردن یک انتخابات پرشور با مشارکت همه افراد با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف است.

سخنگوی حزب اعتدال: کاندیدایی برای ائتلاف یا لیست دادن نداریم/ صداوسیما و دولت رقابت انتخاباتی را فقط بین اصولگرایان دنبال می کنند

الویری: سخت‌ترین روزهای زندگی‌ام را سپری می‌کنم/ اقتصاد کشور گروگان سیاست خارجی شده است

مجید انصاری: ردصلاحیت آقای علوی، وهن نظام بود /به رئیسی گفتم حتی یک ساعت را در مورد برجام از دست ندهید /اگر جریان اصلاحات مرده چرا از اسمش می‌ترسید؟

رئیس ستاد انتخابات جماران گفت: همه جوانان و نخبگان فعال در جماران در شرایط خاص کشور بر خود تکلیف می‌دانند که برای انتخابات اسفند ماه همه تلاش خود را به کار گیرند تا چهار رکن برگزاری انتخابات مورد تاکید مقام معظم رهبری یعنی مشارکت قوی و پر شور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل انتخابات در بالاترین سطح و در بهترین کیفیت برگزار شود.

وی تصریح کرد: جریان جماران برخلاف برخی از سیاسیون بخصوص کسانی که می‌خواهند مردم را از اداره کشور کنار گذاشته و خود در مصدر همه امور بنشینند، قائل به ایفای نقش همه جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب با سلایق و دیدگاه‌های مختلف برای فراهم آوردن بستر مشارکت همه جامعه است.

وی درباره نحوه فعالیت این جریان بیان کرد: تشکیلات جماران در سطوح گوناگون کشور فعال است و موضوعات و مسائل کشور را به صورت عمومی و گسترده دنبال میکند و این به آن معناست که جماران برای حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور برنامه داشته و در برخی از حوزه‌ها نیز کاندیدای فعال دارد.

سراجی با بیان این‌که «جماران در مناطق ٢٢گانه کلان شهر تهران ستاد فعال انتخاباتی تشکیل می‌دهد»، تصریح کرد: این جریان مردمی به جهت گستردگی و وسعت حوزه انتخابیه تهران، اسلامشهر، ری و پردیس برنامه ویژه انتخاباتی دارد.

وی در پایان با دعوت از همه گروه‌ها، تشکل‌های حزبی و سیاسی برای مشارکت و فعالیت پر شور در انتخابات اظهار کرد: جماران در روزهای آینده برنامه‌های متنوعی از جمله برگزاری مناظره‌های فنی و تخصصی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی و همچنین برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها را در دستور کار خود دارد. اطمینان دارم مردم سرافرازمان با حضور گسترده در مراسم‌ها و همایش های جماران، فضای کشور را آماده انتخابات پرشور می‌کنند.

میانگین مشارکت مردم در انتخابات ۳۰ درصد است

همچنین، حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص پیش بینی آمار مشارکت مردم در انتخابات و اینکه باهنر اعلام کرده که میزان مشارکت در تهران زیر ۲۰ درصد خواهد بود، گفت: مشارکت یک فرآیند و یک پروسه زمان‌بر است. چیزی نیست که ما فکر کنیم بشود چند ماهه درصد مشارکت را افزایش داد. مگر حوادث خیلی نادر با گفتمان جدید اتفاق بیفتد و مردم را به صحنه بیاورد. چیزی که من براساس آمار دارم متفاوت از چیزی است که بعضی از گمانه‌زنی‌ها به جای نظرسنجی‌ها می‌گویند. من تمام انتخابات گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به روش علمی روی منحنی آوردم.

وی افزود: روش الیوت که یک روش برای بررسی روندها است، را بر روی آن پیاده کردم و آمار نشان می‌دهد کف رأی همیشه روی ۳۰ درصد بوده که عمدتا رأی سازمان‌دهی شده احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هستند که مردم به خاطر گرایشی که به احزاب دارند رأی می‌دهند. ۷۰ درصد آرای خاکستری داریم که از این مقدار ۳۰ درصد، فراز و نشیب‌هایی را در انتخاب داشته که وارد عرصه شدند و گاهی مشارکت را به ۶۰ درصد می‌رساندند و بعضی وقت‌ها می‌توانستند هیجانی کاری کنند که بخشی دیگری از آرای خاکستری وارد رأی‌گیری شوند. این ۳۰ درصد با توجه به شرایطی که وجود دارد، عمدتا مطالبات‌شان برآورده نشده و منتظر یک حادثه‌ای هستند تا برای رأی دادن تصمیم بگیرند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: امروز یک جو منجمد و رخوتی در آنها ایجاد شده است و ۴۰ درصد از مردم چندان کاری به اینکه رئیس جمهور چه کسی باشد یا مجلس دست چه کسانی باشد، ندارند و بیشتر به دنبال این هستند تا رفاه، آرامش، امنیت و معیشت‌شان را به دست بیاورند و اینکه آن مجلس یا رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب باشد چه اصولگرا و چه مستقل، برای آنان چندان مؤثر نیست. به همین خاطر ما باید به آمار مراکز نظرسنجی معتبر توجه کنیم و با گمانه‌زنی نمی‌توان آماری در این خصوص داد.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که چه کسانی و چه عواملی در کاهش میزان مشارکت نقش داشتند، گفت: عوامل مختلفی وجود دارد که مردم را ناامید می‌کند که بیایند و از این حق قانونی شهروندی‌شان در رأی‌ دادن استفاده کنند. بخشی از آن به مسائل معیشتی برمی‌گردد؛ بخشی دیگر به اعتمادشان نسبت به عملکرد جناح‌های سیاسی که رأی مردم را گرفتند و بعد که به قدرت رسیدند به وعده‌ها عمل نکردند. به قول حافظ «واعضان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند» یعنی مطالبات مردم را در نظر نگرفتند و این دلایل باعث می‌شود که مردم اعتمادشان را نسبت به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی از دست بدهند و در زمان انتخابات که بهار احزاب و تشکل‌های سیاسی است، به یک خواب زمستانی بروند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به زمان باقی مانده تا انتخابات، چه کارهایی باید انجام بگیرد تا میزان مشارکت افزایش پیدا کند، گفت: انتخابات سه رکن دارد؛ انتخاب‌شوندگان، انتخاب‌کنندگان و دستگاه‌های نظارتی. انتخاب‌شوندگان نامزدهای انتخاباتی هستند. به نظر می‌رسد شورای نگهبان نرمش قهرمانانه اعلام کند و یک مقدار صاحبان آرا را راضی‌تر کند تا کسانی که از نظر نامزدهایشان می‌خواهند وارد انتخابات شوند، موانعی بر سر راهشان نباشد. انتخاب‌کنندگان همان مردم هستند. به نظر می‌رسد شفاف کردن فضای سیاسی و رقابتی کردن آن‌ می‌تواند به مشارکت کمک کند و در عین‌حال اگر فرد یا جریانی بتواند گفتمان جدیدی را مطرح کند تا مردم را مشتاق کند به اینکه اگر این جناح یا تفکر رأی بیاورد، بتواند تغییرات اساسی روی می‌دهد، برهمین اساس مردم پای صندوق‌های رأی می‌آیند.

کنعانی‌مقدم افزود: مجریان و دستگاه‌های نظارتی هم بر اساس ۴ راهبردی که رهبری فرمودند باید امنیت و سلامت انتخابات را فراهم کنند و فضا را رقابتی و مشارکت حداکثری ایجاد کنند. اگر موانع مشارکت را برطرف کنند، امکان دارد میزان مشارکت تغییر کند.

وی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما درباره این وضعیت امروز مشارکت در انتخابات به چه شکلی است، گفت: من قبلا پیشنهادی به وزارت کشور داده بودم که به آن عمل نکردند. آن هم بحث اطلس سیاسی کشور است. کشور ما با تنوع سیاسی مواجه است، در بعضی مناطق ۶۰-۷۰ درصد یا شاید هم بیشتر شاهد حضور مردم در انتخابات هستیم اما در بعضی مناطق اینطور نیست و کمتر از ۳۰ درصد است. مثلا تهران یکی از کلانشهرهایی است که به لحاظ اینکه ۳۰ نماینده برای مردم باید انتخاب شود، اما مردم خیلی نماینده‌ها را نمی‌شناسند؛ همین الان از مردم اسامی نماینده‌های تهران را سوال کنید، نمی‌شناسند جز ۴-۵ نفر و با وجود آنکه در انتخابات شرکت کرده و رای دادند، بیشتر از آن نمی‌توانند بگویند. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم به طور متوسط بحث را دنبال کنیم و بگوییم متوسط آرای مشارکت کشور چند درصد است، به نظر بیشتر از ۳۰ درصد نخواهد بود. ممکن است در بعضی جاها آمار مشارکت ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد اما مجموعا اگر بخواهیم میانگین بگیریم، ۳۰ درصد واجدین شرایط خواهند بود.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: من نزد آقای رئیسی و آقای وحیدی شعاری را گفتم که باید خیلی به آن پرداخت که این شعار «رای می‌دهم، پس هستم» بود. کسی یا جریانی که با صندوق سیاسی قهر می‌کند، دیگر میت سیاسی است و دیگر نمی‌تواند در سپهر سیاسی کشور حضور داشته باشد، چون اصل دموکراسی را در کشور نفی کرده است.

نمایندگان حزب موتلفه برای مذاکره انتخاباتی با گروه های اصولگرا

همچنین تسنیم خبر داده؛ حزب مؤتلفه اسلامی یک گروه هفت‌نفره برای مذاکره با دیگر گروه‌های اصولگرا برای رسیدن به یک مدل برای آنچه "وحدت اصولگرایان" تعریف شده، تعیین کرده است.

بر پایه این خبر، این هفت نفر متشکل از لاله افتخاری، محمدکاظم انبارلویی، حسین انواری، محسن قناعت، امیر خجسته، علی افشاری آزاد و یک عضو دیگر حزب مؤتلفه برای مذاکره با شورای ائتلاف، جبهه پایداری و دیگر گروه‌های اصولگرا از سوی حزب مؤتلفه مأمور شده‌اند و تاکنون با برخی گروه‌های اصولگرا نیز دیدار داشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: