کد خبر: ۹۶۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
تعداد بازدید: ۱۳۲
استاد، پیشکسوت، بزرگ و هر عنوانی ازاین‌دست برای او که هنوز و در آستانه ۸۹ سالگی تمام‌قد هنرش را ارتقا داده، کم است و نامش همه آنچه هست را به کمال نشان می‌دهد. علی نصیریان، نویسنده، کارگردان و بازیگری که در تمامی این مسیر از ۱۷ سالگی تا امروز، هم استاد هم دانش‌آموز و دانش‌جو بوده است.

اینفوگرافیک/ علی نصیریان از «بلبل سرگشته» تا «نوروز»؛ راه‌های دور و دراز مردی که همیشه در اوج استبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، حسین قره: او با نمایشنامه «بلبل سرگشته» نمایشنامه‌نویسی مدرن ایران را جان داد و حدود و ثغوری برای آن تعریف کرد، و بعد از تجربه او بود که نمایشنامه‌نویسان دیگر (بیضایی، رادی، ساعدی و...) از راه رسیدند و ایرانی نوشتند. تا پیش از بلبل سرگشته نمایشنامه‌های فرنگی در تالارهای ایران و منطقه قفقاز اجرا و در بهترین حالت نمایشنامه‌های فرنگی -به قول نویسندگان آن دوره- آدابتاسیون می‌شد. از آن جمله مشهورترین این نمایشنامه‌ها «خسیس» نوشته «مولیرِ» فرانسوی بود که «فتحعلی آخوندزاده» آدابت و ایرانیزه کرده و با نام «حکایت مرد خسیس» یا «حاجی قره» ترجمه، بازنویسی و ایرانی شده بود.

نصیریان در بازیگری کارش را پیش از هنرستان بازیگری و نمایشنامه‌نویسی آغاز کرد. او پیش از کودتای ۲۸ مرداد و آتش گرفتن تئاتر سعدی آنجا رفت‌وآمد داشت و بازیگری را تمرین کرده بود. اگرچه طلوع او به‌عنوان بازیگر، هم‌زمانِ تحصیل و بعدازآن و حضور در «گروه هنر ملی» و آشنایی با «شاهین سرکیسیان» بود.

علی نصیریان در آثار بسیاری درخشیده است، از فیلم و سریال تا تئاتر. از فیلم «گاو» تا تئاتر «هفت شب با میهمان ناخوانده». از «سربداران» و بازی درخشان «قاضی شارع» تا «بنگاه تئاترال» و... .

 

کدام نقش او را فراموش کرده‌ایم، «آقای هالو»، « تقی پستچی»، یا «میرزا نوروزِ» کفش‌های میرزا نوروز.

نه «ابوالفتحِ» «هزاردستان» فراموش می‌شود، نه «بزرگ آقا» در «شهرزاد»، نه «مستر فرهانِ» «ناخدا خورشید»، نه پدر منتظرِ «بوی پیراهن یوسف».

او استاد، پیشکسوت، بزرگ و یا به قول محمد صالح علا که اندکی از میهمانانش را «خلیفه» لقب می‌داد، خلیفه بازیگری است و امسال باز هم با فیلمی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فرصتی است و غنیمتی، آن هم در این روزها که بسیاری از هم‌دوره‌های او نیستند و یا انگشت شماری که به اجبار، خانه در فرنگ دارند.

علی نصیریان تا به حال جوایز و عناوین متعددی را از آن خود کرده است، شاید باید گفت حالا اوست که به جشنواره‌ها اعتبار می‌دهد، جشنواره‌ای که نصیریان در آن کار دارد.

اینفوگرافیک/ علی نصیریان از «بلبل سرگشته» تا «نوروز»؛ راه‌های دور و دراز مردی که همیشه در اوج است

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: