کد خبر: ۹۶۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۶۶
سه قدرت بزرگ جهان روسیه، آمریکا و چین سه استراتژی را در بحران یمن پیش گرفته‌اند و ادامه می‌دهند.

تحلیل مواضع چین در برابر بحران غزه / پکن برنده اصلی جنگ در فلسطین شده استبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اطلاعات: سه قدرت بزرگ جهان روسیه، آمریکا و چین سه استراتژی را در بحران یمن پیش گرفته‌اند و ادامه می‌دهند.

روسیه (پوتین) که خود گرفتار طولانی شدن جنگ در اوکراین است، در حالی که فاصله‌اش را با بحران جنگ در فلسطین اشغالی، حفظ می‌کند، اینجا و آنجا در اعلام مواضع، این ضرب‌المثل فارسی «یکی به نعل و یکی میخ!» را اجرا می‌کند!

آمریکا و دولت بایدن اما، سیاست منافقانه پیش گرفته است؛ از یکسو بلافاصله بعد از عملیات حماس و ضربه بزرگی که نتانیاهو خورد، بایدن سراسیمه به تل آویو رفت و در فرودگاه «تل آویو» نتانیاهو را در آغوش گرفت و این جمله او که گفت:«آمریکا با شما و در کنار اسرائیل است»، ضمن آنکه «حماس» را «گروه تروریستی» نامید خبری شد. بلافاصله هم خط هوایی نظامی مستمر آمریکا برای اسرائیل را راه انداخت. برهمین اساس تمامی بمباران‌های ارتش اسرائیل در «غزه» و در سراسر مناطق فلسطینی با بمب افکن‌های آمریکایی انجام می‌گیرد و به طور مستمر خط هوایی ـ نظامی آمریکا برای تدارکات جنگی و بمب‌هایی که هواپیماهای نظامی آمریکا بر سر فلسطینان می‌ریزند همچنان ادامه دارد.


دولت چین اما سیاست دوگانه‌اش را با فاصله‌گرفتن از فضای جنگ در دستور کار قرار داده است.دولت چین تا اینجا برنده این بحران است، به ویژه که دولت‌های عربی در خلیج فارس و در خاورمیانه نیز با «سکوت و بی‌عملی» خود را همچنان در حاشیه این بحران قرار داده‌اند.
اکنون «شی چین پینگ» رئیس جمهوری چین در پاسخ به نامه «سارالانده» دوست دیرینه آمریکایی‌اش نوشته است: «آینده جهان مستلزم ثبات در روابط چین و آمریکاست!» رئیس جمهوری چین در این نامه گفته است:«چین و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین کشورهای توسعه یافته جهان هستند و آینده و سرنوشت این کره خاکی، مستلزم ثبات بیشتر و بهتر شدن روابط چین و آمریکاست.»

واقعیت این است که سه ابر قدرت جهان که سلطه خود را در مهم‌ترین نهاد بین‌المللی جهان، سازمان ملل با داشتن «حق وتو» در بالاترین نهاد این سازمان «شورای امنیت» اعمال می‌کنند، برای جنگ یا صلح چه در سطوح منطقه‌ای یا بین‌المللی در جهان تصمیم می‌گیرند و اکنون نیز بحران جنگ و نسل‌کشی در فلسطین اشغالی را هدایت می‌کنند. تا چنین معادله‌ای برای مدیریت جهانی برقرار است، جنگ در اوکراین با به جای گذاشتن ده میلیون آواره جنگی از مردم اوکراین و در فلسطین اشغالی با قتل عام گسترده فلسطینان همچنان ادامه خواهد داشت.

مقاومت فلسطینیان، مردم لبنان و سوریه و یمن و... را در بستر چنین واقعیتی از سه ابر قدرت (آمریکا، روسیه و چین) باید محک زد. دولت آمریکا (بایدن) موتور ادامه نسل‌کشی دولت صهیونیستی اسرائیل (نتانیاهو) است. دولت پوتین که همچنان گرفتار جنگ در اوکراین است تلاش دارد تا فاصله‌اش را در بحران نسل کشی و به جا گذاشتن زمین سوخته در فلسطین اشغالی محفوظ نگهدارد. چین و رئیس جمهوری‌اش (شی چین پینگ) اما هر سیاست ورزی را با محوریت اصلی «تجارت» چه در سطوح منطقه‌ای یا بین‌المللی، استراتژی اصلی و بنیادین خود می‌داند که اکنون با پیام «سرنوشت کره زمین در گرو روابط پکن ـ واشنگتن است» اعلان رسمی کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: