کد خبر: ۹۶۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
تعداد بازدید: ۶۲
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تشکیل قرارگاه تدابیر ویژه دارویی گفت: امسال میزان کمبودهای دارویی کمتر از سال گذشته بوده است و در تابستان علی‌رغم گرمای زیاد کمبود سرم تزریقی در کشور وجود نداشت.

عین‌اللهی: امسال میزان کمبودهای دارویی کمتر از سال گذشته بوده استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی اثر بخشی سیاست گذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در کشور گفت: مساله تامین دارو و تجهیزات پزشکی مساله‌ بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است که از ابتدا تا انتهای آن به همکاری نیاز دارد. ارگان‌هایی همچون بانک مرکزی با تامین به موقع ارز، گمرک برای ترخیص به موقع دارو، استاندارد برای ترخیص و سازمان برنامه برای تامین منابع بودجه در این تامین دارو و تجهیزات پزشکی دخیل هستند که هر زنجیره کارش را به خوبی انجام دهد و یک حلقه خوب بچرخد بقیه هم تا انتها خواهند چرخید.

وی توضیح داد: تامین ارز برای واردات مواد اولیه و داروها یک مساله مهم است. بحث سفارش و تامین نقدینگی برای بخشی از داروها و مواد اولیه هم بسیار مهم بوده است. با توجه به اجرای طرح دارویار و تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی به تسهیلات و نقدینگی بیشتری احتیاج است. برای واردات بیش از ۹۰ درصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود بعد از تامین ارز مورد نیاز مرحله بعد آن است که بانکی در خارج از کشور آن پول را بدهد گاهی اوقات همه کارها می‌شود اما بانک به دلیل وضعیت تحریمی از انجام کار امتناع می‌کند که اخیرا هم همین اتفاق رخ داد. پس اگر در کار یک حلقه‌ای مشکل به وجود آید برای واردات دارو و تجهیزات هم مشکل ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: وزارت بهداشت برای آنکه بتواند همه حامیان فرآیند و عوامل دخیل در دارو و تجهیزات را وارد کنند قرارگاه تدابیر ویژه دارویی به مسئولیت وزیر بهداشت و نمایندگانی از سازمان برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای نظارتی تشکیل داد که مرتبا هم جلسات آن تشکیل می‌شود در آنجا تصمیماتی گرفته شده و هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد و افراد متدین و جهادی شبانه‌روز کار می‌کنند نتیجه آن شد که امسال میزان کمبود دارویی کمتر از سال گذشته است.

عین‌اللهی ادامه داد: تابستان امسال علی‌رغم گرمای زیاد کمبود سرم تزریقی در کشور نداشتیم و حدود ۲۰۷ میلیون سرم در همان زمان تامین شد.

وی ادامه داد: امسال بیماری‌های تنفسی و بحث عفونت‌ها و آنفلوآنزا زیاد بود، خوشبختانه کمبودی درباره آنتی بیوتیک و داروهای بیهوشی نداشتیم. علاوه بر آن با پیگیری‌های انجام شده و کمک مجلس شورای اسلامی میزان مالیات بر ارزش افزوده داروهای موجود در گمرک صفر شد و کالا به راحتی ترخیص شد. ما از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که در بودجه سال آینده این مصوبات پایدار بماند تا مشکل نداشته باشیم. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته حواله ارز از ۲۵ روز به پنج روز کاهش پیدا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: