کد خبر: ۹۶۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
تعداد بازدید: ۹۶
سینمای جهان در سال ۲۰۲۳ با رکوردشکنی فیلم‌هایی چون «باربی»، «اوپنهایمر» و انیمیشن «برادران سوپرماریو»، سال موفقی را در گیشه با وجود اعتصاب چند ماه نویسندگان و بازیگران آمریکا رقم زد.

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال سینمای جهانبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا :سینمای جهان در سال ۲۰۲۳ با رکوردشکنی فیلم‌هایی چون «باربی»، «اوپنهایمر» و انیمیشن «برادران سوپرماریو»، سال موفقی را در گیشه با وجود اعتصاب چند ماه نویسندگان و بازیگران آمریکا رقم زد.

فیلم «باربی» ساخته گرتا گرویگ بدون شک پدیده سینمای جهان در سال ۲۰۲۳ از حیث فروش بود و توانست با ۱.۴۴ میلیارد دلاری با هزینه تولید ۱۴۵ میلیون دلاری سود بزرگی را نصیب سازندگان و کمپانی برادران وارنر کند.

این فیلم که تنها توانسته عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان را از آن خود کند با بازی مارگو رابی در نقش اصلی در کنار رایان گاسلینگ، به نخستین فیلم ساخته یک کارگردان زن در تمام ادوار سینما تبدیل شد که به فروش میلیارد دلاری دست می‌یابد.

«باربی» همچنین سریع‌ترین فیلم از میان تمام آثار کمپانی برادران وانر است که به فروش یک میلیارد دلاری دست یافته و این فروش را تنها در طول ۱۷ روز اکران خود ثبت کرد. این رکورد پیش از این در اختیار فیلم «هری پاتر و هدیه‌های مرگبار- قسمت دوم» بود.

در سال ۲۰۲۲، «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با فروش ۲.۲ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم سال نام گرفت.

 

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال سینمای جهان

در رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در گیشه جهانی، انیمیشن «برادران سوپرماریو» محصول استودیو ایلومینیشن کمپانی یونیورسال قرار دارد که با هزینه تولید ۱۰۰ میلیون دلاری توانست به فروش ۱.۳۶ میلیارد دلاری در سینماها دست یابد.

«برادران سوپرماریو» رکوردهای زیادی را شکست، از جمله بزرگترین افتتاحیه یک فیلم انیمیشن و پرفروش‌ترین فیلم ساخته شده براساس یک بازی ویدیویی.

این انیمیشن کمدی ماجراجویانه که یکی از شانس‌های اصلی اسکار بهترین انیمیشن بلند سال است، هم اکنون پس از «شیرشاه» (۱.۶۶ میلیارد دلار) و «منجمد ۲» (۱.۴۵ میلیارد دلار)، در رتبه سوم پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما قرار دارد.

رتبه سوم این فهرست به فیلم زندگی‌نامه «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان تعلق دارد. فیلمی که علی‌رغم اکران همزمان با «باربی» توانست به جذب مخاطب ادامه دهد تا جایی که با فروش ۹۵۱ میلیون دلاری در مقابل هزینه تولید ۱۰۰ میلیون دلاری، به موفق‌ترین اثر کارنامه سینمایی نولان تبدیل شد، ضمن این که تحسین منتقدان را نیز برانگیخت.

«اوپنهایمر» پرفروش‌ترین فیلم زندگی‌نامه تاریخ سینما و دومین فیلم پرفروش سینما با درجه سنی «R» است.

«اوپنهایمر» نگاهی جامع به زندگی «جی. رابرت اوپنهایمر»، فیزیکدان نظری آمریکایی و از پیشگامان ساخت بمب اتمی دارد و در آن «کیلین مورفی» در نقش رابرت اوپنهایمر بازی کرده است.

رتبه چهارم این فهرست به سینمای ابرقهرمانی رسیده جایی که قسمت سوم «نگهبانان کهکشان» با فروش ۸۴۵ میلیون دلاری جای گرفته است. ساخته جیمز گان اگرچه فروش قابل ملاحظه‌ای در گیشه ثبت کرد اما نتوانست از فروش ۸۶۳ میلیون دلاری قسمت سوم این فیلم در سال ۲۰۱۷ عبور کند.

استودیو مارول کمپانی دیزنی برای ساخت قسمت سوم فیلم ابرقهرمانی «نگهبانان کهکشان»، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال سینمای جهان

فیلم اکشن «سریع و خشمگین ۱۰» به کارگردانی لویی لتریر از فیلم‌نامه‌ای به نویسندگی دن مِیزو و جاستین لین نیز با فروش ۷۴۰ میلیون دلاری در مقابل بودجه سنگین ۳۰۰ میلیون دلاری، رتبه پنجم فروش‌های سینما در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. این فیلم اگرچه در میان ۱۰ فیلم موفق سال در گیشه قرار گرفت اما با توجه به هزینه تولید و در مقایسه با سایر قسمت‌های سری فیلم‌های «سریع و خشن» عملکردی کمتر از انتظار داشت.

رتبه ششم نیز به انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» با فروش ۶۹۰ میلیون دلاری و هزینه تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است که از آن به عنوان یکی از بهترین تولیدات سینمایی سال یاد می‌شود.

این انیمیشن که دنباله‌ی «در دنیای عنکبوتی» در سال ۲۰۱۸ است، رکورد بزرگترین افتتاحیه‌ یک انیمیشن را برای کمپانی سونی پیکچرز به خود اختصاص داد و توانست ۴۴ درصد بیشتر از قسمت قبلی خود بفروشد.

فیلم موزیکال و فانتزی «پری دریایی کوچولو» به کارگردانی راب مارشال محصولی کمپانی دیزنی و اقتباسی از انیمیشنی معروفی به همین نام در ۱۹۸۹ است که بر اساس داستانی به همین نام اثر هانس کریستین اندرسن ساخته شده‌است. این فیلم که هلی بیلی در نقش اصلی آریل بازی کرده با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری توانست ۵۶۹ میلیون دلار در گیشه جهانی سینما بفروشد و در رتبه هفتم فهرست موفق‌ترین فیلم‌های گیشه ۲۰۲۳ قرار گیرد.

این فیلم نقدهای متفاوتی از طرف منتقدان دریافت کرد که نقش‌آفرینی بازیگران و موسیقی را ستایش کردند، اما جلوه‌های ویژه و طراحی شخصیت‌ها مورد انتقاد قرار گرفت.

«مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول» با بازی تام کروز و کارگردانی کریستوفر مک‌کوری، اگرچه این یکی فیلم‌های سری ماموریت غیرممکن از نظر منتقدان بود اما چندان در گیشه طبق انتظارت عمل نکرد و در حالی با فروش ۵۶۷ میلیون دلاری با بودجه ۲۹۰ میلیون دلاری دست یافته که قسمت قبلی آن «ماموریت غیرممکن: فال اوت» در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار فروخته بود.

«ماموریت غیرممکن: روز شمار مرگ: قسمت اول» در حالی که پرهزینه‌ترین فیلم در میان سه قسمت قبلی است اما فروش کمتری نسبت به آنها کسب کرد.

 

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال سینمای جهان

سومین انیمیشن در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۳، «المنتال» محصول استودیو پیکسار کمپانی دیزنی است که ۴۹۶ میلیون دلار فروخت. این انیمیشن که با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده، اگرچه در آغاز کار ناامیدکننده ترین فروش افتتاحیه را در میان تمام محصولات پیکسار داشت اما در نهایت توانست به جمع ۱۰ فیلم پرفروش ۲۰۲۳ راه یابد.

رتبه دهم این فهرست نیز به فیلم ابرقهرمانی «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» اختصاص یافته که با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و ۴۷۶ میلیون دلار فروخت. این فیلم از حیث فروش، ناموفق‌ترین فیلم از سری فیلم‌های «مرد مورچه‌ای» است که چندان به مذاق منتقدان هم خوش نیامده است.

 

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال سینمای جهان

این فیلم دنباله «مرد مورچه‌ای» (۲۰۱۵) و «مرد مورچه‌ای و زنبورک» (۲۰۱۸) و سی و یکمین فیلم در دنیای سینمایی مارول به‌شمار می‌رود که توسط پیتون رید از فیلم‌نامه‌ای به نویسندگی جف لاونس کارگردانی شده‌است.

در رتبه‌های یازدهم تا پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ نیز به ترتیب «جان ویک ۴» (۴۴۰ میلیون دلار)، «تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران» (۴۳۸ میلیون دلار)، «مگ ۲: گودال» (۳۹۵ میلیون دلار)، «ایندیانا جونز: روزشمار سرنوشت» (۳۸۳ میلیون دلار) و «بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» (۲۸۹ میلیون دلار) قرار گرفته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: