کد خبر: ۹۶۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
تعداد بازدید: ۱۹۵
قیمت دلار در آخرین معامله هفته جاری با افزایش به کار خود پایان داد. هر چند بازارها با بازدهی مثبت نخستین هفته آذر را پشت‌سر گذاشتند اما کارشناسان اقتصادی سیاست‌گذار را یکه تاز بازار ارز می‌دانند و از منظر شرایط رکودی بازارها را بررسی می‌کنند؛ اما معامله‌گران در انتظار پرش دلار در ماه‌های پایانی هستند.

به گزارش خبرداغ به نقل از تجارت‌نیوز : قیمت دلار در آخرین معامله هفته جاری با افزایش به کار خود پایان داد. هر چند بازارها با بازدهی مثبت نخستین هفته آذر را پشت‌سر گذاشتند اما کارشناسان اقتصادی سیاست‌گذار را یکه تاز بازار ارز می‌دانند و از منظر شرایط رکودی بازارها را بررسی می‌کنند؛ اما معامله‌گران در انتظار پرش دلار در ماه‌های پایانی هستند.

قیمت دلار هفته گذشته روند الاکلنگی را تجربه کرد و در محدوده ۵۰ هزار و ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی نوسان داشت؛ اما در دو روز پایانی هفته متعاقب رشد قیمت انس جهانی طلا نوسانات افزایشی داشت و به نیمه کانال ۵۰ هزار تومانی رسید. در آخرین معامله هفته گذشته دلار با قیمت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار در هفته نخست آذر با نوسانات محدود، در کریدور جدید پیشروی کرد. کارشناسان اقتصادی تا پیش از این نسبت به افزایش دلار در ۶ ماهه دوم سال هشدار داده بودند. اما با تلاش سیاست‌گذار محدوده قیمت دلار حفظ شد. اکنون معامله‌گران بازار ارز سه ماه پایانی سال را متاثر از رشد تقاضا افزایشی پیش‌بینی می‌کنند.

حفظ ریتم الاکلنگی دلار تا انتخابات

با توجه به اینکه در دو هفته گذشته دلار رفتار شارپی قابل توجهی نداشته تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند مدت‌ها است که به دلیل نزدیک بودن انتخابات، رکودی که از سوی دولت بر بازارها حاکم است و مهار تورم به هر شکل ممکن، سیاست‌گذار توانسته دلار را در منطقه ۵۰ هزار تومانی مهار کند. آنها با تاکید براینکه این منطقه محدوده جدید معاملاتی دلار است کف این اسکناس را محدوده ۴۷ هزار تومانی و سقف آن را در صورت بروز شرایط بحرانی منطقه ۵۴ هزار و ۷۰۰ در نظر می‌گیرند.

آنچه این هفته معامله‌گران نسبت به آن توجه نشان دادند موضوع آخرین آمار تجارت کشور که از سوی گمرک ایران منتشر شد، بود. تراز تجاری کالاهای غیرنفتی کشور به منفی ۱۰.۱ میلیارد دلار رسید که بدترین وضعیت در چهار سال اخیر بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کسری تجاری ایران در این تاریخ دومین رکورد را در بیش از یک دهه گذشته ثبت کرده است.

با توجه به اینکه سیاست‌گذار همواره با ارزپاشی در بازارهای مالی ثبات ایجاد می‌کند و شیفت دولت از نفت به مالیات؛ برای بودجه سال آینده به نظر می‌رسد برای مدیریت بازار ارز در سال ۱۴۰۳ باید راهکار جدیدی ارائه دهد.

همراهی بازارهای همسایه با دلار تهران

روز پنجشنبه قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایش داشت. قیمت دلار هرات با افزایش محدود ۲۷۰ تومانی با قیمت ۵۰ هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد.

دلار سلیمانیه افزایش ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومانی معامله شد. درهم امارات با رشد ۸۰ تومانی با رقم ۱۳ هزار ۸۸۰ تومان معامله شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: