کد خبر: ۹۶۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
تعداد بازدید: ۱۰۹
داوطلبان آزمون فرهنگیان ۲۵ درصد نمره خود را باید در آزمون ارزشیابی صلاحیت‌های معلمی که از سوی آموزش و پرورش به صورت آزمایش، مصاحبه و گزینش انجام می‌شود، کسب کنند.

یک کنکور و چند تغییر مهم؛ فرهنگیان دارای کنکور جداگانه شدندبه گزارش خبرداغ به نقل از مهر: داوطلبان آزمون فرهنگیان ۲۵ درصد نمره خود را باید در آزمون ارزشیابی صلاحیت‌های معلمی که از سوی آموزش و پرورش به صورت آزمایش، مصاحبه و گزینش انجام می‌شود، کسب کنند.

ثبت نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ از روز گذشته آغاز شده است اما قرار است کنکور ۱۴۰۳ برای دانش آموزان با تغییراتی نسبت به گذشته برگزار شود.

در کنکور سال آینده یک آزمون اختصاصی برای پذیرش معلمان در نظر گرفته شده است. با این حال دانش آموزان می‌توانند در رشته‌های دیگر هم امکان قبولی را داشته باشند.

شاید مهم‌ترین نکته برای داوطلبان کنکور سال آینده این است که داوطلبانی که در زمان ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول)، نوع آزمون خود را «فقط متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم» انتخاب کنند، در صورت قبولی و یا عدم قبولی در آزمون پذیرش دانشجو - معلم حق انتخاب رشته در رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را نخواهند داشت.

ولی داوطلبانی که در زمان ثبت نام، نوع آزمون خود را «متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم» انتخاب کنند، در صورت قبولی نهایی در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم حق انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را ندارند.

موضوع دیگری که با آغاز ثبت نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ مشخص شد، زمان متفاوت کنکور است.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود اما آزمون فرهنگیان تنها در نوبت اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

در حقیقت زمان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ از دی سال جاری به اردیبهشت سال آینده موکول شد. این پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش بود تا در زمان برگزاری نوبت اول کنکور، دانش آموزان فصل‌های بیشتری از کتب درسی خود را خوانده باشند.

اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در سال ۱۴۰۳ قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد و به قبولان نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد.

البته بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در سال ۱۴۰۳، مهلت چند روزه به این دسته از داوطلبان داده می‌شود که چنانچه از قبولیِ خود در دانشگاه فرهنگیان منصرف شدند، امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را داشته باشند. این موضوع نگرانی بسیاری از داوطلبان را که مایل به انتخاب دانشگاه فرهنگیان بودند کاهش می‌دهد.

این دسته از داوطلبان تنها باید در فرصت تعیین شده که از طرف سازمان سنجش اعلام خواهد شد درخواست انصراف خود را قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته، به آموزش و پرورش ارائه دهند.

تفاوت مهم دیگر کنکور امسال این است که دیگر داوطلبان همزمان نمی‌توانند در در دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی شرکت کنند.

سازمان سنجش دلیل این موضوع را هم‌زمانی نوبت برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی دانسته و به داوطلبان هشدار داده است که منحصراً مجاز به ثبت‌نام در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی هستند.

تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد در سه گروه اصلی علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی رسید و البته در گروه‌های هنر و زبان به دلیل نبود دروس عمومی میزان تأثیر سوابق تحصیلی ۲۸ درصد است.

با این حال برای داوطلبان معلمی همه چیز متفاوت است. درصد سوابق همچنان ۵۰ درصد است ولی یک سهم ۲۵ درصدی به مصاحبه اختصاص داده شده است.

در حقیقت پس از آزمون، داوطلب آزمون فرهنگیان ۲۵ درصد نمره خود را باید در آزمون ارزشیابی صلاحیت‌های معلمی که از سوی آموزش و پرورش به صورت آزمایشات، مصاحبه و گزینش طراحی و برگزار می‌شود کسب کند.

تنها ۲۵ درصد از آزمون سراسری کسب می‌شود و ۵۰ درصد هم باید از سوابق تحصیلی کسب کرده باشد. همچنین محدودیت سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان همچنان برقرار است.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند برای تربیت یک معلم کارآمد نیاز به ایجاد محدودیت در بازه سنی مجاز برای ورود به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان هستند.موضوعی که با مخالفت جدی دیوان عدالت اداری مواجه شده است.

با وجود اینکه دیوان عدالت اداری شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد؛ با این وجود وزارت آموزش و پرورش همچنان در تلاش است تا نظر خود را مبنی بر تعیین سن خاص برای ورود به دانشگاه فرهنگیان لحاظ کند.

وزارت آموزش و پرورش معتقد است برای ورود به عرصه معلمی نباید سن بیش از ۲۴ سال داشت و اساساً معلمی با سی سال کار وقتی به سن ۵۰ سالگی می‌رسد توانایی لازم برای معلمی را ندارد.

یک مقام آگاه در دیوان عدالت اداری در پی استعلام خبرنگار مهر در خصوص آرای پیش از این گفته بود که بر اساس ماده ۹۲ دیوان عدالت اداری، وقتی یک رأی صادر شود و در روزنامه رسمی چاپ شود مراجع مورد شکایت، مکلف هستند مفاد رأی را به طور کامل اجرا کنند و در صورتی که رأی دیوان را اجرا نکنند مرجع مورد شکایت مسئول جبران خسارت از افراد ذینفع خواهد بود و مشمول ماده ۱۱۲ قانون دیوان که همان استنکاف از رأی دیوان است؛ قرار می‌گیرد.

با این حال محدودیت سنی همچنان در شرایط ذکر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش برای آزمون ویژه خود، لحاظ شده است.

لذا باید منتظر ماند و دید که آیا دیوان عدالت اداری با متخلفان برخورد می‌کند یا اینکه نهاد دیگری همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نظر نهایی را خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: