کد خبر: ۹۶۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
تعداد بازدید: ۹۱
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تشریح جزئیات روز بدون کیف و کتاب مدارس (سه‌شنبه ۳۰ آبان) در این شهر گفت: می‌خواهیم دانش‌آموزان مهارت ابراز هیجان را فرابگیرند و بتوانند در مدرسه هیجان خود را بروز دهند.

جزئیات روز بدون کیف و کتاب در مدارس/ دانش‌آموزان چه چیزهایی به مدرسه ببرند؟به گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم : معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تشریح جزئیات روز بدون کیف و کتاب مدارس (سه‌شنبه ۳۰ آبان) در این شهر گفت: می‌خواهیم دانش‌آموزان مهارت ابراز هیجان را فرابگیرند و بتوانند در مدرسه هیجان خود را بروز دهند.

اخیرا وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح «روز بدون کیف و کتاب» هر ۲ هفته یک‌بار در مدارس ابتدایی کشور خبر داد. آموزش و پرورش شهر تهران نیز اعلام کرد: دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه بدون کیف به مدرسه می‌روند.

مهم‌ترین رویکرد در اجرای روز بدون کیف و کتاب ایجاد محیطی با نشاط مبتنی بر بازی و تحرک برای دانش‌آموزان است.

جزئیات ۵ زنگ مدرسه در روز بدون کیف و کتاب

معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره ادامه برنامه روز بدون کیف و کتاب هر ۲ هفته یک بار در مدارس تهران گفت: وزیر آموزش و پرورش تأکید دارند که هر ۲ هفته یک بار اجرا شود و منتظر ابلاغ دستور العمل آن هستیم که توسط شورای عالی آموزش و پرورش در دست تدوین است.

در روز بدون کیف و کتاب ۵ زنگ آموزشی هدفمند طراحی خواهد شد که عبارتند از:

زنگ اول: ساحت تربیت دینی و بدنی

فعالیت‌های متناسب این زنگ در ساحت بدنی عبارتند از صبحانه سالم، ورزش و تندرستی و...

همچنین در این زنگ باید برنامه‌هایی در زمینه تقویت ابعاد معنوی وجودی از طریق برقراری ارتباط با خداوند، اجرای برنامه در زمینه سلامت و بهداشت جسمی و روانی و حفاظت از محیط زیست اجرا شود.

زنگ دوم: ساحت تربیت اقتصادی

در این زنگ شاهد اجرای برنامه هدفمند در زمینه آموزش تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه، تلاش فردی و جمعی برای تحقق عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی، افزایش بهره‌روی و... هستیم.

زنگ سوم: ساحت تربیت علمی

اجرای برنامه پژوهشی با رویکرد مجلات رشد.

بهره‌گیری و ارزیابی یافته‌های علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنها جهت کشف صورت‌های جدید واقعیت یا خلق روش‌ها و ابزارهای نوین.

برنامه‌ریزی و اجرای آگاهانه فعالیت‌های علمی پژوهشی.

برقراری ارتباط سازنده با طبیعت از طریق شناخت و استفاده از طبیعت با هدف تکریم، تسخیر و آبادانی.

زنگ چهارم: ساحت تربیت اجتماعی با تأکید بر تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی

اجرای برنامه‌های خلاق در زمینه: حفظ و اصلاح آداب، رسوم، هنجارها و ارزش‌های جامعه.

درک مناسب موقعیت اجتماعی.

توسعه درک و اصلاح موقعیت اجتماعی خود و دیگران.

برقراری رابطه سازنده و کسب صفاتی جمعی نظیر احسان، مهرورزی، انصاف، خیرخواهی، بردباری، همدلی و مسالمت‌جویی.

زنگ پنجم: ساحت تربیت هنری

برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های هنری و زیبایی شناختی با تلفیق برنامه ویژه مدرسه.

در همین ارتباط معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهرانبه تسنیم گفت: باید از روش سنتی تدریس که فقط بر گفت‌وگو توسط معلم و شنونده بودن دانش‌آموزان تأکید دارد، عبور کنیم و به فعال بودن دانش‌آموزان در کلاس درس و فعالیت‌های مهارت محور متمرکز شویم.

بازی و یادگیری در روز بدون کیف و کتاب

وی افزود: در روز بدون کیف و کتاب، آموزش تعطیل نمی‌شود اما روش آموزش تغییر می‌کند، دانش‌آموزان درگیر مهارت می‌شوند و از طریق آن مهارت به ساحت‌های تربیتی دست می‌یابند در حقیقت بازی و یادگیری مدنظر است تا محیط لذت بخش و با نشاط برای دانش‌آموزان ایجاد شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که در روز بدون کیف و کتاب، زنگ ریاضی و علوم برگزار می‌شود اما همراه با بازی؟ مطرح کرد: در این روز کلاس ریاضی به سبک سنتی نیست که معلم فقط بر روی تخته تدریس کند بلکه دانش‌آموزان درگیر یک مهارت می‌شوند، به عنوان مثال کاردستی می‌سازند که با ساخت آن اندازه گیری را فرا می‌گیرند.

عبور از روش‌های سنتی تدریس

وی تأکید کرد: به تدریج باید فرهنگ سازی کنیم تا از روش‌های حافظه محور در آموزش که معلم فقط درس داده و تکلیف می‌دهد، عبور کنیم در حقیقت رویکرد کارگروهی و فعالیت تیمی مد نظر است تا دانش‌آموزان در مدرسه از بودن در کنار هم لذت ببرند، مهارت ابراز هیجان را فرابگیرند و بتوانند در مدرسه هیجان خود را بروز دهند.

معصومیان ادامه داد: در آموزش و پرورش قرار نیست افرادی را که مغزشان پر از اطلاعات است تحویل جامعه بدهیم بلکه باید یک انسان با شخصیت قابل قبول را به جامعه تحویل دهیم. در دوره ابتدایی بازی برای دانش‌آموز زندگی است بنابراین نیاز است آموزش همراه با بازی باشد در این صورت اهداف آموزشی بهتر تحقق پیدا می‌کند.

سه‌شنبه دانش‌آموزان کتاب به مدرسه نبرند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روز سه شنبه ۳۰ آبان، دانش‌آموزان باید کتاب به همراه داشته باشند، گفت: ما اعلام کردیم روز بدون کیف و کتاب اما دانش‌آموزان می توانند به جای کتاب وسایل دیگری را به همراه بیاورند مثلا کتاب داستان، اسباب بازی، وسایل ساخت کاردستی و می‌توانند با همفکری با خانواده، وسیله‌ای را جایگزین کیف کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: یکی از رویکردها در روز بدون کیف و کتاب می‌تواند کتابخوانی باشد و اعلام کردیم معلمان در پایه ششم یک کتاب داستان معرفی کنند تا دانش‌آموزان در کلاس درس مطالعه کنند پس از آن دانش‌آموز خود را در موقعیت نویسنده قرار دهد و بگوید چگونه کتاب را می‌نوشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: