کد خبر: ۹۶۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
تعداد بازدید: ۳۰۴
جملیه علم الهدی گفت: استعمار علمی اجازه بهره مندی دنیا از تولیدات علوم انسانی ایران را نمی دهد.

جمیله علم‌الهدی: باید رهبری زنان جهان را به دست بگیریم/ بخشی از علوم انسانی فقط در ایران تولید می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم نوشت: جملیه علم الهدی گفت: استعمار علمی اجازه بهره مندی دنیا از تولیدات علوم انسانی ایران را نمی دهد.

جمیله علم‌الهدی در جشن ولادت حضرت زینب(س)، ویژه بانوان علمی و اداری دانشگاه علامه‌طباطبائی که به همت دفتر مشاوره و امور بانوان و خانواده و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به مقام و جایگاه زن در دیدگاه خداوند، گفت: یکی از جنبه‌های انقلاب اسلامی که مورد غفلت قرار گرفته است همین موضوع است که زن را آنچنان که خداوند می‌خواهد، معرفی نکرده‌ایم. هر از چند گاهی به الگویی از زنان که در تفکرهای دیگر هست اعتماد کردیم و دچار خطاهایی شدیم. بنابراین ساختن اندیشه‌های نو و خلاق در حوزه زنان معطوف به تالیف دقیق‌تری از زن و زنانگی در دیدگاه قرآن مجید و همچنین از منظر الهیات اسلامی است.

وی ادامه داد: ما همچنان در حوزه زنان و خانواده جزو مصرف کنندگان اندیشه‌های ترجمه‌ای هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم با خلاقیت، ابتکار، نواندیشی و ظرفیت‌های خوبی که در این کشور وجود دارد کار زیادی انجام دهیم. البته بانوان ما در حوزه کارآفرینی، فناوری و تولید علم، نقش زیادی داشته‌اند ولی در بخش الگو دهی همچنان جای کار داریم.

علم الهدی با بیان اینکه بانوان به برکت انقلاب اسلامی کنشگری‌های فعالی در حوزه علم، فرهنگ و هنر دارند و نقش‌های خوبی ایفا کرده‌اند، افزود: ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در گام دوم انقلاب نیاز به معرفی الگو به جهان داریم. باید از مرحله فعال بودن عبور و در شروع گام دوم انقلاب جهان را رهبری کنیم. ما به عنوان الگو باید رهبری زنان جهان را به دست بگیریم نه اینکه همچنان پیرو بمانیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه رهبری زنان جهان را در دست بگیریم کارهای خیلی زیادی داریم که مهم‌ترین کارها، ایجاد بنیه‌های فکری است. بنیه‌های فکری قوی را باید در دانشجویان، نسل جدید و در مدرسه ایجاد کنیم. کاری که حضرت زینب(س) کردند راهبری اجتماعی بود و ما هم به همین راهبری نیاز داریم.

علم‌الهدی در ادامه با اشاره به مقام علامه طباطبائی (ره) گفت: ایشان یک شخص معمولی و یک دانشمند عادی نیست. علامه طباطبائی یک تحول اساسی در اندیشه ایجاد کرده است. ایشان یک فیلسوف و مفسر معمولی نیست بلکه زمینه تحولات عظیم علمی را پدید آورده است. علامه طباطبائی انقلاب فلسفی ایجاد کرده است. ایشان جریان تفسیر را عوض کرد و به وجودشناسی اتصال داد.

وی افزود: «تقسیر المیزان» با تفاسیری که قبل و بعد از آن نوشته شده است تفاوت اساسی دارد، چون جریان جدید ایجاد کرد و این جریان باید ادامه پیدا کند.

وی پیشنهاد راه‌اندازی دپارتمان تحقیقاتی علوم انسانی متاثر از دیدگاه‌های علامه طباطبائی را مطرح کرد و افزود: یکی از نظریه‌های علامه طباطبائی ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند کل فلسفه و علوم انسانی را زیر و رو کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: از علوم انسانی که در ایران تولید می‌شود، در هیچ جای دنیا گزارش نمی‌شود. این از مشکلات کشور ما است که بخشی از علوم انسانی که فقط در ایران تولید می‌شود گزارش جهانی نمی‌شود و این هم به دلیل استعمار علم است که در رنکینگ‌های جهانی نمی‌آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: