کد خبر: ۹۵۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
تعداد بازدید: ۹۸
مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «پاییز بعد از تو» به خوانندگی حمید غلامعلی برگزار و در این مراسم، کارگردان گیج‌گاه، ترانه این فیلم سینمایی را که از جمله قطعات این آلبوم است به آتیلا پسیانی بازیگر تازه درگذشته سینما، تئاتر و تلویزیون تقدیم کرد.

ترانه فیلم سینمایی گیج‌گاه به آتیلا پسیانی تقدیم شدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین از روابط عمومی برنامه، آیین رونمایی و جشن امضای آلبوم «پاییز بعد از تو» با صدای حمید غلامعلی برگزار شد.

سجاد عزیزی آرام، ترانه سرا و رئیس کانون ادبی زمستان منتشر کننده این آلبوم در ابتدای این مراسم با اشاره به وضعیت ترانه‌های امروز که برخی تناسبی با فرهنگ غنی ما ندارد گفت: بر اساس این مهم، تلاش کردیم کنسرت خاطره‌سازها را برگزار کنیم؛ شاید ما ترانه‌ی «توو فکر یک سقفم» فرهاد را سالی یکبار بشنویم اما ۴۰ سال است که می‌شنویم اما عمر کارهایی همچون «هربار این درو محکم نببند نرو» به یک فصل هم نمی‌کشد.

وی ادامه داد: کنسرت یک جریان حمایت شونده از سوی مردم است. ما دهه شصتی‌ها با موسیقی خوب بزرگ شدیم و موسیقی قدیمی ما نسبت به آنچه به اسم موسیقی پاپ، امروز به خورد مردم می‌دهند شرف دارد.

این ترانه سرا که به تازگی کتاب «تهران عاشق» را روانه بازار کرده، توضیح داد: متاسفانه راه‌اندازی موسیقی با سبک و سیاق تامل برانگیز با مقاومت روبرو می‌شود و نباید بگذاریم این جریان به بن بست برسد.

عزیزی آرام تاکید کرد: «پاییز بعد از تو» برای غلامعلی یادآور یک درد است؛ این آلبوم با همراهی محمدرضا چراغعلی تولید شد که حتی دستمزد جشنواره فجر خود را این دو بزرگوار خرج این آلبوم کردند. چراغعلی هزاران آهنگ ساخته اما دلش با این آلبوم بود. یکسال درگیر این آلبوم بودیم.

وی گفت: همسر استاد غلامعلی به جلسات کانون ادبی زمستان می‌آمد. اسم این آلبوم در ابتدا «رویای دور» بود؛ در آن دوران همسر غلامعلی در بیمارستان بستری بود و پس از درگذشت او، نام آلبوم به «پاییز بعد از تو» تغییر کرد. یک آهنگ برای همسر وی در این آلبوم وجود دارد. به یاد دارم حمید غلامعلی یک ساعت در استودیو در زمان تهیه این موسیقی گریه کرد.

عزیزی آرام با اشاره به ساخت ترانه گیج‌گاه برای فیلم گفت: به دلایل مختلف اکران و انتشار آلبوم یکی شد و هر دو در پاییز رونمایی می‌شود.

از زمان نگارش گیج‌گاه به دنبال غلامعلی بودم

عادل تبریزی کارگردان فیلم گیج‌گاه در این مراسم با اشاره به خواندن موسیقی این فیلم سینمایی توسط حمید غلامعلی گفت: سینما و هنر ایران از دهه‌ ۴۰ تا ۷۰ آموزه اخلاقی و انسانی برای خانواده داشت و در فیلم‌های درجه ۵ و ۶ این آموزه بود.

وی ادامه داد: رسم بر این شده فیلمی که آماده می‌شود سراغ خواننده می‌روند تا ترانه‌ای برای اثر بخواند اما من در زمان نوشتن فیلمنامه در سال 93 در ذهنم مرور می‌کردم که باید حمید غلامعلی این کار را بخواند و در نوشتن فیلمنامه، آلبوم «قبیله عشق» را پخش می‌کردیم و غریبانه پخش می‌شد.

این کارگردان سینمای ایران توضیح داد: سرمایه‌گذاری سال ۹۵ برا تولید گیج‌گاه داشتیم که می‌گفت چاوشی این موسیقی را بخواند و من مخالفت کردم. حنیف سروری تهیه‌کننده هم از خوانندگی غلامعلی برای این فیلم سینمایی استقبال کرد.

تبریزی با بیان اینکه من واقعا گشتم تا حمید غلامعلی را پیدا کردم، گفت: گیج‌گاه با حس دهه ۷۰ که برای خانواده که روح داشت و اخلاق برایش مهم بود به تولید رسید. حس غم این تیتراژ با زندگی من و غلامعلی گره خورد و حالا با رفتن آتیلا پسیانی روبرو هستیم. این ترانه را به روح آتیلا پسیانی تقدیم می‌کنیم.

می‌گویند چت‌های مجازی را ترانه کن

عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا نیز در این مراسم اظهار کرد: کاری که سجاد عزیزی آرام آغاز کرده پرمشقت است و در کنار مارکت باید به درخشش آثار دقت شود. موسیقی ملزوم معیشت انسان اولیه بوده و تحقیر نمی‌کنم موسیقی‌ای که به احساسات عامه واکنش نشان می‌دهد حتی اگر بدون تامل باشد.

وی ادامه داد: این ضرورت در همه جوامع و در پیشینه ترانه ما موسیقی عامه وجود دارد اما همراه با رونق بازار موسیقی پاپ، توجه به مفهوم هنر نایاب شده و عده‌ای موسیقی را در بستر روانی و روحی و ایدئولوژیک خود می‌خواهند.

این ترانه‌سرا توضیح داد: در دوران ما موسیقی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و آلبوم‌گرایی برگزاری کنسرت‌ها بیشتر جنبه لذت جمعی دارد.

کاکایی تصریح کرد: گاه به من می‌گویند می‌توانی ترانه ضعیف بنویسی؟ همین چت‌های مجازی را وزنی بدهید کاری بنویسید؟ سخت است آبروی هنری را زمین بگذارید و تسلیم این نگاه شوید.

وی گفت: امیدوارم کانون زمستان در این راهی که آغاز کرده موفق باشد. از دوستداران صدای حمید غلامعلی هستم و «پاییز بعد از توم را بسیار دوست داشتم. همچنین به ترانه‌سراها توصیه می‌کنم از تجربیات شخصی استفاده کنند. ترانه‌های سجاد از یک جنس و یک زاویه دید بود.

تقاضا درباره موسیقی فاخر کم است

ستار اورکی با برای درگذشت آتیلا پسیانی گفت: سال ۷۶ در فیلم غریبانه صدای حمید غلامعلی را با موسیقی فریبرز لاچینی شنیدم و تاثیر عجیبی از این اثر دیدم زیرا پر از عشق و جاودانگی بود. همچنین چراغعلی برای همه ما خاطره‌سازی کرده و با ترانه‌های سجاد عزیزی آرام این آلبوم به خوبی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: تقاضا درباره موسیقی فاخر کم شده است. بتهوون بزرگترین پدیده دنیا زمانی قطعاتی را ساخته بود و می‌خواست اجرا کند؛ موسیقی گذار می‌گوید سالن هزارنفری برلین پر نمی‌شود و ۱۰۰ نفر هم نمی‌آیند شاید ۵۰ نفر این موسیقی را بفهمند و بتهوون می‌گوید فهم این ۵۰ نفر اتفاق بزرگی است. گذشت زمان همه چیز را به ما نشان می‌دهد که اساتید چه اتفاقاتی را در این سرزمین که فرهنگ اصیل دارد رقم زده است.

دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت

سید عباس سجادی نیز در این مراسم گفت: چند دهه است می‌شنویم دوستان موسیقی، صدای غلامعلی را معیار می‌دانند و او عالمانه می‌خواند. غلامعلی بد شانسی تاریخی آورد؛ زمانی که باب موسیقی پاپ گشوده شده بود، عده‌ای به صداسازی‌های پاپ اقدام می‌کردند و تعمد داشتند غلامعلی نیز شبیه‌سازی کند اما او خودش شد و ماند.

وی با بیان اینکه خیلی از شبیه‌سازها فراموش شدند اظهار کرد: در بین کسانی که عالمانه نگاه می‌کنند اصالت‌ها گم نمی‌شود. از صدای غلامعلی در تلویزیون بیگاری کشیدند و از وی به عنوان کارمند موسیقی بهره بردند. امروز طراوت صدای غلامعلی را حس می‌کنیم و توانمندی او اصالت دارد.

سجادی یادآوری کرد: موسیقی فیلم گیج‌گاه و تقاص خیلی در این آلبوم جذاب بود زیرا روایتی بین موسیقی و صدا و ترانه داشت. گمشده ترانه به معنای کلیت آن، روایت و قصه است. معتقدم ترانه‌های برخی فیلم‌ها از خود فیلم ماندگارتر شدند زیرا روایت داشتند.

وی درباره تنظیم این آلبوم توسط چراغعلی گفت: احساس می‌کنم چراغعلی از سازهای نوستالژی در این آلبوم استفاده کرده تا بار دیگر با شنیدن این آلبوم موسیقی در لاله‌زار و کوچه پس کوچه‌های تهران قدم بزنیم. معتقدم دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت مثل ادبیات و این را به فال نیک می‌گیرم.

چه فکر می‌کردیم و چه شد

محمدرضا چراغعلی نیز اظهار کرد: از سال ۷۵ در موسیقی پاپ کار را شروع کردیم تا به دهه درخشان موسیقی با فاصله‌ای ۲۰ ساله برسیم اما چه فکر می‌کردیم و چه شد.

او با اشاره به اخلاق، آزاداندیشی و آگاهی در موسیقی گفت: انتشار یک مفهوم از طریق موسیقی در جامعه امکان‌پذیر است؛ ما قرار نیست مردم آگاهی باشیم و عادت کنیم به شنیدن قهرمان‌های حبابی و این اتفاق خوشایندی نیست. تلاش ما بر این بوده در این بازار آشفته فکری، در جایی باشیم که پای نگاهمان بایستیم.

چراغعلی توضیح داد: به‌خاطر برخی اتفاقات رونمایی کار به تاخیر افتاد اما این آلبوم وابسته به زمان نیست. پای این اثر می‌ایستم و در دوره‌ای که کارهای بی‌محتوا بیرون می‌آید ما این اثر را منتشر کردیم تا رویمان بشود بگوییم کار موسیقی می‌کنیم.

در ادامه حمید غلامعلی نیز از همراهی حاضران و بزرگان حاضر در این مراسم تقدیر کرد و گفت: خود را لایق این تعاریف نمی‌دانم و امیدوارم از آلبوم «پاییز بعد از تو» لذت ببرید.

غلامعلی حق به گردن خاطرات دارد

سید محمد حسین متولیان شاعر و ترانه‌سرا در این مراسم اظهار کرد: کار سجاد عزیزی آرام در انتشار این آلبوم از جنس پایمردی و ایستادن پای یک اتفاق فرهنگی و شاخ و برگ دادن آن دشوار است.

وی ادامه داد: کانون ادبی زمستان اتفاقات مبارکی را رقم زده که یکی «پاییز بعد از تو» است و دیدم عزیزی آرام چقدر پای این کار ایستاده است.

این مجری و ترانه سرا توضیح داد: رسانه با حمید غلامعلی بی‌رحمانه برخورد کرد اما اتفاق خوبی را درباره او رقم زد و خواننده‌ای به دنیای موسیقی معرفی شد که چشم‌ها را خیره کرد؛ چه وقتی آقای حکایتی را برای کودکان خواند و چه زمانی که برای بزرگسالان اثر اجرا کرد.

متولیان ادامه داد: کسی که نسل‌ها با صدای او پرورده می‌شود حق به گردن خاطرات دارد. آن گاه که حمید غلامعلی داور جلسات کانون زمستان بود دو چشم را کنارش می‌دیدم که با اشتیاق کنارش، وی را تماشا می‌کرد و می‌دیدم آن نگاه چقدر نگاه دوستداری است.

وی در ادامه به یاد همسر فقید این خواننده چند بیت شعر تقدیم کرد.

آلبوم واقعی تایخ مصرف ندارد

مهدی مقدم، خواننده پاپ نیز در این مراسم اظهار کرد: موسیقی پاپ را با علاقه دنبال می‌کردم و حمید غلامعلی از اساتیدی بود که بخش بزرگی از موسیقی پاپ را رقم زد. دکتر چراغعلی نیز از مفاخر این حوزه است. خوشحالم یک آلبوم پاپ واقعی که تاریخ مصرف ندارد منتشر شده است و همیشه این آلبوم برای شنونده تازگی دارد.

در پایان این مراسم حمید غلامعلی، آهنگ غریبانه را تقدیم آتیلا پسیانی کرد و درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.

طالب لقمان (شاعر تاجیک)، مهدی غفوریان، پرسا مقدس، خواجه نوری، میلاد مهرآوا، سید مهدی موسوی میرکلایی، داریوش تقی‌پور، علی سیف، هما سعادت، میثم طاهری، حسن فرهانی، علی میرآقا و حنیف سروری از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: