به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در همایش مدیران مدارس سراسر کشور با بیان اینکه مدیران نقشآفرینترین بخش در تحول آموزش و پرورش هستند، اظهار کرد: نقش آنان در شکلگیری هویت و شخصیت دانشآموزان و تعلیم و تربیت بیبدیل است. نگاه تحولی مدیران شرط موفقیت یک تحول است. تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب و کمکردن فاصله میان وضع موجود و مطلوب در کنار به کارگیری همه ظرفیتها برای رسیدن به هدف از ابعاد ایجاد تحول است.
وی افزود: تفاوتهایی بین مدیریت در فرهنگ دینی ما و نظامات دیگر وجود دارد، هرچند شباهتهایی هم بین آنها هست. مدیران ما قبل از هرچیز باید خود را پاسخگوی خدا بدانند، بعد به عموم شهروندان، بعد ارباب رجوع و بعد به سلسله مراتب سازمانی پاسخگو باشند که از این میان پاسخگویی به ذات الهی از همه اثرگذارتر است.
رئیسی با بیان اینکه کارآمدترین نظام کنترلی، خودکنترلی است، اظهار کرد: توجه به اخلاق فردی و حرفهای و توجه به قانون و وظایف و مأموریتها در همین نظارت خودکنترلی وجود دارد. در تعلیم و تربیت، نمود اصلی اخلاق است، بهویژه برای دانشآموزان که به دنبال تعلیم و تربیت هستند.
رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: جامعهسازی قرآنی بر این مبنا شکل میگیرد که جامعه اقامه قسط کند. عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پرتو تعلیم و تربیت شکل میگیرد و انسانهای عدالتخواه در مدرسه تربیت میشوند. محور تحول در آموزش و پرورش مدارس هستند و این باید به سند تحول آموزش و پرورش مستند بشود.
وی با تأکید بر اینکه باید تحول در مدارس شکل بگیرد، گفت: این تحول مبتنی بر همین سند تحول آموزش و پرورش است. انتظار جامعه از همه شما مدیران این است مدرسه در تراز شکل بگیرد. امروز وظیفه ما سنگین است و با استفاده از تجربیات همه این سالهای مدیران و مسئولان آموزش و پرورش باید گامی بلند برداشته شود.
رئیسجمهوری ادامه داد: نیروی کارآمد مؤمن و انقلابی را در همین مدارس باید تربیت کرد. مدیریت هرجایی اهمیت دارد اما مدیریت مدرسه با هیچجای دیگری قابل قیاس نیست. مدرسه محل انسانسازی است. اهمیت این کار با شناخت جایگاه معلمان از سوی خود آنان است که بدانند این جایگاه انبیا است و بعد هم شناخت ما مسئولان از این جایگاه است.